{ "@context": "http://iiif.io/api/presentation/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2067", "@type": "sc:Manifest", "label": "Portret Ferdinanda Michaela Slawaty", "metadata": [ { "label": "manifest", "value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2067" }, { "label": "permalink", "value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/obiekt/p/mnwr_viii-2067" } ,{ "label": "autor", "value": "nieznany" } ,{ "label": "datowanie", "value": "1652" } ,{ "label": "miejsce powstania", "value": "Czechy" } ,{ "label": "rodzaj", "value": "obraz" } ,{ "label": "materiał", "value": "płótno" } ,{ "label": "technika", "value": "olej" } ,{ "label": "wymiary", "value": "87 x 68 cm" } ,{ "label": "napisy", "value": "u góry po lewej: FERDINAND MICHEL MARTIN / GRAFF SLAWATA SEINES / ALTERS XXIII WOCHEN / AO 1652" } ,{ "label": "historia", "value": "do 1691, zamek Jindřichův Hradec (dawna lokalizacja), Jindřichův Hradec / dawniej Neuhaus (Czechy), dawna lokalizacja

po 1693 – 1780, Götzen – rodzina, Bożków (pow. kłodzki; woj. dolnośląskie), własność

1780-1945, Magnis – rodzina, Bożków (pow. kłodzki; woj. dolnośląskie), własność

1945-1954, Składnica Muzealna Zamek Narożno w Bożkowie, Bożków (pow. kłodzki; woj. dolnośląskie), zabezpieczenie; 661

1954-1968, Centralna Składnica Muzealna w Kozłówce, Kozłówka (pow. lubartowski; woj. lubelskie), zabezpieczenie" } ,{ "label": "bibliografia", "value": "Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 210, kat. 153 " } ,{ "label": "pochodzenie", "value": "1968, przekaz" } ,{ "label": "właściciel", "value": "Muzeum Narodowe we Wrocławiu" } ,{ "label": "dział", "value": "Dział Malarstwa XVI–XIX w." } ,{ "label": "numer inwentarza", "value": "MNWr VIII-2067" } ,{ "label": "prawa autorskie do obiektu", "value": "DOMENA PUBLICZNA" } ,{ "label": "lokalizacja", "value": "poza ekspozycją" } ,{ "label": "opis", "value": "Dziecko w długiej, biało-niebieskawej koszulce, ozdobionej koronkami i w czepeczku z czarnym strusim piórem siedzi na ciemnozielonej poduszce z chwostami. W tle ukazano nieokreślone bliżej wnętrze z uchyloną czerwoną kotarą po prawej. Napis z lewej informuje, że przedstwiono niespełna półroczne niemowlę, więc jego zasiadanie na poduszce to ujęcie konwencjonalne. Symboliczny, czerwony krzyżyk przy prawej dłoni – znany z wcześniejszych, epitafijnych wizerunków rodzin – sygnalizuje, że mamy do czynienia z prezentacją dziecka zmarłego, a udostojniająca portret kotara jest również znakiem przejścia do nowego życia.

Tym zmarłym w 1652 roku niemowlęciem jest Ferdinand Michael Martin Slavata z katolickiej rodziny czeskich hrabiów z Chlumu, może syn Joachima Ulricha albo Ferdinanda Wilhelma. W europejskiej historii zapisał się dziad portretowanego – Wilhelm Slavata (1572-1622). To on był tym dyplomatą cesarskim, który \"w cudowny sposób\" przeżył wyrzucenie przez okno, a owa defenestracja praska poprzedziła wybuch wyznaniowej wojny trzydziestoletniej (1618-1648).
Obraz z młodym Slavatą powstał więc w Czechach, a z galeriami śląskich pałaców związały go rodzinne koligacje. Po śmierci ostatniego Slavaty w roku 1691 wraz z częścią obrazów z zamku Jindřichův Hradec został odziedziczony przez żonę hrabiego Johanna Ernsta von Götzen (1667-1707), właściciela dóbr ziemskich na kłodzczyźnie. Po wygaśnięciu tej linii Götzenów w roku 1771 większość ich dóbr przeszła na czeską rodzinę Magnis. I Śląsk, i Hrabstwo Kłodzkie z ich pałacem w Bożkowie należały wówczas, już po wojnach śląskich, nie do Korony Czeskiej, ale do Prus.

Wyraźnie określona przez historię wędrówka wizerunku po pałacowych zbiorach wskazuje, że nie należał on na stałe do przestrzeni sakralnej i nie był częścią epitafium portretowego, ale funkcjonował głównie w ramach rodowych galerii, ogniskując w momencie swego powstania uczucia żałoby i bólu po stracie dziecka i stanowił gwarancję utrwalenia pamięci tej bolesnej straty wśród potomnych.
[Marek Pierzchała]" } ,{ "label": "osoba przedstawiona", "value": "Slavata, Ferdinand Michael Martin (1652)" } ,{ "label": "słowa kluczowe", "value": "chłopiec
czepek
dziecko
Kolekcja tematyczna_Epitafia śląskie
kotara / zasłona
malarstwo (sztuki plastyczne)
niemowlę
pióro ptaka
poduszka
portret dziecka
portret pośmiertny
Slavata, Ferdinand Michael Martin (1652)" } ], "license": "DOMENA PUBLICZNA", "logo": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/build/assets/logo-light-ed16c43c.svg", "sequences": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2067/sequence/0", "@type": "sc:Sequence", "label": "Sequence s0", "viewingHint": "paged", "canvases": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2067/canvas/0193e651-dc42-7229-88ee-1407e5afc178", "@type": "sc:Canvas", "label": "1", "thumbnail": { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/6765f848bc6a0411925371.jpg", "@type": "dctypes:Image", "service": { "@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/0193e651-dc42-7229-88ee-1407e5afc178", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level0.json", "protocol": "http://iiif.io/api/image", "width": 1529, "height": 2000, "sizes": [] } }, "width": 1529, "height": 2000, "images": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/6765f848bc6a0411925371.jpg/image/0193e651-dc42-7229-88ee-1407e5afc178", "@type": "oa:Annotation", "on": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2067/canvas/0193e651-dc42-7229-88ee-1407e5afc178", "resource": { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/6765f848bc6a0411925371.jpg", "@type": "dctypes:Image", "format": "image/jpeg", "height": 2000, "width": 1529, "service": { "@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/0193e651-dc42-7229-88ee-1407e5afc178", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level1.json", "protocol": "http://iiif.io/api/image", "width": 1529, "height": 2000 } } } ], "otherContent": [], "within": "" } ] } ], "structures": [], "otherContent": [], "within": "" }