{ "@context": "http://iiif.io/api/presentation/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2630", "@type": "sc:Manifest", "label": "Aaron", "metadata": [ { "label": "manifest", "value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2630" }, { "label": "permalink", "value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/obiekt/p/mnwr_viii-2630" } ,{ "label": "autor", "value": "Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)" } ,{ "label": "datowanie", "value": "1681" } ,{ "label": "miejsce powstania", "value": "Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie)
Dolny Śląsk" } ,{ "label": "rodzaj", "value": "obraz" } ,{ "label": "materiał", "value": "deska świerkowa" } ,{ "label": "technika", "value": "olej" } ,{ "label": "wymiary", "value": "wys. 220 cm x szer. 118 cm (z ramą: wys. 218,5 x szer. 121 cm x gł. 7 cm)" } ,{ "label": "napisy", "value": "na odwrocie po prawej: Kreide oben zu lesen: / Den 16
July 1681 / ist dieser Haubt altar / anfertigen zu staffiert worden;
po lewej: 1681 / Den 1 July ist dieser / Haubt Altar an gefangen
/ zu staffieren worden. / DMaul;
u góry ślad napisu pierwotnego" } ,{ "label": "historia", "value": "kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja), Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie), dawna lokalizacja" } ,{ "label": "udział w wystawach", "value": "Willmann. Opus magnum, Pawilon Czterech Kopuł, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 22.12.2019 - 04.10.2020 " } ,{ "label": "bibliografia", "value": "Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, II, nr 1478, il.

Cimbal, Hugo, Michael Willmann. Sein Leben und seine Werke, \"Bericht der wissenschaftlichen Gesellschaft Philomathie in Neisse
\", Neisse 1900-1902, s. 158

Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, red. Gołaj, Iwona, Wrocław 2006, s. 112, il.

Jubiläums-Ausstellung Michael Willmann 1630-1930, Schlesisches Museum der bildenden Künste, Mai – September 1930, Breslau 1930, nr 47a, b

Teatr i mistyka. Rzeźba barokowa pomiędzy Zachodem a Wschodem / Theater and mysticism. Baroque sculpture between West and East, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu. czerwiec-sierpień 1993, red. Kalinowski, Konstanty, Poznań 1993, nr III.10a

Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 94, nr A.I.164- 165, il. 61 (jako Melchizedek)

Klossowski, Erich, Michael Willmann, Breslau 1902, s. 26

Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 6

Kozieł, Andrzej, Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willmann, czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku, Wrocław 2006, s. 297, 299

Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 27, 33, nr A.4, il. (jako Melchizedek)

Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 42 (jako Melchizedek)

Kapustka, Mateusz, Kozieł, Andrzej, Oszczanowski, Piotr, Op nederlandse Manier. Inspiracje niderlandzkie w sztuce śląskiej XV-XVIII w., katalog wystawy, Legnica 2001, nr III.10, il.

Aneks do katalogu wystawy \"Michael Willmann (1630-1706)\", red. Pierzchała, Marek, Houszka, Ewa, Wrocław 1994, nr I.15

Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 232, kat. 170

Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, \"Dzieła i interpretacje\", z. III, r. 1995, 1995, s. 122

Pühringer-Zwanowetz, Leonore, Matthias Steinl, Wien 1966, s. 213-214

Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 13

Sztarbałło, Kazimierz, Niezwykłe losy obrazów z kolekcji lubiąskiej, \"Ochrona zabytków\", z. nr 1, r. LIII, 2000, s. 36, nr 4

Wels, Paul, Kloster Leubus in Schlesien, Breslau 1908, s. 12, 42 " } ,{ "label": "pochodzenie", "value": "1981, przekaz" } ,{ "label": "właściciel", "value": "Muzeum Narodowe we Wrocławiu" } ,{ "label": "dział", "value": "Dział Malarstwa XVI–XIX w." } ,{ "label": "numer inwentarza", "value": "MNWr VIII-2630" } ,{ "label": "prawa autorskie do obiektu", "value": "DOMENA PUBLICZNA" } ,{ "label": "na ekspozycji", "value": "Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala VI, Gmach Główny MNWr
mapa" } ,{ "label": "opis", "value": "Aaron był synem Amrama z rodu Lewiego, bratem Mojżesza. Na polecenie Jahwe został wyświęcony na pierwszego arcykapłana, a ród Lewitów przyjął na siebie posługę kapłańską. W Księdze Wyjścia (28) dokładnie określono szaty – efod, pektorał z naszytymi dwunastoma kamieniami, naramienniki z oprawnych w złoto onyksów z wyrytymi imionami synów Izraela, suknia z dzwonkami, tunika i tiara, a na niej diadem z napisem \"poświęcony dla Jahwe\". Aaron składa ofiarę (Wj 29) na ołtarzu przed Przybytkiem ukrytym za zasłoną Namiotu Spotkania. Z dwóch baranków jeden jest ofiarą całopalenia, drugi – wyświęcenia. W kadzielnicy nie ma ognia, gdyż ten ma wyjść wprost od Jahwe.

Jako protoplasta kapłańskiej linii przodków Chrystusa Aaron wystąpił już obok Dawida, protoplasty linii królewskiej na obrazie ołtarza głównego w kościele klasztornym w Krzeszowie. W Lubiążu jego wyobrażenie stanowiło parę z przedstawieniem Melchizedeka. Cystersi odwoływali się zarówno do Aaronowej służby przy ołtarzu nakazanej przez Boga, jak i do ofiary najwyższego kapłana, czyli Chrystusa, której figurą są chleb i wino niesione przez Melchizedeka. Aaron przyklęka, a Melchizedek dostojnie kroczy w królewskim płaszczu. Chrystus to kapłan \"wieczny, niewinny i skuteczny\", który dokonał rzeczywistego odkupienia grzechów ofiarą swego ciała i krwi, natomiast składający ofiary ze zwierząt Aaron jest jedynie jego niedoskonałym typem: o grzechu tylko przypomina i zapowiada odkupienie.
[Marek Pierzchała]

Według Kozieła (Legnica 2001B) punktem wyjścia tej kompozycji była postać kapłana świątyni Zeusa na miedziorycie Jana Saenredama według Karela van Mandera (Św. Paweł i św. Barnaba odmawiają przyjęcia ofiary w Lystrze), którą Willmann ujął z profilu, odwracając też lustrzanie jej układ. Autor ten uznaje technikę tego dzieła – swobodną, eksponującą materialną strukturę – za najlepszy na Śląsku przykład popularnej w kręgu Rembrandta ruwe manier.

Postać Aarona, błędnie rozpoznana przez Maula (1914) jako Melchizedek, występuje pod tym imieniem także w literaturze późniejszej.
[Marek Pierzchała]" } ,{ "label": "słowa kluczowe", "value": "Aaron (Biblia)
baran / baranek (zwierzę)
barok
efod
kadzielnica / trybularz (sprzęt kościelny / liturgiczny)
kapłan / kapłanka (ikonografia)
Kolekcja tematyczna_Willmann. Śląski Rembrandt
kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja)
malarstwo (sztuki plastyczne)
malarstwo religijne
malarstwo śląskie
obraz ołtarzowy
pektorał
składanie ofiary
Stary Testament (Biblia)
szata liturgiczna
tematyka biblijna
tiara
tunika (ubiór)" } ,{ "label": "iconclass", "value": " 11I62(AARON) (Aaron)
71 (Stary Testament) " } ], "license": "DOMENA PUBLICZNA", "logo": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/build/assets/logo-light-ed16c43c.svg", "sequences": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2630/sequence/0", "@type": "sc:Sequence", "label": "Sequence s0", "viewingHint": "paged", "canvases": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2630/canvas/018bb65b-a5fb-70de-a902-5552c3cd4f25", "@type": "sc:Canvas", "label": "1", "thumbnail": { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e43ebd8b37393412784.jpg", "@type": "dctypes:Image", "service": { "@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/018bb65b-a5fb-70de-a902-5552c3cd4f25", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level0.json", "protocol": "http://iiif.io/api/image", "width": 1102, "height": 2000, "sizes": [] } }, "width": 1102, "height": 2000, "images": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e43ebd8b37393412784.jpg/image/018bb65b-a5fb-70de-a902-5552c3cd4f25", "@type": "oa:Annotation", "on": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2630/canvas/018bb65b-a5fb-70de-a902-5552c3cd4f25", "resource": { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e43ebd8b37393412784.jpg", "@type": "dctypes:Image", "format": "image/jpeg", "height": 2000, "width": 1102, "service": { "@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/018bb65b-a5fb-70de-a902-5552c3cd4f25", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level1.json", "protocol": "http://iiif.io/api/image", "width": 1102, "height": 2000 } } } ], "otherContent": [], "within": "" } ] } ], "structures": [], "otherContent": [], "within": "" }