{ "@context": "http://iiif.io/api/presentation/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668", "@type": "sc:Manifest", "label": "Hiob i muzykujący przyjaciele", "metadata": [ { "label": "manifest", "value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668" }, { "label": "permalink", "value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/obiekt/p/mnwr_viii-2668" } ,{ "label": "autor", "value": "nieznany" } ,{ "label": "datowanie", "value": "ok. 1520" } ,{ "label": "miejsce powstania", "value": "Niderlandy" } ,{ "label": "miejsce powstania historyczne", "value": "Hrabstwo Flandrii" } ,{ "label": "rodzaj", "value": "obraz" } ,{ "label": "materiał", "value": "deska" } ,{ "label": "technika", "value": "olej" } ,{ "label": "wymiary", "value": "wys. 145 x szer. 101 cm" } ,{ "label": "napisy", "value": "nalepka z tyłu na ramie: 4134 / GUS" } ,{ "label": "historia", "value": "szpital Bożego Grobu we Wrocławiu (dawna lokalizacja), Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), dawna lokalizacja" } ,{ "label": "bibliografia", "value": "Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa niderlandzkiego. Wydanie drugie, poporawione i rozszerzone, Wrocław 2006, seria Katalogi zbiorów, s. 232-233, kat. 85 " } ,{ "label": "pochodzenie", "value": "1982, przekaz" } ,{ "label": "właściciel", "value": "Muzeum Narodowe we Wrocławiu" } ,{ "label": "dział", "value": "Dział Malarstwa XVI–XIX w." } ,{ "label": "numer inwentarza", "value": "MNWr VIII-2668" } ,{ "label": "prawa autorskie do obiektu", "value": "DOMENA PUBLICZNA" } ,{ "label": "na ekspozycji", "value": "Sztuka Europejska XV-XX w., sala I, Gmach Główny MNWr
mapa" } ,{ "label": "opis", "value": "Dotknięty trądem Hiob podaje złotą monetę muzykantom, którzy łagodzili jego cierpienia. W starotestamentowej Księdze Hioba nie ma mowy o tym wydarzeniu, scena opiera się na przekazie pochodzącym z tzw. Testamentu Hioba, księgi apokryficznej, która – choć nie została włączona do kanonu Biblii – służyła Ojcom Kościoła do uwypuklenia analogii między Hiobem i Chrystusem. Szatan, który wystawił Hioba na ponadludzkie próby, został pokonany przez tego człowieka. Muzyków skontrastowano z jego gniewną żoną Sitis, wymawiającą Hiobowi wierność wobec Jahwe. Przedstawiona została w bramie domostwa, ponad którym kłębią się diabły. Bogobojność tego sprawiedliwego, prawego i unikającego zła męża, jak wiadomo, została mu jeszcze za życia wynagrodzona. Testament Hioba jest moralitetem, który przedstawia Boga jako dopuszczającego zło na ziemi, ale nie będącego jego przyczyną, a człowieka jako istotę wolną, która zgodnie z własną wolą może podlegać dobrym lub złym wpływom. Postawa Hioba w tym dokumencie jest wzorem wytrwałości oraz troski o bliźniego, a także miłosierdzia i hojności w stosunku do ubogich.

Jest to obraz środkowy tryptyku pochodzącego zapewne ze szpitala Hioba przy kościele św. Barbary we Wrocławiu. Ma charakterystyczny dla ołtarzy niderlandzkich wykrój i ślady po zawiasach niezachowanych skrzydeł bocznych. Obraz nosi cechy twórczości Jeana Bellegambe (ok. 1470-1534) działającego na pograniczu niderlandzko-francuskim, związanego z kręgiem Rogiera van der Weydena. Konserwatywny Bellegambe, choć programowo opierał się wpływom antwerpskim, zatrudnił w swoim warsztacie pochodzącego stamtąd miniaturzystę – być może autora naszego obrazu. Wirtuozeria w odtwarzaniu materii, znakomicie malowany krajobraz i budynki typowe dla malarstwa flamandzkiego 1 ćw. XVI w., diabły malowane z fantazją Boscha, znajomość anatomii, zmysł obserwacji, uchwycenie prawdy psychologicznej z dozą humoru oraz miniatorska precyzja szczegółów obrazu to cechy skłaniające do poszukiwań twórcy w gronie najwyższej próby artystów tego czasu.
[Beata Lejman]" } ,{ "label": "słowa kluczowe", "value": "bęben (instrument muzyczny)
choroba
diabeł / szatan
gęśle (instrument muzyczny)
Hiob (Biblia)
malarstwo (sztuki plastyczne)
malarstwo flamandzkie
malarstwo niderlandzkie
malarstwo religijne
muzyka
pejzaż / krajobraz
Stary Testament (Biblia)
szpital Bożego Grobu we Wrocławiu (dawna lokalizacja)
tematyka biblijna
tematyka religijna
wiola (instrument muzyczny)
zamek (archit.)" } ,{ "label": "iconclass", "value": " 11K (diabeł)
11I62(JOB) (Hiob)
71 (Stary Testament) " } ], "license": "DOMENA PUBLICZNA", "logo": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/build/assets/logo-light-ed16c43c.svg", "sequences": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668/sequence/0", "@type": "sc:Sequence", "label": "Sequence s0", "viewingHint": "paged", "canvases": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668/canvas/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86", "@type": "sc:Canvas", "label": "1", "thumbnail": { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e40f1ad3c0114505310.jpg", "@type": "dctypes:Image", "service": { "@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level0.json", "protocol": "http://iiif.io/api/image", "width": 1486, "height": 2000, "sizes": [] } }, "width": 1486, "height": 2000, "images": [ { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e40f1ad3c0114505310.jpg/image/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86", "@type": "oa:Annotation", "on": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668/canvas/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86", "resource": { "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e40f1ad3c0114505310.jpg", "@type": "dctypes:Image", "format": "image/jpeg", "height": 2000, "width": 1486, "service": { "@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json", "@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86", "profile": "http://iiif.io/api/image/2/level1.json", "protocol": "http://iiif.io/api/image", "width": 1486, "height": 2000 } } } ], "otherContent": [], "within": "" } ] } ], "structures": [], "otherContent": [], "within": "" }