{ "@context": "http://iiif.io/api/presentation/2/context.json",
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668",
"@type": "sc:Manifest",
"label": "Hiob i muzykujący przyjaciele",
"metadata": [
{
"label": "manifest",
"value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668"
},
{
"label": "permalink",
"value": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/obiekt/p/mnwr_viii-2668"
}
,{
"label": "autor",
"value": "nieznany"
}
,{
"label": "datowanie",
"value": "ok. 1520"
}
,{
"label": "miejsce powstania",
"value": "Niderlandy"
}
,{
"label": "miejsce powstania historyczne",
"value": "Hrabstwo Flandrii"
}
,{
"label": "rodzaj",
"value": "obraz"
}
,{
"label": "materiał",
"value": "deska"
}
,{
"label": "technika",
"value": "olej"
}
,{
"label": "wymiary",
"value": "wys. 145 x szer. 101 cm"
}
,{
"label": "napisy",
"value": "nalepka z tyłu na ramie: 4134 / GUS"
}
,{
"label": "historia",
"value": "szpital Bożego Grobu we Wrocławiu (dawna lokalizacja), Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), dawna lokalizacja"
}
,{
"label": "bibliografia",
"value": "Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa niderlandzkiego. Wydanie drugie, poporawione i rozszerzone, Wrocław 2006, seria Katalogi zbiorów, s. 232-233, kat. 85 "
}
,{
"label": "pochodzenie",
"value": "1982, przekaz"
}
,{
"label": "właściciel",
"value": "Muzeum Narodowe we Wrocławiu"
}
,{
"label": "dział",
"value": "Dział Malarstwa XVI–XIX w."
}
,{
"label": "numer inwentarza",
"value": "MNWr VIII-2668"
}
,{
"label": "prawa autorskie do obiektu",
"value": "DOMENA PUBLICZNA"
}
,{
"label": "na ekspozycji",
"value": "Sztuka Europejska XV-XX w., sala I, Gmach Główny MNWr
mapa"
}
,{
"label": "opis",
"value": "Dotknięty trądem Hiob podaje złotą monetę muzykantom, którzy łagodzili jego cierpienia. W starotestamentowej Księdze Hioba nie ma mowy o tym wydarzeniu, scena opiera się na przekazie pochodzącym z tzw. Testamentu Hioba, księgi apokryficznej, która – choć nie została włączona do kanonu Biblii – służyła Ojcom Kościoła do uwypuklenia analogii między Hiobem i Chrystusem. Szatan, który wystawił Hioba na ponadludzkie próby, został pokonany przez tego człowieka. Muzyków skontrastowano z jego gniewną żoną Sitis, wymawiającą Hiobowi wierność wobec Jahwe. Przedstawiona została w bramie domostwa, ponad którym kłębią się diabły. Bogobojność tego sprawiedliwego, prawego i unikającego zła męża, jak wiadomo, została mu jeszcze za życia wynagrodzona. Testament Hioba jest moralitetem, który przedstawia Boga jako dopuszczającego zło na ziemi, ale nie będącego jego przyczyną, a człowieka jako istotę wolną, która zgodnie z własną wolą może podlegać dobrym lub złym wpływom. Postawa Hioba w tym dokumencie jest wzorem wytrwałości oraz troski o bliźniego, a także miłosierdzia i hojności w stosunku do ubogich.
Jest to obraz środkowy tryptyku pochodzącego zapewne ze szpitala Hioba przy kościele św. Barbary we Wrocławiu. Ma charakterystyczny dla ołtarzy niderlandzkich wykrój i ślady po zawiasach niezachowanych skrzydeł bocznych. Obraz nosi cechy twórczości Jeana Bellegambe (ok. 1470-1534) działającego na pograniczu niderlandzko-francuskim, związanego z kręgiem Rogiera van der Weydena. Konserwatywny Bellegambe, choć programowo opierał się wpływom antwerpskim, zatrudnił w swoim warsztacie pochodzącego stamtąd miniaturzystę – być może autora naszego obrazu. Wirtuozeria w odtwarzaniu materii, znakomicie malowany krajobraz i budynki typowe dla malarstwa flamandzkiego 1 ćw. XVI w., diabły malowane z fantazją Boscha, znajomość anatomii, zmysł obserwacji, uchwycenie prawdy psychologicznej z dozą humoru oraz miniatorska precyzja szczegółów obrazu to cechy skłaniające do poszukiwań twórcy w gronie najwyższej próby artystów tego czasu.
[Beata Lejman]"
}
,{
"label": "słowa kluczowe",
"value": "bęben (instrument muzyczny)
choroba
diabeł / szatan
gęśle (instrument muzyczny)
Hiob (Biblia)
malarstwo (sztuki plastyczne)
malarstwo flamandzkie
malarstwo niderlandzkie
malarstwo religijne
muzyka
pejzaż / krajobraz
Stary Testament (Biblia)
szpital Bożego Grobu we Wrocławiu (dawna lokalizacja)
tematyka biblijna
tematyka religijna
wiola (instrument muzyczny)
zamek (archit.)"
}
,{
"label": "iconclass",
"value": " 11K (diabeł)
11I62(JOB) (Hiob)
71 (Stary Testament) "
}
],
"license": "DOMENA PUBLICZNA",
"logo": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/build/assets/logo-light-ed16c43c.svg",
"sequences": [
{
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668/sequence/0",
"@type": "sc:Sequence",
"label": "Sequence s0",
"viewingHint": "paged",
"canvases": [
{
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668/canvas/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86",
"@type": "sc:Canvas",
"label": "1",
"thumbnail": {
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e40f1ad3c0114505310.jpg",
"@type": "dctypes:Image",
"service": {
"@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json",
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86",
"profile": "http://iiif.io/api/image/2/level0.json",
"protocol": "http://iiif.io/api/image",
"width": 1486,
"height": 2000,
"sizes": []
}
},
"width": 1486,
"height": 2000,
"images": [
{
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e40f1ad3c0114505310.jpg/image/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86",
"@type": "oa:Annotation",
"on": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/manifest/mnwr_viii-2668/canvas/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86",
"resource": {
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/uploads/files/654e40f1ad3c0114505310.jpg",
"@type": "dctypes:Image",
"format": "image/jpeg",
"height": 2000,
"width": 1486,
"service": {
"@context": "http://iiif.io/api/image/2/context.json",
"@id": "https://muzeumcyfrowe.mnwr.pl/iiif/image/018bb657-5326-7371-a92c-8c8f3d71fe86",
"profile": "http://iiif.io/api/image/2/level1.json",
"protocol": "http://iiif.io/api/image",
"width": 1486,
"height": 2000
}
}
}
],
"otherContent": [],
"within": ""
} ]
}
],
"structures": [],
"otherContent": [],
"within": "" }