pierwotnie na obramieniu (wg Gette 1694):
Anno domini MDLVII die XVII. / Aprilis quae sunt vigilia Paschae, obiit / venerabilis vir Dominus Georgius mileyon. Vicarius ac vice Decanus Ecclesiae / Collegiatae Sanctae Crucis ob memoriam / perpetuam Executores fieri fecerunt / cuius animae Deus sit propitius.
Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 97-99, kat. 18
Steinborn, Bożena, Oszczanowski, Piotr, Aneks. Spis rycin użytych w obrazach śląskich od XVI do połowy XVII w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Wielka malowana tablica zachowała się wraz z przemalowaną, architektoniczną smukłą ramą należącą jeszcze do tradycji ramy architektonicznej z lat 20.-40. XVI w. W płycinach pilastrów malowany ornament kandelabrowy.
W kompozycji obrazu, będącego jedną z wersji alegorycznego Ukrzyżowania, efekty Pasji Chrystusa (EFFECTVS PASSIONIS IHESV CHRISTI.) przedstawia działanie czterech rąk przy ramionach krzyża. Ręka ponad krzyżem otwiera kluczem Dawidowym bramę niebieskiego Jeruzalem / raju. Za murem zasiadają prorocy Henoch i Eliasz. Wyżej spośród chmur wychyla się Bóg Ojciec. Ręka przy lewym ramieniu strąca mieczem koronę z głowy Synagogi, która osuwa się z grzbietu osła o przeciętych nogach, trzymając w prawej dłoni złamane drzewce chorągwi, a lewą wylewając na ziemię krew zwierząt ofiarnych (barana i wołu). Na otaczającej ją banderoli napis: Synagoga repudiata cum sanguine tauri et hirci, na tituli powyżej: Vos non populus meus, et / ego non ero vester deus / Ose 1. Ro IX. defracti / sunt rami. Roma XI. (Oz 1, 9 oraz Rz 9, 26; 11, 17). W głębi scena grzechu pierworodnego z Ewą, ku której zmierza wysłany przez Boga cherubin z płomienistym mieczem. Ręka z prawego ramienia krzyża koronuje Ecclesię. Dosiada ona tetramorfa (zwierzę łączące symbole czterech ewangelistów), w prawej dłoni dzierży krzyż Zmartwychwstania, lewą zbiera do kielicha zbawczą krew płynącą z boku Chrystusa. Na otaczającej ją banderoli napis: Ecclesia Gloriosa per Sanguinem christi, na tituli powyżej: Aperit et nemo claudit / claudit et nemo aperit / Apo 3. Esa 22. Ne[m]o ascendite / in coelum nisi q[ui] discendit. Io 3 (Ap 3, 7 i Iz 22, 22 oraz J 3, 13). W głębi Wcielenie – nad Marią oczekującą Dzieciątka Jezus zsyłanego przez Boga Ojca unosi się Duch Święty. Ręka u dołu krzyża godzi trzema strzałami w leżący szkielet/śmierć ze złamaną włócznią, w węża z jabłkiem grzechu pierworodnego i w piekło ze spętanym szatanem uwięzionym w paszczy Lewiatana. Na tituli powyżej napis: Ero mors tua o mors. mors / tuus ero inferne. Osee 13. ubi / e[st] mors aculeus tuus. ubi tua inferne victoria. Cor 15. (Oz 13, 14 oraz 1 Kor 15, 55).
Po bokach krzyża z Chrystusem, między urwiskami zza których widać ziemską Jerozolimę, po stronie Ecclesii i klęczącego zmarłego rośnie żywe drzewo okryte zielenią liści, po stronie Synagogi, śmierci, grzechu i szatana stoi martwe drzewo o nagich gałęziach.
U dołu z lewej klęczy Georg Mehl +1557, doktor prawa kanonicznego po studiach w Ingolstadt i Bolonii, wikariusz i wicedziekan kolegiaty Świętego Krzyża we Wrocławiu. Przy nim leży księga, a na tarczy herbowej obok widnieją inicjały zmarłego GM. Na banderoli przy Mehlu napis gotycką minuskułą: Miserere mei deus. 1558. Na tituli powyżej napis: Sponsabo te mihi in / fide. Osee 2. Veni osten- / dam tibi. sponsam / agni. Apok. 21. (Oz 2, 22 oraz Ap 21, 9).
Starochrześcijański temat triumfu Kościoła nad Synagogą w wersji Żyjącego Drzewa Krzyża został wzbogacony wątkiem ze średniowiecznych misteriów – motyw otwierania bramy raju kluczem Dawidowym.
Alegoryczny obraz skonstruowany na zasadzie antytezy dopełniają obszerne, starannie dobrane, odpowiadające sobie ideowo cytaty z ksiąg proroków starotestamentowych oraz z Nowego Testamentu. Eksponują one rolę Kościoła w osiągnięciu zbawienia i mówią o odtrąceniu tych, którzy znaleźli się poza nim znaleźli (Synagoga). Sięgnięcie przez kanonika Mehla po niepopularny w sztuce poreformacyjnej temat triumfu Ecclesii wyraża afirmację Kościoła jako instytucji, a jednocześnie replikuje z pozycji katolicyzmu wobec programu luterańskiej Tablicy Prawa i Łaski (por. obraz w epitafium Hessa +1547), który propaguje indywidualną relację z Bogiem poprzez wiarę.
Schemat ikonograficzny Effectus passionis Jesu Christi zastosowano z niewielkimi zmianami w dwóch śląskich dziełach fundowanych przez protestantów lub dla nich przeznaczonych, nadając mu sens bliższy Tablicy Prawa i Łaski. Są to: kamienne epitafium Ambrosiusa Kerbera (po 1571, kościół św. Mikołaja w Brzegu) oraz malowane epitafium nieznanego szlachcica ze Starych Bogaczowic (4. ćw. XVI w., Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu), gdzie działanie Męki Pańskiej stanowi tło dla sceny głównej, przedstawiającej Chrystusa i niewiastę kananejską. W tym ostatnim epitafium oraz w omawianym malowidle wykorzystano zapewne ten sam, nierozpoznany dotąd wzór graficzny (Steinborn, Oszczanowski 2003), choć punktem wyjścia dla śląskiej redakcji mógł być miedzioryt Hansa Collaerta I (Chrzanowski 1974).
Natrętny dydaktyzm i ostentacyjna programowość, operowanie dużymi płaszczyznami tituli tworzą z epitafium Mehla dzieło dysharmonijne, w którym walory plastyczne ulegają degradacji. Anachroniczny schemat kompozycji, wprowadzone gdzieniegdzie złocenia i chłodna, dysonansowa kolorystyka malowidła bardziej przywodzą na myśl średniowieczne malarstwo tablicowe czy ścienne niż sztukę renesansu i manieryzmu. Bardziej niż z malowaniem, mamy tu do czynienia z pokolorowaniem rysunkowego schematu, choć np. tetramorfos Ecclesii i osioł Synagogi rzucają cienie. Pejzaż stanowi – według określenia Steinborn – jedynie ilustrację miejsca akcji, a jego plany nie są ze sobą organicznie powiązane.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.