Przejdź do treści

Biczowanie Chrystusa w epitafium Petera Nunharta

autor: nieznany

autor wzoru: Scultori, Adamo (c.1530 – 1585)

datowanie: 1555

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: epitafium, obraz, rzeźba

materiał: deska bukowa, farba olejna, tempera

technika: tempera, laserunek olejny

wymiary: ok. wys. 250 x szer. 100 cm

fundator: Nunhart, Peter (?-1557) – kupiec wrocławski

napis:
Kapitałą na fryzie:
En ego tam tristi peragor vibice crve[n]tvs / Livore vt tva si[n]t vvlnera sana, meo
Renesansową minuskułą na tablicy inskrypcyjnej:
Anno Domini 1557, den 16 tag July / Ist inn Goth seliglich entschlaffenn Der ersame Peter / Nunhart, Burger alhie Liegt Alda begraben: Darfür / aber im 1553 abend der heiligen drej Khünige tage / Ist auch / im Hern Verschieden die Togunds[ame] Fraw Hedwigis Rybi- / schin, seine Ehliche Hausfraw. Derer sele got gnod.
Herby: Nunhart, Rybisch (u dołu obrazu oraz w zwieńczeniu)
  • Foerster, Richard, Heinrich und Seyfried Ribisch und die Kunst in Schlesien, "Schlesiens Vorzeit in Bild und Schrift. Neue Folge", r. V, 1907
  • Luchs, Hermann, Die Denkmäler der St. Elisabeth-Kirche zu Breslau, Breslau 1860
  • Lutsch, Hans, Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien, t. 1: Die Kunstdenkmäler der Stadt Breslau, Breslau 1886
  • Michalski, Sergiusz, Seyfrieda Rybischa i Tobiasza Fendta "Monumenta sepulcrorum cum epigraphis", [w:] O ikonografii świeckiej doby humanizmu. Tematy - symbole - problemy, Warszawa 1977
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 96-97, kat. 18
  • Steinborn, Bożena, Malowane epitafia mieszczanskie na Śląsku w latach 1520-1620., "Roczniki Sztuki Śląskiej", z. IV, r. 1967, Wrocław 1967
  • Steinborn, Bożena, Oszczanowski, Piotr, Aneks. Spis rycin użytych w obrazach śląskich od XVI do połowy XVII w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003
  • Steinborn, Bożena, Schlesische Malerei 1520-1650. 2. Teil, "Studia Muzealne", r. XVII, 1993

pochodzenie: 1981, przekaz

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2638/a-b

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Poza ubytkami w obramieniu, epitafium zachowało się niemal w całości i jest prezentowane na wystawie w Brzegu. Oprawa malowidła jest na Śląsku jednym ze spektakularnych przykładów włoskich inspiracji. Architektoniczna rama ze snycerską dekoracją reprezentuje typ przejściowy, poprzedzający charakterystyczną dla lat późniejszych małą architekturę. Podobne formy miało nieco wcześniejsze obramienie niezachowanego epitafium Johanna Gutschallera (+1553) z kościoła św. Marii Magdaleny. Ornament zwijany łączy się tu z nawiązującą do antyku groteską (męska i żeńska herma po bokach malowidła, zachowane fragmentarycznie figurki "zatrzaśniętych w ornamencie" czterech satyrów u dołu i przy kartuszach herbowych w zwieńczeniu oraz niezachowane półleżące na owych kartuszach postacie kobiety i mężczyzny). Te ostatnie symbolizują zmartwychwstanie małżonków ze snu śmierci do nowego życia, co inskrypcja na fryzie tłumaczy słowami Chrystusa jako efekt ofiary krwi cierpiącego Zbawiciela.

Na obrazie w antykizowanym kolumnowym wnętrzu trzej oprawcy pod nadzorem dwóch przełożonych (?) biczują przywiązanego do wysokiej kolumny obnażonego i osłoniętego na biodrach białym perizonium Chrystusa (Mt 27,26; Mk 15,15; J 19,1). U dołu klęczy przy swoich herbach małżeństwo: Peter Nunhart (+1557), kupiec wrocławski oraz nieco od niego tu mniejsza żona Hedwig Rybisch (+1553), córka finansisty Heinricha i Anny Rindfleisch, siostra Seyfrieda (1530-1584), kolekcjonera i badacza inskrypcji nagrobnych (Monumenta sepulcrorum cum epigraphis, 1574).

Obraz podziwiano we Wrocławiu jako mistrzowskie dzieło renesansu (Luchs 1860), choć jego kolorystyka wydawała się zbyt jaskrawa (Lutsch 1886). Na włoski pierwowzór kompozycji, czyli niemal wiernie powtórzony układ sceny za freskiem Sebastiana del Piombo w rzymskim kościele San Pietro in Montorio (1517-1524), zwrócił uwagę Müller (Breslau 1935), przypominając, że Peter Nunhart towarzyszył w latach 1553-1554 swemu szwagrowi Seyfriedowi Rybischowi w jego kolekcjonersko-zabytkoznawczej podróży do Włoch (zob. Foerster 1907, Michalski 1977), podczas której mogła zostać nabyta graficzna lub rysunkowa podobizna kompozycji. Wzór ów zidentyfikowano jako drzeworyt Adama Ghisi (Steinborn, Oszczanowski, 2003). Epitafium powstało zapewne nie tuż po śmierci Hedwigi (1553), ale raczej już po powrocie Nunharta z włoskiej podróży (1554), może dopiero po jego śmierci (1557).

W epitafijnej wrocławskiej redakcji powtórzenia włoskiego pierwowzoru rolę niderlandzkich koncepcji plastycznych podkreślali Białostocki (Warszawa 1964) i Steinborn (1967), która zwróciła uwagę zwłaszcza na odmienny od włoskiego kanon postaci Chrystusa i oprawców, ciężkie proporcje ich ciał i dynamikę ruchu, dosłowną w swej realności, a odległą od lekkiego i efektownego wirowania postaci wokół kolumny w dziele Sebastiana del Piombo. Autor malowidła wykorzystuje głównie dokonania warsztatowe wrocławskiego malarstwa lat czterdziestych (por. zwłaszcza Spotkanie Chrystusa z setnikiem z Kafarnaum, 1545), a jednocześnie stoi już u progu odtwórczego malarstwa erudycyjnego (Steinborn 1993), rezygnującego po części z renesansowej rzeczowości obrazowania na rzecz naśladowczego powielania gotowych kompozycji mistrzów europejskich. Tu wyraża się ono w zachłyśnięciu włoski wzorami, dominującymi także w motywach obramienia.
[Marek Pierzchała]

osoba przedstawiona: Nunhart, Hedwig z domu Rybisch (? -1553) – żona Petera Nunharta Nunhart, Peter (?-1557) – kupiec wrocławski

słowa kluczowe: akt męski  |  Biczowanie (Kaźń Chrystusa; Pojmanie Chrystusa, sąd, kaźń; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  groteska (ornament)  |  herma  |  Jezus Chrystus  |  kartusz  |  kolumna (część budowli)  |  kościół św. Elżbiety (Wrocław) (dawna lokalizacja)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  motyw architektoniczny  |  Nowy Testament (Biblia)  |  Nunhart (herb)  |  ornament okuciowy  |  ornament zwijany  |  Rybisch (herb)  |  satyr (mitol.)  |  tematyka biblijna  |  wnętrze

73D351 (Biczowanie Chrystusa)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
73 (Nowy Testament)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.