Przejdź do treści

Chrystus przed Piłatem

autor: Andreani, Andrea (ca 1541-1623)

autor wzoru: Bologna, Giovanni da (1529-1608)

datowanie: 1585

miejsce powstania: Włochy

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: drzeworyt światłocieniowy

wymiary: wys. 435 × szer. 645 mm (obcięta)

sygnatura:
na obrazie, u dołu po prawej (na tarczy): Gianbologna scolp./ Andrea Andriano=/ Lo’ntagliatore / A Giouambatista / til’huomo Fiorentino.
po lewej, na stopniu tronu Piłata: MDLXXXV
  • Bartsch, Adam, Le peintre graveur. Nouvelle édition, t. 1-21, Leipzig 1854-1876, t. 12, s. 41, poz. 19
  • Budzińska, E., Chiaroscuro. Drzeworyty światłocieniowe XVI, XVII i XVIII w. w zbiorach polskich (katalog wystawy), Łódź 1981, s. 33, poz. 67c (w poz. 67 ze s. 62)
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 30, kat. 10

pochodzenie: 1973, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-13588

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Nowotestamentowy temat sądu Piłata nad Jezusem opisany w ewangeliach: Mt 27:11–26; Mk 15:2–15; Łk 23, 3–5 i 23, 24–25 oraz J 18, 33–40 i 19, 1. Sama scena umycia rąk przez Piłata opisana tylko przez Mateusza (27:11–26).

Kompozycja złożona z dwóch części: po lewej Piłat umywający ręce, po prawej Chrystus prowadzony przez siepaczy, wzorowana na jednym z sześciu brązowych reliefów o tematyce pasyjnej wykonanych do kaplicy Grimaldich w kościele San Francesco di Castelletto w Genui, przeniesionych później do Palazzo dell’Universita. Terakotowe bozzetto do płaskorzeźby znajduje się w zbiorach Victoria and Albert Museum (nr inw. 330-1879, https://collections.vam.ac.uk/item/O93139/christ-before-pilate-relief-giambologna/ [dostęp: 08.04.2025]).

Sygnatura podana przez Bartscha (zgodna z przykładami odbitek z innych kolekcji) różni się od tej na omawianej odbitce, na której brakuje części napisu: Deti gen= (między wersami Giouambatista a til’huomo). Pełna sygnatura jest cytowana w katalogu wystawy Muzeum Sztuki w Łodzi w odniesieniu do egzemplarzy z Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie oraz z Muzeum Narodowego we Wrocławiu (sic!). Trudno orzec, czy ta różnica w sygnaturze wynika ze zniszczenia odbitki wrocławskiej i procesu konserwacji, w którym nie odtworzono brakującej partii sygnatury. Jest jednak pewne, że na wystawie w 1981 roku pokazana została odbitka bez wymienionego fragmentu sygnatury, bowiem konserwacja drzeworytu miała miejsce w latach 1975–1979.
[Izabela Żak]

słowa kluczowe: budynek / budowla (archit.)  |  Chrystus przed Piłatem (Sąd Chrystusa; Pojmanie Chrystusa, sąd, kaźń; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  grafika włoska  |  Jezus Chrystus  |  Piłat (Biblia)  |  Piłat umywa ręce (Chrystus przed Piłatem; Sąd Chrystusa)  |  rzymski legionista / żołnierz rzymski

73D323 (Chrystus przed Piłatem)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
11I72(PILATE) (Piłat)  |  
73D3233 (Piłat umywa ręce)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.