Przejdź do treści

Chrystus w koronie cierniowej

autor: Pencz, Georg (1499-1550)

datowanie: 1544

miejsce powstania: Niemcy

rodzaj: obraz

materiał: deska, farba olejna, tempera

technika: tempera, laserunek olejny

wymiary: wys. 47 x szer. 37 cm

sygnatura:
u góry po lewej: 15 GP 44 (monogram wiązany)
  • Lejman, Beata, Malarstwo Europy Środkowej XVI-XVIII w. Niemcy, Austria, Czechy, Węgry, Słowacja. Katalog zbiorów., Wrocław 2012, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, kat. 59, il.

pochodzenie: 1974, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala I, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2301

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Ten wysoko ceniony przez króla Prus Fryderyka II, zwanego Wielkim, obraz powstał w Norymberdze, gdzie artysta był zapewne członkiem warsztatu Albrechta Dürera, a w 1532 roku został malarzem miejskim. Dzieło to ujawnia talent Pencza – portrecisty, który w tym samym roku stworzył znakomity, pogłębiony psychologicznie portret młodego mężczyzny z galerii Uffizi, noszący znamiona zapatrzenia na twórczość Angelo Bronzina. Wysmakowana manierystyczna kolorystyka i wyszukany skręt tułowia Chrystusa jest wynikiem znajomości sztuki Włoch, gdzie Pencz przebywał w latach 1539-1542.

Malarz odwołuje się do wzoru sprzyjających kontemplacji niderlandzkich wizerunków Zbawiciela, rezygnuje jednak z ich drastyczności na rzecz ujęć włoskich, zwłaszcza Andrei Solaria i ujęcia dürerowskiego, w których cierpienie ustępuje wyrazowi mocy Chrystusa. Zieleniejąca korona cierniowa, malowana subtelnymi tonami szarości, ugrów i zieleni osiąganej z czerni kostnej, jest zapowiedzią tryumfu Zbawiciela nad śmiercią. "Królestwo moje nie jest z tego świata" – powiedział Chrystus, nie jest to zatem królewska korona ze złota i najdroższych kamieni, ale z krzewu ciernistego, korona Odkupiciela cierpiącego za grzechy świata. Autor tego niezwykłego wizerunku został wyrzucony z Norymbergii jako bezbożny, co wymownie świadczy o ułomności ludzkiej sprawiedliwości.
[Beata Lejman]

słowa kluczowe: Ecce Homo (Pojmanie Chrystusa, sąd, kaźń; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  Haunold, Johann Sigismund (1634-1711) – patrycjusz wrocławski, kolekcjoner  |  Jezus Chrystus  |  korona cierniowa  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo niemieckie  |  malarstwo religijne  |  Nowy Testament (Biblia)  |  Pasja Chrystusa (Nowy Testament)  |  tematyka religijna

73D36 (Ecce Homo)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
73 (Nowy Testament)  |  
73D (Pasja Chrystusa)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.