Przejdź do treści

Chrystus Zmartwychwstały (Wniebowstępujący)

twórca: Pracownia Mistrza Legnickiego Poliptyku z 1466 r.

datowanie: 1470-1480

miejsce powstania: Śląsk

rodzaj: figura

materiał: drewno lipowe

technika: rzeźbienie, polichromowanie

wymiary: wys. 91,5 cm

  • Guldan-Klamecka, Bożena, Ziomecka, Anna, Sztuka na Śląsku XII-XVI w. Katalog zbiorów, Wrocław 2003, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 301, kat. 64

pochodzenie: 1985, zakup

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Galeria Sztuki XII–XV w.

numer inwentarza: MNWr XI-387

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Liczną część figur związanych z okresem Wielkiej Nocy, do dziś obecną w obrębie każdej świątyni, stanowią rzeźby Chrystusa Zmartwychwstałego. W okresie średniowiecza – tak jak i dziś – przedstawienia te ustawiane były na ołtarzu po uprzednim wyjęciu ich przed jutrznią wielkanocną z Grobu Świętego. Dzieła te niekiedy odgrywały jednak dodatkową rolę przy okazji święta Wniebowstąpienia – nienależącym już bezpośrednio do głównych obchodów Wielkiej Nocy, jednak bez wątpienia z nimi związanym. Popularności tej podwójnej funkcji dowodzi prezentowana w galerii stałej "Sztuka śląska XIV–XVI wieku" figura Chrystusa, na czubku głowy której znajduje się metalowy hak (jego obecność dodatkowo podkreślony został przez fakt niezachowania się oryginalnej korony). Za jego pomocą, niejako dogrywając moment Wniebowstąpienia, przygotowaną uprzednio figurę Chrystusa wciągano na linie przez specjalnie do tego przeznaczony otwór w sklepieniu świątyni (tzw. "Himmelloch"). Zwyczaj ten, choć znany już w XIII wieku, spopularyzował się dopiero w XIV i XV stuleciu. Używane w celebracjach przedstawienia prezentowały zbliżone formy – przedstawiały one stojącą postać Chrystusa odzianego w długi płaszcz odsłaniający klatkę piersiową z widoczną raną. Prawa ręka Zbawiciela uniesiona była w geście błogosławieństwa. Ze względu na swoją dodatkową funkcję rzeźby te były najczęściej nieco mniejszych rozmiarów niż naturalne – to też wpływało na zmniejszenie ich ciężaru, a tym samym umożliwiało ich udźwignięcie.

Popularna w okresie średniowiecza plastyczna oprawa celebracji upamiętniającej Wniebowstąpienie nie tylko pobudzała wyobraźnię wiernych, lecz również oddziaływała na ich emocje. Wierni nie musieli już bowiem jedynie słuchać o biblijnych wydarzeniach – teraz mogli zobaczyć je na własne oczy, stając się tym samym świadkami cudownych wydarzeń.
[Agata Stasińska]

słowa kluczowe: gotyk  |  Jezus Chrystus  |  rzeźba religijna (rzeźba)  |  rzeźba śląska  |  tematyka religijna  |  Zmartwychwstanie (Sceny od Zmartwychwstania do Zesłania Ducha Św.; Nowy Testament)

11D (Jezus Chrystus)  |  
73E1 (Zmartwychwstanie)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.