verso i recto, prawe, dolne naroża kartonu, dwie tuszowe pieczęcie artysty, owalne z napisem, słabo odbite różowym tuszem: L. Burger / Maler.
napis:
lewy dolny róg kartonu: Ausgeführt [dwa wyrazy trudne do odczytania] L. Ravené in Glasmalerei.
prawe górne naroże kartonu (ołówkiem): 128 27
karton, ponizej prawego rysunkiem (tuszem): Musik 1871
odbitka po prawej:
w obrębie rysunku, prawy dolny róg: FEBR. 1871.
dolny margines rysunku, środek: BARBAROSSA.
Kaul, Camilla G., Friedrich Barbarossa im Kyffhäuser. Bilder eines nationalen Mythos im 19. Jahrhundert, Textband, Köln – Wien 2007, seria Atlas Bonner Beiträge zur Kunstgeschichte, Neue Folge, Band 4/1, s. 384, 385; Katalogband: s. 5, kat. M5
Friedrich von Boetticher, Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts. Beitrag zur Kunstgeschichte,, t. 1, Dresden 1895, t. 1, s. 145, kat. 14
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Dwa odrębne rysunki projektowe, naklejone na jeden arkusz kartonu. Rysunek z lewej strony przedstawia cesarza Friedricha (Fryderyka) I Barbarossę i dwóch śpiących rycerzy w jaskini Kyffhäuser. Rysunek z prawej strony ukazuje króla Dawida grającego na harfie wraz z muzykującymi i śpiewającymi postaciami w renesansowych strojach włoskich. Oba projekty witrażowe powstały do domu tajnego radcy handlowego Louisa Ravené w Berlinie(prawdopodobnie do jadalni).
1. Czarno-biały (szarość i sepia) projekt witraża w wydłużonym prostokącie, podzielonym na trzy pola. Sceny w dwóch górnych polach stanowią jedną kompozycję. Scena w centralnym polu ujęta jest w architektoniczną ramę: półkolistą arkadę, wspartą na romańskich kolumach, ozdobioną fryzem ze stylizowanym ornamentem romańskim. Na pierwszym planie, po obu stronach, na cokołach kolumn dwie postacie śpiących młodzieńców. Powyżej, przed łukiem arkady płonąca lampa, zawieszona na łańcuchach. Na drugim planie, pośrodku ukazany został tron, na którym siedzi brodata postać w koronie i płaszczu królewskim, z mieczem w prawej ręce (śpiący cesarz Fryderyk I Barbarossa). Przed cesarzem stół na masywnym trzonie z trzema półkolumnami. Po obu stronach tronu dekoracyjne pasy ornamentalne z wizerunkami orłów, w układzie pionowym. Kompozycja w górnym polu jest kontynuacją obramienia architektonicznego w polu środkowym. Stanowi zwieńczenie romańskiej arkady w formie uskrzydlonej postaci młodej kobiety, oplecionej banderolą z napisem: SAGE (personifikacja legendy). Postać ujęta jest dwiema dużymi wolutami z wici akantowej, o stylizowanych romańskich liściach. Poniżej wolut dwa lecące kruki.
Dekoracja w dwóch górnych polach odnosi się do niemieckiej legendy o zaklętym Fryderyku I Barbarossie, śpiącym wraz z sześcioma rycerzami w jaskini Kyffhauser w górach Turyngii. Cesarzowi Towarzyszą również kruki, które raz na jakiś czas przynoszą wieści z Niemiec.
W dolnym polu w ostrłukowej arkadzie, utworzonej z liści i łodyg ostu, umieszczony jest leżący, śpiący lew, powyżej niego w centrum kompozycji znajduje się tarcza herbowa z wyobrażeniem orła. Nad tarczą korona cesarska w aureoli oraz obok widoczna rękojeść miecza.
2. Czarno-biały projekt witraża w wydłużonym prostokącie, podzielonym na trzy pola. W środkowym, centralnym polu ukazany jest w arkadzie grający na harfie król Dawid, siedzący bokiem na ozdobnym taborecie. Odziany jest w wierzchnią szatę królewską z krótkimi rękawami z lamówkami oraz spodnią suknię z długimi rękawami. Za postacią tło z drobnymi rombami (gwiazdkami?). Całość ujęta z obu stron rozsuniętą, wzorzystą kotarą, zawieszoną na pręcie. W dolnym polu harfa z gwiazdą Dawida powyżej, flankowana przez dwa łabędzie z wygiętymi szyjami. Całość ujęta ornamentem w formie wolutowo zawiniętych wici kwietno-akantowych.
W górnym prostokątnym polu znajduje się arkadowy tympanon, osadzony na profilowanym gzymsie. W każdej arkadzie postać we włoskim, renesansowym stroju: pośrodku młodzieniec z pałeczką dyrygencką i rozwiniętym zwojem, po prawej dwie postacie śpiewających dziewcząt ze zwojami w rękach, po lewej młodzieniec grający na flecie i chłopczyk grający na bębenku.
W zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu (numer inwentarzowy MNWr VII-17437) znajduje się barwna wersja tej kompozycji (ukończona), różniąca się jedynie drobnymi detalami.
[Zuzanna Mikołajek]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.