Przejdź do treści

Dwa projekty witraży do domu tajnego radcy handlowego Louisa Ravené w Berlinie

autor: Burger, Ludwig (1825-1884)

datowanie: 1871

miejsce powstania: Berlin (Niemcy)

rodzaj: rysunek, projekt, projekt witraża

materiał: papier (podklejony na cienką tekturę)

technika: tusz czarny, akwarela, rysowanie

wymiary: arkusz: 47,7 x 32,0 cm; rysunki: 2 x (31,5 x 10,6 cm)

fundator: Ravené, Louis (1823-1879) – handlowiec, kolekcjoner

sygnatura:
verso i recto, prawe, dolne naroża kartonu, dwie tuszowe pieczęcie artysty, owalne z napisem, słabo odbite różowym tuszem: L. Burger / Maler.
napis:
lewy dolny róg kartonu: Ausgeführt [dwa wyrazy trudne do odczytania] L. Ravené in Glasmalerei.
prawe górne naroże kartonu (ołówkiem): 128 27
karton, ponizej prawego rysunkiem (tuszem): Musik 1871

odbitka po prawej:
w obrębie rysunku, prawy dolny róg: FEBR. 1871.
dolny margines rysunku, środek: BARBAROSSA.
  • Kaul, Camilla G., Friedrich Barbarossa im Kyffhäuser. Bilder eines nationalen Mythos im 19. Jahrhundert, Textband, Köln – Wien 2007, seria Atlas Bonner Beiträge zur Kunstgeschichte, Neue Folge, Band 4/1, s. 384, 385; Katalogband: s. 5, kat. M5
  • Friedrich von Boetticher, Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts. Beitrag zur Kunstgeschichte,, t. 1, Dresden 1895, t. 1, s. 145, kat. 14

pochodzenie: 2015, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-17422/a-b

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Dwa odrębne rysunki projektowe, naklejone na jeden arkusz kartonu. Rysunek z lewej strony przedstawia cesarza Friedricha (Fryderyka) I Barbarossę i dwóch śpiących rycerzy w jaskini Kyffhäuser. Rysunek z prawej strony ukazuje króla Dawida grającego na harfie wraz z muzykującymi i śpiewającymi postaciami w renesansowych strojach włoskich. Oba projekty witrażowe powstały do domu tajnego radcy handlowego Louisa Ravené w Berlinie(prawdopodobnie do jadalni).

1. Czarno-biały (szarość i sepia) projekt witraża w wydłużonym prostokącie, podzielonym na trzy pola. Sceny w dwóch górnych polach stanowią jedną kompozycję. Scena w centralnym polu ujęta jest w architektoniczną ramę: półkolistą arkadę, wspartą na romańskich kolumach, ozdobioną fryzem ze stylizowanym ornamentem romańskim. Na pierwszym planie, po obu stronach, na cokołach kolumn dwie postacie śpiących młodzieńców. Powyżej, przed łukiem arkady płonąca lampa, zawieszona na łańcuchach. Na drugim planie, pośrodku ukazany został tron, na którym siedzi brodata postać w koronie i płaszczu królewskim, z mieczem w prawej ręce (śpiący cesarz Fryderyk I Barbarossa). Przed cesarzem stół na masywnym trzonie z trzema półkolumnami. Po obu stronach tronu dekoracyjne pasy ornamentalne z wizerunkami orłów, w układzie pionowym. Kompozycja w górnym polu jest kontynuacją obramienia architektonicznego w polu środkowym. Stanowi zwieńczenie romańskiej arkady w formie uskrzydlonej postaci młodej kobiety, oplecionej banderolą z napisem: SAGE (personifikacja legendy). Postać ujęta jest dwiema dużymi wolutami z wici akantowej, o stylizowanych romańskich liściach. Poniżej wolut dwa lecące kruki.
Dekoracja w dwóch górnych polach odnosi się do niemieckiej legendy o zaklętym Fryderyku I Barbarossie, śpiącym wraz z sześcioma rycerzami w jaskini Kyffhauser w górach Turyngii. Cesarzowi Towarzyszą również kruki, które raz na jakiś czas przynoszą wieści z Niemiec.
W dolnym polu w ostrłukowej arkadzie, utworzonej z liści i łodyg ostu, umieszczony jest leżący, śpiący lew, powyżej niego w centrum kompozycji znajduje się tarcza herbowa z wyobrażeniem orła. Nad tarczą korona cesarska w aureoli oraz obok widoczna rękojeść miecza.

2. Czarno-biały projekt witraża w wydłużonym prostokącie, podzielonym na trzy pola. W środkowym, centralnym polu ukazany jest w arkadzie grający na harfie król Dawid, siedzący bokiem na ozdobnym taborecie. Odziany jest w wierzchnią szatę królewską z krótkimi rękawami z lamówkami oraz spodnią suknię z długimi rękawami. Za postacią tło z drobnymi rombami (gwiazdkami?). Całość ujęta z obu stron rozsuniętą, wzorzystą kotarą, zawieszoną na pręcie. W dolnym polu harfa z gwiazdą Dawida powyżej, flankowana przez dwa łabędzie z wygiętymi szyjami. Całość ujęta ornamentem w formie wolutowo zawiniętych wici kwietno-akantowych.
W górnym prostokątnym polu znajduje się arkadowy tympanon, osadzony na profilowanym gzymsie. W każdej arkadzie postać we włoskim, renesansowym stroju: pośrodku młodzieniec z pałeczką dyrygencką i rozwiniętym zwojem, po prawej dwie postacie śpiewających dziewcząt ze zwojami w rękach, po lewej młodzieniec grający na flecie i chłopczyk grający na bębenku.

W zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu (numer inwentarzowy MNWr VII-17437) znajduje się barwna wersja tej kompozycji (ukończona), różniąca się jedynie drobnymi detalami.
[Zuzanna Mikołajek]

osoba przedstawiona: Fryderyk I Barbarossa (1122-1190) – cesarz, król Niemiec

słowa kluczowe: arabeska (ornament)  |  bębenek (instrument muzyczny)  |  cesarz  |  Dawid (Biblia)  |  dyrygent (ikonografia)  |  flet (instrument muzyczny)  |  gra na instrumencie muzycznym (czynność)  |  herb  |  instrument muzyczny  |  jaskinia Kyffhäuser (Niemcy)  |  korona cesarska  |  legenda niemiecka  |  lew (zwierzę)  |  neorenesans  |  personifikacja  |  rycerz (ikonografia)  |  rysunek niemiecki  |  sen / spanie (czynność)  |  śpiew

11I62(DAVID) (Dawid)

Powiązane (5):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.