Przejdź do treści

DZIEŁO UTRACONE — Talerze w stylu imari

autor: Pijnacker, Adriaen (? -1707) ?

wytwórnia: De Grieksche A (Delft; wytwórnia fajansu; 1657-1818) ?

datowanie: ok. 1700

miejsce powstania: Delft (Holandia)

rodzaj: talerz

materiał: fajans

technika: szkliwienie / glazurowanie, malowanie

wymiary: nieznane

sygnatura:
  • Erlesenes Kunstgut aus fünf Jahrhunderten. Ausstellung ausgewählter Neuerwerbungen. Kunstsammlungen der Stadt Breslau, Breslau 1941, s. 7, il. 18
  • Gabinet Dokumentów, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, IV, Provinzialkonservator der Kunstdenkmäler Niederschlesiens (1933–1944), IV/81, k. 25, IV/86
  • Heś, Robert, Utracone skarby dawnych wrocławskich muzeów, Wrocław 2017, s. 156-157, il.
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. Ulrich Thieme, Felix Becker, t. XXVII, Leipzig 1933, s. 478
poza ekspozycją

Zbiory dawnych muzeów miasta Breslau Dziedzictwo utracone

numer inwentarza: DU 47

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Czerwona, błękitna i złota kolorystyka jest charakterystyczna dla dekoracji porcelany japońskiej z miasta Arita na wyspie Kiusiu. Pochodzące stamtąd wyroby były eksportowane do Europy od 2. połowy XVII wieku z portowego miasta Imari, od którego też wzięła się nazwa stylu. Popularność, jaką cieszyły się dalekowschodnie wyroby ceramiczne w Europie, sprawiła, że zaczerpnięte stamtąd dekoracje zaczęto masowo naśladować na europejskim fajansie, w czym celował ośrodek w niderlandzkim Delft. Przykładem takiego wczesnego naśladownictwa jest prezentowany talerz. W charakterystycznej dla stylu imari kolorystyce lustro talerza ozdobiono medalionem ze stylizowanymi kwiatami, otoczonym ornamentem geometrycznym, kołnierz zaś obwiedziony został floralną dekoracją geometryczną.

Drugi z talerzy, sygnowany, jest ozdobiony ornamentem roślinnym oraz przedstawieniem kobiety w ogrodzie i tancerza z liśćmi. W katalogu wystawy, na której był prezentowany w 1941 roku (Erlesenes Kunstgut, 1941), uznano go za dzieło Adriaena Pynackera (Adriaan Pijnacker; zm. 1707). Pynackerowi przypisywano wyroby w stylu imari opatrzone sygnaturą PAK.

Niestety nie zachowały się zdjęcia znaku wytwórni na wrocławskim talerzu, ale mimo tego w świetle ostatnich badań można rozważać, czy nie należałoby wiązać talerza z wytwórnią De Grieksche A z czasu Pietera Adriaensz. Kocxa. Pynacker w latach 1689-1694 był właścicielem – wraz z żoną – wytwórni De Twee Scheepjes (Dwa małe statki).

Pierwszy z talerzy znajdował się w zbiorach Muzeum Zamkowego, a prezentowaną fotografię wykonano w latach 40. XX wieku w atelier Paula Poklekowskiego we Wrocławiu. Drugie naczynie było jednym z trzech talerzy z ok. 1680 roku z wytwórni Pynackera nabytych do zbiorów Schlesischen Museums für Kunstgewerbe und Altertümer w 1941 roku (nr inw. 114:41–116:41). Było eksponowane na wystawie "Erlesenes Kunstgut aus fünf Jahrhunderten", prezentowanej w Schlesischen Museums für Kunstgewerbe und Altertümer od grudnia 1941 do kwietnia 1942 roku. Oba talerze zostały prawdopodobnie zabezpieczone w 1943 roku wraz innymi barokowymi i rokokowymi wyrobami ceramicznymi w Henrykowie.
[Robert Heś]

słowa kluczowe: ceramika  |  dekoracja geometryczna  |  dekoracja kwiatowa  |  fajanse z Delft  |  imari (dekoracja)  |  kobieta  |  kwiat  |  ogród  |  ornament roślinny  |  Poklekowski, Paul (1890-1985) – fotograf  |  ptak  |  Pynacker, Adriaen (Adriaan Pijnacker; ? – 1707) – właściciel wytwórni fajansu  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  sztuka holenderska  |  tancerz / tancerka (ikonografia)

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.