Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Malowana tablica zachowana jedynie z uszkodzoną ramą, jest podzielona wąską poziomą linią na dwie, niemal równej szerokości strefy. Górna tradycyjnie mieści scenę religijną, ukazując Jezusa rozmawiającego z Samarytanką przy studni Jakuba w pobliżu miasta Sychar (J 4,1-42). Dolna pełni rolę predelli portretowej i prezentuje młodą kobietę z córeczką klęczące w kościele. Takie rozwiązanie nieco odbiega od utartego schematu, ale w 2. poł. XVII w. formuła obrazowego epitafium było już nieco passe, a w rzadziej wówczas fundowanych tego typu pomnikach pojawiały się często rozwiązania nietypowe.
Podstawowym problemem jest ustalenie, komu epitafium było poświęcone. Wiadomo jedynie, że pochodzi gdzieś z północno-zachodniej części Dolnego Śląska. Poszukiwania warto rozpocząć od opracowania firmowanego przez hrabiego Hoverdena (1870), mimo że nie można go traktować jako w miarę kompletnego inwentarza epitafijnych inskrypcji, a pośrednio i samych epitafiów. Co ciekawe, podsuwa nam ono jedną tylko możliwą odpowiedź. Dla lat 1660-1670 – a takie datowanie sugerują stroje klęczących postaci – tylko epitafium, które upamiętniało żonę pastora Eufrozynę Keyser +1667 i jej córkę Annę wydaje się odpowiadać wizerunkom osób w dolnej części obrazu. Opracowanie lokalizuje owo epitafium w Baszynie (Beschine) koło Wołowa (Hoverden, 1, s. 13 oraz 2, s. 84), co pozostaje w zgodzie z naszą wiedzą o pochodzenia zabytku. W swoich publikacjach Lutsch pomija milczeniem tego typu zabytki, zatem wypada przyjąć roboczo to właśnie ustalenie do czasu weryfikacji hipotezy.
Obrazowa perykopa z Chrystusem i Samarytanką nie jest tu tylko przypomnieniem jednej z opisanych w Ewangeliach scen z życia Zbawiciela. Jak zwykle w epitafiach, obraz unika pokusy banalnego odczytania jako ilustracji. Przedstawienie skomponowano tak, byśmy nie gubili się wśród możliwych interpretacji. Pozostawia ono w tle poboczne wątki (apostolskie przekazywanie dobrej nowiny przez Samarytankę mieszkańcom miasta), a wydobywa myśl najistotniejszą dla epitafijnej fundacji: verbum domini manet in aeternum – słowo Chrystusa (jako woda życia, albo inaczej – jako przyjęcie Dobrej Nowiny przez chrzest i jej utrwalanie przez słowo Pisma Świętego) daje podstawę pewności zbawienia i życia wiecznego. Że tę właśnie interpretację tu wybrano, wskazuje nam "obrazowy przypis" do głównej sceny – metaforyczna scenka z jeleniami pijącymi ze źródła. Nawiązuje ona do tekstu z Psalmu 42. Pragnienie jelenia po rączym biegu zostało zaspokojone i podobnie dusza, która pragnie Boga, ugasi swe pragnienie, po śmierci jednocząc się z Nim na wieczność (zob. motyw jeleni u źródła w epitafium Niclasa Jenckwitza +1537, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Trafiamy tu na klimat mistyki oblubieńczej obecnej na Śląsku zarówno w środowiskach luterańskich, jak i katolickich w 2. poł. XVII w.
W dziele artystycznie raczej średnich lotów i autorstwa lokalnego mistrza, może już luźniej związanego ze słabnącym wówczas systemem cechowym, warto odnotować obecność interesującego konceptu rodem z wielkiego świata, który pojawił się może z inspiracji zamawiającego. Otóż w dolnym polu tablicy matka i córka klęczą we wnętrzu kościoła, gdzie w pobliżu ołtarza wisi na filarze ich epitafium, w którym znajduje się obraz ukazujący u dołu matkę i córkę klęczące we wnętrzu kościoła, w którym jest epitafium ukazujące matkę i córkę… W ten sposób dowiadujemy się, gdzie dusze pobożnych kobiet oczekują na wieczność, ale i spotykamy ową wieczność w konceptualnie niekończącym się szeregu nawarstwień iluzyjnego, a w istocie pozornego, materialnego istnienia, tak odmiennego od wieczności. Dla nas, już poza tymi metafizycznymi treściami, cenne jest to, że możemy dzięki owemu zabiegowi zobaczyć, jak epitafium wyglądało w całości. Obramienie było czarne, ze złoceniami, w typie architektonicznej, kolumnowej edikuli z wolutowymi uszakami.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.