Przejdź do treści

Epitafium Niclasa Hartlieba

autor: Twenger, Johann (1543-1603) ? (obraz)Rauch, Caspar (1555-1622) (inskrypcje)

datowanie: 1600

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: epitafium, obraz, rzeźba

materiał: deska

technika: technika snycerska, polichromowanie, technika kaligraficzna

wymiary: ok. wys. 330 x szer. 140 obramienie

fundator: Hartlieb, Lucas (fl. ca 1600) – radca elektora Palatynatu

napis:
minuskułą renesansową na fryzie belkowania:
Nunc dimittis Seruum tuum Domine, / secundum verbum tuum in pace. Luc: 2.,

na tablicy inskrypcyjnej:
Dem Edlen Ehrenueste[n] und Wolbenambte[n] Herren Niclas Hartlieb / genant walsporn von Landau, zwayer Röm[ischer] kay[serlichen] M[aies]t]a[t] ac in ansehenlichen / Ambtern viel iar lang getrew fleissig gewesenem diener &c Welcher alhier / in Breslau, auff montag den I/II. Januarj. Anno. 1599. seines alters im 73. iar, sanft / vnd selig in Gott vorschiede[n], hat sein geliebter Vetter und Instituirter / Erbe tzu Christlicher gedechtnus, vnd schuldig danckbarkeit, der auch / Edle und Veste Herr Lucas Hartlieb genant walsporn tzu Retz, der Chur- / fürstlichen Pfaltz daselbsten, vnd zu Schwartzenburg Pfleger, dises gegen- / wertige Epitaphium auffrichten lassen,

na tablicy fartucha:
Zuuor aber den 6. Septemb: A[nn]o 1573, / ist auch in dem Herren Gottseliglich eingeschlaffen, die Edle vnnd / Ehrentugenthaffte Fraw Magdalena geborne Heüglin von Bresslaw. / Volgends im jar 1596. den 20. Junij, starb die Ehre[n]tugentsame Fraw Mar- / tha geborne Granische[n] von Grottkaw, baide sein; Herren Niclas Hartt-liebs &c seligen gewesen beliebte Ehefrawen. Dehnen sambtlich / neben allen Christgleubigen der Allmechtig / Ewig Gott ein fröliche Aufferstehung am schierst / künfftigen Jungsten tag gnediglich verleihe[n] / wolle. Amen.
  • Die Kunstdenkmäler der Stadt Breslau, Zweiter Teil: Die kirchlichen Denkmäler der Altstadt, red. Burgemeister, Ludwig; Grundmann, Günther, t. 1, cz. 2, Breslau 1933, seria Die Kunstdenkmäler der Provinz Niederschlesien. Bd.1 Die Stadt Breslau
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 142 - 143, kat. 52
  • Schade, Werner, Malerei in Schlesien 1520-1620. Zur Austellung "Malarstwo śląskie 1520-1620" im Muzeum Śląskie we Wrocławiu, "Kunstchronik", z. 2, r. XX, 1967
  • Schellenberg, Alfred, Schlesisches Wappenbuch, Görlitz 1938
  • Steinborn, Bożena, Malowane epitafia mieszczanskie na Śląsku w latach 1520-1620., "Roczniki Sztuki Śląskiej", z. IV, r. 1967, Wrocław 1967

pochodzenie: 1982, przekaz

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2652/a-b

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Okazałe architektoniczne epitafium w typie kolumnowej edikuli z parą półpełnie rzeźbionych figur w uszakach (alegorie Wiary i Nadziei) należy do nielicznych dzieł tego typu zachowanych niemal w całości. Tylko zwieńczenie, które miało dekorację wyłącznie ornamentalną, jest bardziej zdekompletowane (m.in. brak herbu Hartlieb). Epitafium prezentowane jest obecnie w stałej ekspozycji Muzeum Piastów Ślaskich w Brzegu.

Poświęcono je Niclasowi Hartliebowi zwanemu Walsporn von Landau (1526-1599) oraz jego dwu kolejnym żonom: Magdalenie Heugel (zm. 1573) oraz Marcie Granisch (zm. 1596), jednak wizerunku rodziny zmarłego, wbrew obyczajowi, tu nie umieszczono. Zmarłych prezentują dwie niemieckojęzyczne tablice inskrypcyjne, sygnowane monogramem przez kaligrafa Caspara Raucha (1555-1622). Górna, we fryzie części cokołowej, upamiętnia wraz ze zmarłym jego kuzyna Lucasa Hartlieba – fundatora pomnika, a dolna, w fartuchu obramienia – obie żony Niclasa. Na cokołach pod kolumnami umieszczono dwa snycerskie herby: Hartlieb (ponownie, zamiast herbu żony Heugel) oraz Granisch.

Obraz ukazuje wnętrze jerozolimskiej świątyni scharakteryzowane jako sklepiona budowla o cechach gotyckiego kościoła (filary wiązkowe, maswerkowe okno). W centrum kompozycji przed aron ha-kodesz stoi kapłan, na ręce którego Maria z Józefem przekazali swego pierworodnego – małego Jezusa, prezentując go przed Bogiem. Zgodnie z obyczajem oddają na ofiarę parę gołębi. Klatkę z ptakami trzyma dziewczyna klęcząca na pierwszym planie obrazu. Obok niej z lewej zakapturzona postać z uniesioną dłonią to starzec Symeon, który dostrzegł w Jezusie Mesjasza. Jego słowa (Łk 22, 29) są cytowane na fryzie belkowania nad obrazem i określają sens wybranej dla epitafium sceny. Wiekowy, mający 73 lata Niclas Hartlieb, jak Symeon, odchodzi w spokoju z tego świata, poznawszy Pana, który przygotował "zbawienie [...] wobec wszystkich narodów" (Steinborn 1967). To koncept podobny jak w świdnickim epitafium Andreasa Naucka (Jakub przed faraonem, 1567), a później w epitafium Antona Schatztaga (ok. 1620, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). W głębi, przed rozchyloną zasłoną świątyni osłaniającą miejsce święte świętych z arką przymierza, trzej lewici pełnią służbę przy ołtarzu ofiarnym. Wymyślne stroje, a zwłaszcza nakryte głowy przypadkowych świadków wydarzenia charakteryzują ich jako Żydów i innych innowierców.

Herby obramienia zidentyfikował Schellenberg (1938), on też wskazał zgodnie z napisem osobę fundatora. Burgemeister i Grundmann (1933) dostrzegali w Ofiarowaniu styl romanistów niderlandzkich. Steinborn w kolorycie, budowie przestrzeni architektonicznej i typach twarzy również identyfikowała wpływy Niderlandów, podejrzewając posłużenie się nieznanym wzorem przez miejscowego twórcę. Rozważała możliwość wiązania sygnatury, odczytanej jako 1606 I.T., ze zmarłym w 1603 Johannem Twengerem. Odczytanie sygnatury jako 1600 I.T., a więc na rok po śmierci Hartlieba, a trzy lata przed śmiercią malarza Twengera, pozwala na przypisanie obrazu temu artyście – jedynemu czynnemu wówczas mistrzowi wrocławskiemu o tych inicjałach, na co zwrócił uwagę Schade (1967).

Intuicyjna, sztywna nieco i "stająca dęba" perspektywa wnętrza świątyni z podestami, charakterystyczne typy twarzy Marii i Józefa, oszczędnie stosowany motyw cangiante, izokefalia środkowej grupy i postacie po prawej przycięte, dolną krawędzią obrazu to motywy, które pozwalają łączyć autora Ofiarowania z wrocławskim kręgiem Georga Hayera i jego teścia, bardziej od niego tradycyjnego i klasycyzującego malarza Bartholomaeusa Fichtenbergera (np. typ twarzy św. Józefa). Trzeba też zauważyć podobieństwa kompozycyjne i ujęcia postaci Marii w obrazie epitafium Hartlieba z nieco tylko wcześniejszą malowaną płytą w epitafium Josefa Rindfleischa (1698, MNWr) o chwiejnej atrybucji (Jacob Walter / Johann Twenger?). Mniej rozbudowana scena Ofiarowania osadzona w podobnie ujętej przestrzeni wnętrza prezentuje pewne cechy zbieżne także w wykonaniu malarza Friedricha Lochnera na ambonie w Oleśnicy z 1605 roku.

W obramieniu zastosowano motywy podobne zarówno do epitafiów Jeremiasa Behma (+1590, Muzeum Narodowe we Wrocławiu), jak i Simona Hanniwaldta (1604, Muzeum Narodowe we Wrocławiu) – schemat konstrukcyjny, proporcje, charakterystyczne kolumny itd., Daniela Rindfleischa (1604, Muzeum Narodowe we Wrocławiu) – m.in. specyficzne listki akantu z karbowanym, trójkątnym rdzeniem, wykrojowa tablica inskrypcyjna ujęta w cekinową taśmę, motyw drobnej, diamentowej rustyki jako ornament wypełniający, jak i do ambony w Oleśnicy (1605, rzeźbiarz Gerhard Hendrik i stolarz Martin Riedl) – ornament strączkowy, medalion zwieńczenia w ornamencie zawijanym, kaboszony w gładkim, wklęsłym lustrze ramy, co domyka zaproponowany wyżej wrocławski krąg artystyczny, w którym należy poszukiwać autorów epitafium.
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: alegoria  |  architektura gotycka  |  baldachim  |  głowa kobieca  |  gołąb (ptak)  |  Granisch (herb)  |  Hartlieb (herb)  |  Hartlieb, Magdalena z domu Heugel (?-1573) – pierwsza żona Niclasa Hartlieba  |  Hartlieb, Martha z domu Granisch (?-1596) – druga żona Niclasa Hartlieba  |  Hartlieb, Niclas (1526-1599)  |  herb  |  Heugel (herb)  |  inskrypcja  |  kapłan / kapłanka (ikonografia)  |  kompozycja izokefaliczna  |  kotara / zasłona  |  lwia głowa  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  motyw architektoniczny  |  Nadzieja (personifikacja)  |  Ofiarowanie Jezusa w świątyni (Narodzenie i młodość Jezusa; Nowy Testament)  |  ornament  |  ornament jubilerski  |  ornament okuciowy  |  ornament zwijany  |  św. Symeon  |  świeca  |  Święta Rodzina (Narodzenie i młodość Jezusa; Nowy Testament)  |  Wiara (personifikacja)  |  Żyd / Żydówka

73B4 (Ofiarowanie Jezusa w świątyni)  |  
73B8 (Święta Rodzina)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.