na plakiecie środkowej, między klęczącymi a krucyfiksem:
po lewej: So. fahren wir hin zu Jesu christ,
po prawej: So. fahr ih bin zu Jesu christ.
na plakiecie z herbem: Caspar / Krische
poniżej: Anno / 1700
w otokach medalionów, rzędami od góry, począwszy od lewej:
na pierwszym: Johanna Christina / Krischin,
na drugim: Casper Gottlib / Krische
na piątym: Anna Rosina / Krischin
na siódmym: Johanna Christina / Krischin,
na dziewiątym: Christian Ephraim / Krische
Bimler, Kurt, Zur Kunstgeschichte der Breslauer Barbara-, Bernhardin- und Christophorikirche, [w:] Quellen zur Schlesischen Kunstgeschichte, red. Kurt Bimler, z. 3, Breslau 1938
Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 283, kat. 240
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Epitafium hybrydowo łączy różne formuły upamiętnienia. W osi pionowej dominują trzy owalne medaliony z malowanymi przedstawieniami religijnymi (epitafium obrazowe), nawiązującymi wyborem motywów do ikonografii luterańskich ołtarzy. Główny obraz przedstawia ukrzyżowanego Chrystusa adorowanego przez klęczących małżonków – mężczyznę i jego dwie kolejne żony, którzy komentują śmierć tekstem pieśni Heinricha Schütza (1585-1672): So Fahren wir hin zu Jesu Christ. Powyżej umieszczono przedstawienie Trójcy Świętej, a u dołu scenę Ostatniej Wieczerzy. Poniżej Trójcy Świętej wmontowano medalion z godłem cechu łaziebników i napisem: Caspar Krische / 1700, wskazującym głowę rodziny i fundatora dzieła oraz czas fundacji.
Wizualnie przewagę zdobywa w kompozycji zestaw dziewięciu medalionów portretowych (epitafium portretowe) ukazujących dzieci z rodziny Krische. Pięcioro zmarłych we wczesnym dzieciństwie jest ubranych w białe, śmiertelne koszule (dziewczynki mają także białe czepki), a pod szyją zielone tasiemki zawiązane na kokardkę. Tylko przy wizerunkach zmarłych umieszczono w medalionach ich imiona i nazwisko. Przy jednym z małych chłopców o zamkniętych oczach brak takiego napisu – zapewne zmarł nieochrzczony – natomiast napis towarzyszy jednej ze starszych córek, imienniczce matki (matce?), w czarnej sukni ze złocistym bawetem, którą wyróżnia też krzyżyk na szyi zawieszony na złotym łańcuszku. Zieloną jubilerską kokardę i krzyżyk na szyi ma także na głównym obrazie pierwsza, zmarła żona. Zmarłe dziewczynki mają wianki z kwiatami róż, chłopcy – wieńce laurowe. Wizerunki trójki dzieci żyjących są osobnymi aplikacjami nałożonymi na konstrukcję, ale zapewne wykonane były współcześnie i nie uwzględniają miejsca na późniejsze umieszczenie identyfikujących napisów. Wszystkie malowane przedstawienia ujmują snycersko opracowane wieńce laurowe, a malowane medaliony łączą w całość snycerskie złocone pędy ciasno splecionej, owocującej winnej latorośli (ze znacznymi ubytkami), która symbolizuje udział rodziny w zbawczych efektach męczeńskiej ofiary Chrystusa.
Taka formuła epitafium nawiązuje z jednej strony do pierwotnej idei protestanckiego epitafium obrazowego jako wyznania wiary i deklaracji pewności zbawienia, a z drugiej stanowi spektakularną odpowiedź na nowego typu stosunek do związanych emocjonalnie ze sobą członków rodziny (tu chyba głównie pierwszego małżeństwa fundatora). Program jest więc równie odległy od epitafiów podkreślających dystans między głową rodziny, a całą jej resztą (por. zwłaszcza epitafia Hessa +1547, Uthmanna 1547 i 1565, Muzeum Narodowe we Wrocławiu), a z drugiej strony także od rodowo-genealogicznego, a nie rodzinnego epitafium Scheurlów z 1537 roku (Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Podobny jest natomiast raczej do epitafium rodziny Gustava Adolpha Heugla z Dobrej koło Oleśnicy, 1722.
Czas fundacji sprawił, że dwie żony Caspara prezentują się z modnymi w latach 1685-1715 wysokimi uczesaniami i przybraniami głowy a la fontange (spolszczone jako: fontaź), które – już bez stroika – pojawia się jeszcze w wizerunku Johanny Maximiliany Gabelenz (+1713, Muzeum Narodowe we Wrocławiu), a nie mamy w zbiorach śląskich innych kobiecych portretów z tego czasu, dokumentujących ten motyw. Caspar – inaczej niż modni synowie – nosi tradycyjną, nieupudrowaną perukę a la lion, a jego statusowi odpowiadają bogate koronki halsztuka i mankietów
Epitafium określone w dawnych inwentarzach Museum Schlesischer Altertümer jako poświęcone rodzinie Keische (zniekształcone Krische) zostało przekazane z kościoła św. Bernardyna we Wrocławiu. W kościele owym znajdowała się niegdyś także płyta nagrobna Anny Rosiny Melchowitz (1661-1697 – Bimler 1938), pierwszej żony Capara Krische (1653-1722) – wrocławskiego łaziebnika z tytułem nadwornego cyrulika i chirurga. Epitafium fundowane było na wiele lat przed śmiercią Caspara, a upamiętnia też jego drugą, poślubioną na rok przed fundacją żonę Annę Rosinę Hardt (+1747). Prawdopodobnie przedstawieni tu jako żyjący dwaj ostatni synowie z pierwszego małżeństwa również zmarli przed osiągnięciem dorosłości. Dopiero Heinrich Gottlob Krische (1707-1783), syn drugiej żony Caspara stał się dziedzicem nazwiska i kontynuatorem medycznego zawodu ojca (Schellenberg 1936).
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.