Przejdź do treści

Herkules Farnezyjski (Le Hercule de Farnese dessine sous deux points de ruë opposes)

autor: Vasi, Giuseppe (1710-1782)

datowanie: 1733

miejsce powstania: Rzym (Włochy)

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: akwaforta

wymiary: 493 x 315 mm (obcięta)

sygnatura:
awers, lewy dolny róg: Cavalier Giuseppe Vasi design.o;
napis:
prawy dolny róg: e incise l’Anno 1773
niżej, pośrodku: L’Ercole di Farnese disegnato in due vedute opposte;
niżej, na całej szerokości: Quest’ammirabile Statua colossale e opera di Glicone Ateniese, fatta, secondo alcuni a competenza di altra simile Statua, che si vede a sinistra nel medesimo / cortile. Ella e alta palmi quindeci, e vi e chic rede, che da Siracusa fosse portata a Roma col ricco Spoglio di quella celebre Citta, quando fu espugnata, / come racconta Tito Livio, da Marcello. Nel Pontificato di Paolo III. Farnese fu trovata sotto le rovine delle Terme Antoniane, e perche era senza testa, e senza gambe, / Guglielmo della Porta le rifece le gambe, e con tant’arte, che poi trovate le antiche il Buonarrotti non volle, che si cambiassero, accio si conoscesse, che i moderni Scul / tori non sono inferiori agl’antichi. La testa poi fu ritrovata in un pozzo del Trestevere, e le gambe vecchie si conservano nella Villa Borghese fuori Porta Pinciana. / Le Hercule de Farnese dessiné sous deux points de vuë opposez. / Quelques Antiquaires pretendent que ce beau Colossea ete sculpte par Glicon d’Athenes a l’envie d’un autre, qui se voit dans la meme Cour a main / gauche. Il a dix pieds, et demi de hauteur; On croit qu’il fut transporte a Rome parmi les riches depouilles de Siracuse apres que Marcellus eut / subjugue cette Ville celebre, ainsi que la raconte Tite Live. Pendant le Pontificat de Paul III. Farnese on retrouva cette admirable Statue sous les / ruine des Thermes d’Antonin; elle etoit sans jambes, et sans tete. Guillaume de la Porte lui remit des jambes nouvelles; mais avec tant d’art, que / les anciennes ayant ete recouvrees par la suitte, Michel-Ange Buonarotti ne voulut pas qu’on les remit a la place des nouvelles, pour faire / voir, disoit il, que les Scoulpteurs modernes ne sont pas inferieurs aux anciens. La tetefus ensuite retrouvee dans un puit au de la du / Tibre. Quant aux anciennes jambes on les conserve a la Maison de Plaisance Borghese hors de la Porte Pinciane.;

w obrębie przedstawienia, pośrodku u dołu: HERCULIS APOTH. EXPRESS. MARM. APUDFARN.
  • Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 2, s. 228

pochodzenie: 1952, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-2250

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Akwaforta prezentuje dwa widoki (z przodu i z tyłu) antycznej figury tzw. Herklulesa Farnezyjskiego. Trzymetrowy marmurowy posąg herosa odkryty w 1540 r. w termach cesarza Karakalli w Rzymie w czasie pontyfikatu Pawła III (Alessandra Farnese) stanowi kopię niezachowanej rzeźby z brązu Lizypa z ok. 325 r. p.n.e. Do początku XVIII w. dzieło stanowiło własność rodu Farnese i znajdowało się w jego rzymskim pałacu (Palazzo Farnese).

Posąg został znaleziony bez głowy i nóg. Nowe kończyny wykonał rzeźbiarz Guglielmo della Porta. Wywiązał się on tak dobrze z powierzonego mu zadania, że – jak informuje napis pod grafiką – nawet po znalezieniu oryginalnych partii rzeźby nie zdecydowano się na wymianę (antyczne nogi przechowano w Villi Borghese). W późniejszym czasie odnaleziono również głowę figury.

Grecki heros (Herakles) nazywany w Rzymie Herkulesem został przedstawiony zgodnie z jego typowymi wyobrażeniami, z maczugą i skórą lwa nemejskiego. Skórę zdobył on wykonując pierwszą ze słynnych dwunastu prac, mając za zadanie zgładzenie lwa pustoszącego dolinę Nemei. Herkules udusił go, ponieważ ani strzały (otrzymane od Apolla), ani miecz (darowany przez Hermesa) nie mogły przebić skóry potwora, a maczuga roztrzaskała się na głowie zwierza.
[Izabela Żak]

słowa kluczowe: antyk  |  dwanaście prac Herkulesa  |  figura (rzeźba)  |  grafika włoska  |  Herkules Farnezyjski (posąg)  |  lew nemejski (skóra)  |  Lizyp (fl. 370-320 p.n.e) – rzeźbiarz grecki  |  maczuga  |  Palazzo Farnese (Rzym)  |  Paweł III (1468-1549) – papież  |  Porta, Guglielmo della (1515-1577) – architekt i rzeźbiarz włoski  |  postać mitologiczna (mitologia grecka i rzymska)  |  rzeźba antyczna  |  studium  |  termy Karakalli (Rzym)

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.