Przejdź do treści

Koronacja Matki Boskiej

twórca: nieznany

datowanie: XVIII/XIX w.

miejsce pochodzenia: Henryków Lubański (pow. lubański; woj. dolnośląskie)

rodzaj: rzeźba, kapliczka skrzynkowa

materiał: drewno, grunt kredowy, farba olejna

technika: polichromowanie, gruntowanie

wymiary: wys. 82 x szer. 55 cm

  • Berendt, Elżbieta, Rzeźba ludowa na Dolnym Śląsku XVIII-XIX w., Wrocław 1995, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 125; poz. 158, il. na oprawie

pochodzenie: 1962, dar

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Muzeum Etnograficzne, Dział Sztuki

numer inwentarza: MNWr E-2493

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Kapliczka skrzynkowa, kryta dwuspadowym dachem. W boki wpasowane ozdobnie wycinane i malowane deski. Do szczytu przymocowane było, zachowane w niewielkim fragmencie, ozdobne zakończenie, wycinane w blasze.

Wewnątrz trzy rzeźby - Bóg Ojciec i Syn Boży siedzący na obłokach o kształcie spiętrzonych ślimacznic. Obydwaj wyciągają wewnętrzne ręce do środka, ponad głową Marii, która stoi na niewysokim obłoku, lekko wychylona do przodu. Postać Boga Ojca spowija długa szata i płaszcz spięty pod szyją. Na czubku głowy zamocowana aureola w kształcie wiatraczka, w lewej dłoni berło. Biodra Chrystusa osłania długie, sięgające kostek perisonium, a nagi tors okala częściowo - spięty na piersiach płaszcz. Aureola powtarza kształt aureoli Boga Ojca.

Obie postacie bose stopy opierają na wypiętrzeniach obłoków. Matka Boska przedstawiona jest jako młoda dziewczyna (wyraźnie mniejsza od towarzyszących jej postaci i niżej umieszczona). Odziana jest w długą suknię i płaszcz. Na jej głowie widoczna jest ozdobna korona. Pomiędzy postaciami nabito dwa owalne obłoki, a ich zespół wypełnia również od spodu szczytowy trójkąt pod daszkiem. Pomiędzy postaciami, na tylnej ściance - zamocowany krzyż (prawdopodobnie przytrzymywany przez Chrystusa).

Modelunek wskazuje na wzory gotyckie. Rzeźba o wyjątkowych walorach artystycznych, zwraca uwagę indywidualizacją poszczególnych przedstawień, doskonałym wyczuciem formy, zaakcentowaniem wyrazu emocjonalnego (uśmiechająca się Maria). Jednocześnie zachowuje pewien charakterystyczny dla sztuki prowincjonalnej rys naiwności widoczny w schematyzmie rozwiązań obłoków, uproszczeniach w anatomii.

Szaty Matki Boskiej i Jezusa w kolorach czerwonym i złotym; szaty Boga Ojca w kolorach: niebieskim, czerwonym i żółtym; obłoki - szarobiałe, u podstawy - różowe. Boki kapliczki w kolorach zielonkawym i żółtym; wnętrze - błękitne.
[Elżbieta Berendt]

słowa kluczowe: Bóg Ojciec (Chrześcijaństwo)  |  Jezus Chrystus  |  korona  |  Koronacja Marii w niebie (Zaśnięcie Marii; Sceny od Zmartwychwstania do Zesłania Ducha Św.; Nowy Testament)  |  Maria / Najświętsza Maria Panna  |  rzeźba (sztuki plastyczne)  |  sztuka ludowa  |  tematyka biblijna  |  tematyka maryjna  |  tematyka religijna

11C (Bóg Ojciec)  |  
11D (Jezus Chrystus)  |  
73E79 (koronacja Marii)  |  
11F (Najświętsza Maryja Panna)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.