Przejdź do treści

Koronacja św. Katarzyny

autor grafiki: Jode, Peter II de (1601-1674)

autor wzoru: Rubens, Peter Paul (1577-1640)

wydawca: Meyssens, Johannes (1612-1670)

datowanie: ok. 1640-1652

miejsce powstania: Antwerpia (Belgia)

miejsce powstania historyczne: Niderlandy

rodzaj: grafika

materiał: papier

technika: miedzioryt

wymiary: kompozycja: 409 x 320 mm; odbitka: 430 x 325 mm; wprasowana w arkusz o wym. 470 x 363 mm

sygnatura:
poniżej inskrypcji, z prawej: P. Paulus Rubbens pinxit;
pośrodku: Petrus de I[o]de Sculpsit;
z prawej: Joannes Meysens excudit Antverpiae;
dalej z prawej: Joannes Meyssens Pictor.
napis:
grafika podpisana poniżej kompozycji: VIRGINEO CAPITI CATHARINA IMPONE CORONAM, SPONSULA CHRISTE TUA EST; MATRIS AMICA TUA. / Claro Genere Virtute Ornatissimo Reverendoq DOMINO D PHILIPPO VAECX alias FOXIO / Sancti Anthony Domüs Preceptori Commendatoriq, ac eiusdem Ordinis Commissario Generali, honoris et favoris ergo, offert.
  • Treiderowa, Anna, Fejklowa, Eleonora, Dzieła Rubensa w grafice niderlandzkiej XVII wieku ze Zbiorów Graficznych Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Łódź 1977, kat. nr 67, il. 13

pochodzenie: 2023, zakup

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-17487

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Grafika zakupiona w 2023 roku do Działu Grafiki i Rysunku Galerii Sztuki Europejskiej XVI-XIX w. MNWr jest niezwykle rzadka. Przez ponad trzydzieści lat pojawiła się tylko raz na rynku antykwarycznym, w 2005 roku. Jej autor, Peter de Jode II, uchodzi za jednego z najlepszych rytowników, choć nierównych, związanych z tzw. szkołą graficzną Petera Paula Rubensa.

Dzieło ukazuje scenę koronacji św. Katarzyny przez Dzieciątko Jezus, podtrzymywane przez Najświętszą Marię Pannę. Po lewej przedstawiona została św. Małgorzata Antiocheńska, trzymająca na powrozie smoka. Naprzeciwko zaś św. Apolonia, która w lewej dłoni podtrzymuje kleszcze – atrybut odnoszący się do jej męczeńskiej śmierci. Scenę dopełniają wizerunki uskrzydlonych putt, tak charakterystycznych dla twórczości genialnego Flamanda. Rycina stanowi graficzną reprodukcję obrazu Rubensa, wykonanego w 1633 roku dla kościoła Augustianów w Malines (Mechelen). Kompozycja uważana jest za jedną z najlepszych realizacji graficznego warsztatu, związanego z malarskim atelier antwerpskiego mistrza. Rubens bardzo ściśle nadzorował prace zatrudnianych rytowników. Własnoręcznie opracowywał dla nich szkice przygotowawcze, z czasem także barwne, w technice olejnej bądź wykonane en grisaille. Samodzielnie wprowadzał korekty do odbitek próbnych, przypuszczalnie nanosił też kompozycje bezpośrednio na zagruntowany klocek drzeworytniczy. Wirtuozersko prowadzony rysunek szat przedstawionych niewiast i pełen delikatności sposób opracowania głów świętych pozwala nam przypuszczać, że ślad ręki mistrza odcisnął się również na omawianym miedziorycie Petera de Jode II.
[Aurelia Zduńczyk]

słowa kluczowe: grafika holenderska  |  grafika reprodukcyjna  |  koronacja (wydarzenie historyczne)  |  Matka Boska / Maria z Dzieciątkiem / Madonna (Maria / Najświętsza Maria Panna)  |  scena religijna  |  św. Apolonia  |  św. Katarzyna Aleksandryjska  |  św. Małgorzata

11F4 (Matka Boska / Maria z Dzieciąkiem)  |  
11HH(CATHERINE) (św. Katarzyna Aleksandryjska)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.