wymiary:
kompozycja: 409 x 320 mm; odbitka: 430 x 325 mm; wprasowana w arkusz o wym. 470 x 363 mm
sygnatura:
poniżej inskrypcji, z prawej: P. Paulus Rubbens pinxit;
pośrodku: Petrus de I[o]de Sculpsit;
z prawej: Joannes Meysens excudit Antverpiae;
dalej z prawej: Joannes Meyssens Pictor.
napis:
grafika podpisana poniżej kompozycji: VIRGINEO CAPITI CATHARINA IMPONE CORONAM, SPONSULA CHRISTE TUA EST; MATRIS AMICA TUA. / Claro Genere Virtute Ornatissimo Reverendoq DOMINO D PHILIPPO VAECX alias FOXIO / Sancti Anthony Domüs Preceptori Commendatoriq, ac eiusdem Ordinis Commissario Generali, honoris et favoris ergo, offert.
Treiderowa, Anna, Fejklowa, Eleonora, Dzieła Rubensa w grafice niderlandzkiej XVII wieku ze Zbiorów Graficznych Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Łódź 1977, kat. nr 67, il. 13
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Grafika zakupiona w 2023 roku do Działu Grafiki i Rysunku Galerii Sztuki Europejskiej XVI-XIX w. MNWr jest niezwykle rzadka. Przez ponad trzydzieści lat pojawiła się tylko raz na rynku antykwarycznym, w 2005 roku. Jej autor, Peter de Jode II, uchodzi za jednego z najlepszych rytowników, choć nierównych, związanych z tzw. szkołą graficzną Petera Paula Rubensa.
Dzieło ukazuje scenę koronacji św. Katarzyny przez Dzieciątko Jezus, podtrzymywane przez Najświętszą Marię Pannę. Po lewej przedstawiona została św. Małgorzata Antiocheńska, trzymająca na powrozie smoka. Naprzeciwko zaś św. Apolonia, która w lewej dłoni podtrzymuje kleszcze – atrybut odnoszący się do jej męczeńskiej śmierci. Scenę dopełniają wizerunki uskrzydlonych putt, tak charakterystycznych dla twórczości genialnego Flamanda. Rycina stanowi graficzną reprodukcję obrazu Rubensa, wykonanego w 1633 roku dla kościoła Augustianów w Malines (Mechelen). Kompozycja uważana jest za jedną z najlepszych realizacji graficznego warsztatu, związanego z malarskim atelier antwerpskiego mistrza. Rubens bardzo ściśle nadzorował prace zatrudnianych rytowników. Własnoręcznie opracowywał dla nich szkice przygotowawcze, z czasem także barwne, w technice olejnej bądź wykonane en grisaille. Samodzielnie wprowadzał korekty do odbitek próbnych, przypuszczalnie nanosił też kompozycje bezpośrednio na zagruntowany klocek drzeworytniczy. Wirtuozersko prowadzony rysunek szat przedstawionych niewiast i pełen delikatności sposób opracowania głów świętych pozwala nam przypuszczać, że ślad ręki mistrza odcisnął się również na omawianym miedziorycie Petera de Jode II.
[Aurelia Zduńczyk]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.