Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, red. Bożena Steinborn, Wrocław 2012, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 30-33, kat. 6, il. s. 31
Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, Wrocław 1982, s. 27-29, kat. 6
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Bronzino, jeden z najwybitniejszych florenckich manierystów, związany był z dworem Medyceuszów. Ten uczeń i współpracownik Jacopa da Pontormo wzory sztuki Michała Anioła i Andrei del Sarto przełożył na własny styl. W jednej osobie malarz, poeta i jeden z założycieli Accademia del Disegno w 1563 roku wychwalany był przez swego ucznia i naśladowcę Giorgio Vasariego.
Pełna liryzmu scena, zakomponowana w stabilnym, cenionym w renesansie trójkącie, eksponuje na pierwszym planie Matkę Boską z Jezusem i Janem, zwanym później Chrzcicielem. Malcy przedstawieni zostali przez tego wytrawnego portecistę z wdziękiem rzadko osiąganym przez artystów, którzy nie zawsze radzili sobie z bardzo trudną sztuką przedstawiania dzieci. Dla Bronzina, podobnie jak dla innych manierystów, charakterystyczne są: chłodny odrealniający koloryt, gładki modelunek i karnacje jak z drogocennej kości słoniowej oraz głębokie osadzenie oczu, czasem dające niekorzystny efekt, jakby były podkrążone. Warto zwrócić uwagę na arystokratyczną elegancję ujęcia dłoni Madonny z książką oraz wysmakowany róż jej sukni i nieba z pomarańczowymi smugami – efekty typowe dla wczesnych prac malarza, gdy – analogicznie jak tu – przedstawiał figury na tle krajobrazowym. Niestety na skutek starzenia się barwników, a także niewłaściwego czyszczenia obrazu, szczątkowo zachowała się warstwa malarska płaszcza, a charakterystyczne tło krajobrazowe, zwłaszcza skała z krzakami, jest dziś brązowe, pierwotnie była to nietrwała zieleń miedziowa. Obraz został drastycznie przemalowany w XIX w. i dopiero w 1973 odsłonięto oryginalną warstwę malarską.
Obraz powstał po 1522, gdy Bronzino był uczniem i współpracownikiem Jacopa da Pontormo i ma związek z przechowywanymi w Uffizi rysunkami datowanymi na 1520-30. Inne egzemplarze tej kompozycji, znajdują się m.in. w renomowanych muzeach Florencji, Londynu, Mediolanu, Paryża, Wiednia, Nowego Jorku, świadcząc o powodzeniu, jakim się cieszyła. Nasz egzemplarz pochodzi ze zbiorów Teresy z Zamoyskich Czartoryskiej i do 1944 r. znajdował się w pałacu Błękitnym w Warszawie.
[Beata Lejman]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.