Przejdź do treści

Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem

autor: Bronzino, Agnolo (1503-1572)

datowanie: ok. 1530

miejsce powstania: Włochy

rodzaj: obraz

materiał: deska

technika: tempera

wymiary: 131 x 91,4 cm

  • Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, red. Bożena Steinborn, Wrocław 2012, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 30-33, kat. 6, il. s. 31
  • Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, Wrocław 1982, s. 27-29, kat. 6

pochodzenie: 1968, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala I, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2046

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Bronzino, jeden z najwybitniejszych florenckich manierystów, związany był z dworem Medyceuszów. Ten uczeń i współpracownik Jacopa da Pontormo wzory sztuki Michała Anioła i Andrei del Sarto przełożył na własny styl. W jednej osobie malarz, poeta i jeden z założycieli Accademia del Disegno w 1563 roku wychwalany był przez swego ucznia i naśladowcę Giorgio Vasariego.

Pełna liryzmu scena, zakomponowana w stabilnym, cenionym w renesansie trójkącie, eksponuje na pierwszym planie Matkę Boską z Jezusem i Janem, zwanym później Chrzcicielem. Malcy przedstawieni zostali przez tego wytrawnego portecistę z wdziękiem rzadko osiąganym przez artystów, którzy nie zawsze radzili sobie z bardzo trudną sztuką przedstawiania dzieci. Dla Bronzina, podobnie jak dla innych manierystów, charakterystyczne są: chłodny odrealniający koloryt, gładki modelunek i karnacje jak z drogocennej kości słoniowej oraz głębokie osadzenie oczu, czasem dające niekorzystny efekt, jakby były podkrążone. Warto zwrócić uwagę na arystokratyczną elegancję ujęcia dłoni Madonny z książką oraz wysmakowany róż jej sukni i nieba z pomarańczowymi smugami – efekty typowe dla wczesnych prac malarza, gdy – analogicznie jak tu – przedstawiał figury na tle krajobrazowym. Niestety na skutek starzenia się barwników, a także niewłaściwego czyszczenia obrazu, szczątkowo zachowała się warstwa malarska płaszcza, a charakterystyczne tło krajobrazowe, zwłaszcza skała z krzakami, jest dziś brązowe, pierwotnie była to nietrwała zieleń miedziowa. Obraz został drastycznie przemalowany w XIX w. i dopiero w 1973 odsłonięto oryginalną warstwę malarską.

Obraz powstał po 1522, gdy Bronzino był uczniem i współpracownikiem Jacopa da Pontormo i ma związek z przechowywanymi w Uffizi rysunkami datowanymi na 1520-30. Inne egzemplarze tej kompozycji, znajdują się m.in. w renomowanych muzeach Florencji, Londynu, Mediolanu, Paryża, Wiednia, Nowego Jorku, świadcząc o powodzeniu, jakim się cieszyła. Nasz egzemplarz pochodzi ze zbiorów Teresy z Zamoyskich Czartoryskiej i do 1944 r. znajdował się w pałacu Błękitnym w Warszawie.
[Beata Lejman]

słowa kluczowe: Czartoryska, Teresa Janina z Zamoyskich (1902-1978)  |  Dzieciątko Jezus  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo włoskie  |  Maria / Najświętsza Maria Panna  |  Matka Boska / Maria z Dzieciątkiem / Madonna (Maria / Najświętsza Maria Panna)  |  Pałac Błękitny, Warszawa (dawna lokalizacja)  |  pejzaż / krajobraz  |  św. Jan Chrzciciel  |  tematyka religijna

11D21 (Dzieciątko Jezus)  |  
11F (Najświętsza Maryja Panna)  |  
11F4 (Matka Boska / Maria z Dzieciąkiem)  |  
11H(JOHN THE BAPTIST) (św. Jan Chrzciciel)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.