Przejdź do treści

Martwa natura z karczochami

autor: Beert, Osias starszy (ca 1580-1623)

wcześniejsza atrybucja: Flegel, Georg (1566-1638)

datowanie: ok. 1600

miejsce powstania: Niderlandy

rodzaj: obraz

materiał: deska dębowa

technika: olej

wymiary: wys. 50,5 x szer. 61,5 cm

sygnatura:
nieczytelny monogram - u dołu po prawej
napis:
monogram LS (zapewne znak Lambrechta Steensa, wykonawcy podobrazia) oraz znak gildii malarzy w Antwerpii (zamek i lewa dłoń - odciśnięty na odwrocie
  • Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa niderlandzkiego. Wydanie drugie, poporawione i rozszerzone, Wrocław 2006, seria Katalogi zbiorów, s. 28-31, kat. 5

pochodzenie: 1974, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala II, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2282

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Przedstawienia martwych natur traktowano jako przestrogę przed zbytkiem, nawiązując do słów Chrystusa: “Nie troszczcie się zbytnio o swoje życie, o to, co macie jeść i pić, ani o swoje ciało, czym się macie przyodziać. Czyż życie nie znaczy więcej niż pokarm, a ciało więcej niż odzienie"? (Mt 6,25). Martwe natury początkowo były częścią obrazów religijnych, a przedmioty, które się na nie skladały miały czytelny sens symboliczny. Świat rzeczywistości materialnej i duchowej stanowił jedność.

Uważane za afrodyzjak ostrygi i wino – z obrazu Beerta – to symbole rozpusty, przypominające o marności tego świata i przemijaniu. Wczesne przykłady martwych natur pokazują stół z góry i mają jak tutaj ciemną tonację, w odróżnieniu od późniejszych, często ogarniętych rozproszonym światłem, o jasnym kolorycie, jak “bankiety" i “śniadania" haarlemskich Hedów. Beert, od 1602 roku mistrz gildii św. Łukasza w Antwerpii, był jednym z pierwszych przedstawicieli nowego gatunku – martwej natury typu zastawiony stół. Jego kunsztowne kompozycje z luksusowymi, modnymi przedmiotami miały charakter moralizatorski, ale jednocześnie podkreślały wysoki status społeczny nabywców tych obrazów. Ich popularność w Holandii związana była także z obsesją głodu jako konsekwencji prowadzonych wówczas wojen o niepodległość północnych prowincji Niderlandów.
[Beata Lejman]

słowa kluczowe: bułka  |  dzban  |  karczoch (warzywo)  |  kosz / koszyk  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo flamandzkie  |  malarstwo niderlandzkie  |  martwa natura  |  nóż  |  ostryga (zwierzę)  |  stół  |  szklanka (naczynie)  |  śliwa / śliwka (owoc)

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.