Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Przed 20 laty muzealniczki z warszawskiego Muzeum Narodowego Iwona Danielewicz i Grażyna Bastek, zapewne nie bez wątpliwości, przypisały Martwą naturę hiszpańskiemu mistrzowi Antonio Ponce. I dziś, jak wówczas, na pytanie o autorstwo trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, nie jest bowiem łatwo wskazać kompozycje podobne i to zarówno wśród prac artystów hiszpańskich, czy włoskich, jak i w ogóle wśród dzieł z XVII wieku, kiedy gatunek ten święcił triumfy.
Szczególnie niezwykły, a zarazem charakterystyczny jest ostentacyjnie perspektywiczny rząd białych talerzy po lewej stronie, a nie mniej wyrazistym akcentem są kształty i dekoracje ulokowanych w przestrzeni ceramicznych, zdobionych klasycyzującym barwnym ornamentem naczyń. Te specyficzne motywy udało się wreszcie odnaleźć także na innym, podobnym płótnie, które wyszło spod pędzla tego samego malarza. Owa Martwa natura, nieco bogatsza w przedmioty i nieco swobodniejsza w ich aranżacji, znajduje się w zbiorach Currier Museum of Art w Manchesterze i jest datowana na drugą połowę XVII wieku. Choć już od ponad pół wieku funkcjonuje w muzealnej kolekcji i bierze udział w wystawach czasowych, wciąż pozostaje tam pracą anonimową, łączoną – podobnie jak nasz obraz, choć bardziej ogólnie – z kręgiem hiszpańsko-włoskim.
Oba dzieła wydają się "uczone" w formie i "kolonialne" w treści. W obu zastosowano kadr połowy wykresu malarskiej perspektywy geometrycznej – raczej popis teoretycznej wiedzy, niż efekt studium przedmiotów. W obu pojawiają się te samy motywy dekoracyjne na ceramice. W obu mamy komplet tych samych sześciu talerzy. W obu kwiaty wydają się bardziej romantycznie swobodnymi bukiecikami (w naszym róże i nagietki) niż efektownymi układami fantazyjnych i bujnych roślin. W obu wreszcie podano do konsumpcji i zwyczajne, lokalne owoce – jabłka, poziomki, jagody, a w Manchesterze także gruszki i kasztany jadalne – jak i specjały bardziej egzotyczne – migdały w łupinach, cytron-etrog, cytrynę…. Zapewne delikatnych drewnianych pudełek, wykorzystanych przez malarza do uzyskania schodkowych układów, używano w zamorskim transporcie delikatnych owoców.
Martwą naturę, jako jedną z niewielu w naszych zbiorach dawnego malarstwa, można zobaczyć w Galerii Sztuki Europejskiej XV-XX wieku.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.