Przejdź do treści

Pieta

warsztat: nieznany warsztat wrocławski

datowanie: ok. 1380

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: grupa figuralna

materiał: drewno lipowe

technika: rzeźbienie, polichromowanie

wymiary: wys. 117 x szer. 60 x gł. 28,5 cm

  • Dutkiewicz, J., Małopolska rzeźba średniowieczna 1300-1450, Kraków 1949, s. 118, 154
  • B. Guldan-Klamecka, Pieta, [w:] Sztuka Śląska XII-XVI w. Skarby w Muzeum. Informator, red. B. Guldan-Klamecka, Wrocław 1997, s. 18, il. na s. 19
  • Guldan-Klamecka, Bożena, Ziomecka, Anna, Sztuka na Śląsku XII-XVI w. Katalog zbiorów, Wrocław 2003, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 215, kat. 9
  • M. Kornecki, Rzeźba gotycka na Śląsku Opolskim do połowy XV wieku, "Opolski Rocznik Muzealny", r. 4, 1970, s. 319
  • Lossow, Hubertus, Das Vesperbild in Schlesien, "Schlesische Heimatpflege. Kunst und Denkmalpflege Museumswesen – Heimatschutz", z. 2, 1939, s. 71-72, il. 43
  • Śląsk – perła w koronie czeskiej. Trzy okresy świetności w relacjach artystycznych Śląska i Czech, red. A. Niedzielenko, V. Vlnas , Praha 2006, nr kat. 1.2.26, s. 57
  • Wojturski, Grzegorz, Sztuka Śląska XII-XVI w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 28, il. s. 28
  • Ziomecka, Anna, Materiały do drewnianej rzeźby XIV wieku na Śląsku, [w:] Sztuki Plastyczne na Średniowiecznym Śląsku. Studia i Materiały III, Wrocław 1990, s. 38-40, poz. kat. 26
  • Ziomecka, Anna, Rola Wrocławia w kształtowaniu drewnianej rzeźby na Górnym Śląsku w XIV i XV wieku, [w:] Między Wrocławiem a Krakowem. Sztuka gotycka na Górnym Śląsku, red. Nowak, O. , Katowice 1995, s. 10
  • Ziomecka, Anna, Śląska rzeźba gotycka. Katalog zbiorów., Wrocław 1968, s. 50-51, poz. kat. 12

pochodzenie: 1948, przekaz

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Galeria Sztuki XII–XV w.

numer inwentarza: MNWr XI-156

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Prezentowana w jednej w pierwszych sal galerii sztuki średniowiecznej drewniana Pieta, wiązana jest z kościołem pod wezwaniem świętej Doroty we Wrocławiu. To niezwykłe dzieło, datowane na lata 80. XIV wieku, odkryte zostało dopiero w 1935 roku podczas remontu wspomnianej świątyni. Ze względu na brak wystarczających źródeł niewiele jednak można powiedzieć o jej pierwotnym usytuowaniu i funkcji.

Wiek XIV to okres rozkwitu sztuki mistycznej, będącej odpowiedzią na nową, uczuciową religijność. Powstające pod jej wpływem dzieła, nierzadko wyrażające się w drastycznych, podkreślających mękę i cierpienie wyobrażeniach, wpływać miały na emocje wiernego pozwalając mu głębiej przeżywać i żarliwiej rozpamiętywać kolejne sceny z Pasji Chrystusa. Na Śląsku zrodził on wiele wyjątkowych dzieł, m.in. krucyfiks z kościoła pod wezwaniem Bożego Ciała we Wrocławiu czy Pietę z kościoła cystersów w Lubiążu.

W przypadku wrocławskiej Piety uwagę przykuwa przede wszystkim ciało Zbawiciela noszące wyraźne, drastyczne ślady męki. W ranach tych wierni dostrzec mogli jednak więcej niż tylko ślady cierpienia. Wypływająca krew, fizyczny dowód wypełnienia dzieła Zbawienia, tworzy przy każdej z ran trzy duże krople, co odczytane może zostać jako symboliczny znak Trójcy Świętej. W ten sposób w martwym ciele Chrystusa zaznaczono również Jego boską naturę. Dodatkowo, spływająca z przebitego boku oraz dłoni i stóp krew uformowana została w kształt mogący przywodzić na myśl winne grona – symbol Męki Pańskiej.

Wrocławska grupa rzeźbiarska wiązana z kościołem pod wezwaniem świętej Doroty, mimo iż bez wątpienia nosi wyraźne cechy nurtu mistycznego, posiada już również pewne elementy przynależne tzw. stylowi pięknemu. Jego zapowiedź możemy zauważyć między innymi w geście Marii, która składa swą lewą dłoń na piersi, czy też w formie okrywającego jej głowę maforium. Te pojedyncze elementy, wraz z niezwykle emocjonalnym, sugestywnym charakterem całości przedstawienia, czyni wrocławską grupę wyjątkowo interesującym przykładem dzieła okresu przejściowego.
[Agata Stasińska]

słowa kluczowe: gotyk  |  Jezus Chrystus  |  kościół św. Doroty (Wrocław) (dawna lokalizacja)  |  Maria / Najświętsza Maria Panna  |  Pieta (Opłakiwanie; Sceny od zdjęcia z Krzyża do złożenia do grobu; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  rzeźba religijna (rzeźba)

11D (Jezus Chrystus)  |  
11F (Najświętsza Maryja Panna)  |  
73D722 (Pieta)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.