Przejdź do treści

Portret Conrada Ernsta Maximiliana von Hochberg z widokiem i planem zamku Książ

autor: Scheffler, Felix Anton (1701-1760)

datowanie: 1732

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: rysunek, rysunek akwarelowy

materiał: papier szarobłękitny naklejony na tekturę

technika: gwasz, tusz, piórko, akwarela

wymiary: 33,9 × 17,7 cm

sygnatura:
u dołu: F.Ant:Scheffler Pinxit et Deli: Wratislaviae 1732.
pod medalionem: F.A.Scheffler inv.
  • Halawa, Ewa, Kody pamięci. Ikonografia Śląska w grafice i rysunku od XVIII do początku XX w., Wrocław 2015
  • Lejman, Beata, Metamorfozy zamku Książ. 700 lat przemian zamku Książ. Piastowie Hochbergowie. Prawda, legenda, mit, propaganda., Wrocław 2015, s. 20, il.

pochodzenie: 1964, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Grafiki XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VII-10430

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu

Reprezentacyjny portret Conrada Ernsta Maximiliana von Hochberg, hrabiego Rzeszy, barona na Książu, Friedland, Wałbrzychu. Wykonany najprawdopodobniej jako rysunek wzorcowy dla grafiki powstałej w 1732 roku, przypuszczalnie już po zakończeniu działalności Felixa Antona Schefflera w Książu.

Portretowany Conrad Ernst (1682-1742) studiował we Frankfurcie nad Odrą, we Wrocławiu, Utrechcie, Leydzie, a także w Londynie. W 1709 roku osiadł na stałe w Książu. Zrealizował szeroko zakrojoną przebudowę zamku, założył gabinet sztuki (Kunstkabinett) z imponującą kolekcją starych naukowych przyrządów, znacznie wzbogacił zasoby biblioteki książańskiej.

Na rysunku jest pokazany właśnie jako inicjator barokowej przebudowy zamku, zrealizowanej pod kierunkiem architekta F.A. Hammerschmidta (zm. 1762). Putto z cyrklem trzyma plan przebudowy, po lewej w tle widać już bryłę zamku w redakcji barokowej (od południowego wschodu) z charakterystyczną, dominującą w pejzażu wieżą. Nad tondem z popiersiem Hochberga herb rodowy, którego wersja została ustalona w 1683 roku. Tondo z monogramem wiązanym CEMGH (Conrad Ernst Maximilian Graf Hochberg) podtrzymują alegorie Wieczności i Sławy (Fama), częste motywy w barokowej symbolice. Rysunek odznacza się typowym dla baroku układem. Artysta wykorzystuje papier barwiony w masie (szarobłękitny), co na Śląsku było wówczas niezwykle rzadkie, uzyskując dzięki temu zabiegowi znakomity kontrast elementów białych lub oświetlonych zrealizowanych techniką gwaszową.
[Ewa Halawa]

osoba przedstawiona: Hochberg, Conrad Ernst Maximilian von (1682-1742) – baron na Książu

słowa kluczowe: alegoria  |  cyrkiel  |  Hochberg (herb)  |  Hochberg – ród  |  plan budowli  |  portret  |  putto  |  rysunek (sztuki plastyczne)  |  rysunek niemiecki  |  Sława / Fama (personifikacja)  |  sztuka niemiecka  |  sztuka śląska  |  tondo  |  widoki Śląska  |  wieczność (alegoria)  |  Wieczność (personifikacja)  |  zamek Książ (Wałbrzych)

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.