Przejdź do treści

Portret dziewczyny jako Diany

autor: Floris de Vriendt, Frans (ca 1516-1570)

datowanie: ok. 1550

miejsce powstania: Niderlandy

rodzaj: obraz

materiał: deska dębowa

technika: olej

wymiary: wys. 37,5 x szer. 30 cm

  • Steinborn, Bożena, Katalog zbiorów malarstwa niderlandzkiego. Wydanie drugie, poporawione i rozszerzone, Wrocław 2006, seria Katalogi zbiorów, s. 90-91, kat. 25

pochodzenie: 1972, zakup

na ekspozycji: Sztuka Europejska XV-XX w., sala II, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2247

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Frans, brat architekta Cornelisa Florisa de Vriendt, twórcy ratusza w Antwerpii, uczeń Lamberta Lombarda, około 1540 roku został mistrzem gildii malarzy w Antwerpii, a następnie wyjechał na sześć lat do Włoch. Tam studiował m.in. Sąd Ostateczny Michała Anioła i interesował się twórczością Daniele da Volterry, któremu papież zlecił zakrycie golizny postaci z fresku w Sykstynie. W Rzymie wykonał Floris liczne szkice zabytków antycznych, które wykorzystywali jego uczniowie, w tym Martin de Vos i Franckenowie. Po powrocie otworzył dużą pracownię, a brat zaprojektował mu okazałą rezydencję. Obok malarstwa religijnego tworzył awangardowe, jak na swój czas, portrety. Nazywany Rafaelem flamandzkim, wzorował się także na Vasarim i Pontormie oraz sławiony był przez Karela van Mandera. Współczesny Brueglowi, reprezentował skrajnie różną formację artystyczną. Ceniony był przez współczesnych za modne wówczas naśladowanie Włochów (zw. italianizmem). Obecnie zainteresowanie wzbudzają głownie jego studia głów i portrety, których zaletą jest prostota pozbawiona nalotów włoskiej konwencji: uchwycona w nich prawda, silne pociągnięcia pędzla, aksamitny koloryt – jak na prezentowanym wizerunku dziewczyny z księżycem we włosach – atrybutem antycznej bogini. Diana należy do grupy licznych (ok. 20) studiów portretowych typu tronie, które wyszły z warsztatu Florisa. Z bliska kadrowana, malowana szeroką gamą brązów, zestawionych z jasną karnacją twarzy o szarych i niebieskawych cieniach, mimo przetarcia laserunków, może być uznana za własnoręczne dzieło Florisa o typowych dlań cechach kształtowania fizjonomii. Ta sama modelka pozowała malarzowi do czterech innych studiów portretowych, w tym przedstawienia starszej córki Lota z obrazu przechowywanego w Ermitażu (1552).
[Beata Lejman]

słowa kluczowe: Artemida / Diana (mitol.)  |  biżuteria (akcesorium ubioru)  |  kobieta  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo flamandzkie  |  malarstwo niderlandzkie  |  perła  |  portret kobiecy  |  półksiężyc  |  tematyka mitologiczna

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.