Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Autor obrazu Franciszek Ksawery Lampi był synem działającego w Polsce krótko, w latach 1788-1791, portrecisty Jana Chrzciciela Lampiego (1751-1830). Lampi syn, ukończywszy studia w Wiedniu i osiadł w roku 1815 w Warszawie. Na jakiś czas opuścił ją po powstaniu listopadowym, a zmieniając miejsca pobytu pracował m.in. we Wrocławiu. Malował obrazy o różnorodnej tematyce, ale najbardziej znany jest jako portrecista warszawskich elit, szczególnie jako autor dyskretnie idealizowanych wizerunków kobiet. To portrety utrzymane w delikatnej gamie barwnej, zazwyczaj ujęte w popiersiu lub w półpostaci, na tle pejzażu. Romantyczno-sentymentalny wdzięk modelek nierzadko podkreślają u niego zwiewne muślinowe lub tiulowe welony-szale – motyw podchwycony od wziętego francuskiego portrecisty Jeana-Baptiste Isabey’a (1767-1855). W interpretacji Lampiego łączą one w jedną sytuacyjną całość modelkę z plenerowym tłem, sygnalizując łagodny powiew wiatru, który równoważy pracownianą rzetelność fizjonomii.
Portret ukazuje łagodnie uśmiechniętą szatynkę o szarych oczach, kobietę już nie pierwszej młodości. Portretowaną jest Kazimiera ze Skoraszewskich (około 1781-1829), żona Edwarda Józefa Benedykta Żółtowskiego (1875-1842). Być może równocześnie został namalowany przez Lampiego wizerunek ich młodej, może jeszcze nastoletniej, córki – obraz w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie). Na naszym portrecie kobieta ubrana jest w lekką białą sukienkę o empirowej jeszcze, klasycyzującej stylistyce, a przed chłodem na wieczornym spacerze osłania ją niebieski, zapewne kaszmirowy szal.
Mąż Kazimiery brał udział w powstaniu kościuszkowskim, walczył w legionach polskich we Włoszech oraz w kolejnych kampaniach napoleońskich. Uczestniczył w bitwach pod dowództwem Henryka Dąbrowskiego (m.in. w kampanii z roku 1812). Został ranny w bitwie pod Lipskiem, a później służył w armii Królestwa Polskiego. W powstaniu listopadowym organizował oddziały powstańców na Lubelszczyźnie. Był też członkiem loży wolnomularskiej. Natomiast córka Żółtowskich Magdalena (Nina) Łuszczewska (1806-1869) wraz z mężem prowadziła w Warszawie po upadku powstania salon artystyczno-literacki, gdzie m.in. debiutowała jako poetycka improwizatorka, jej córka, a wnuczka Kazimiery – Jadwiga, bardziej znana pod pseudonimem literackim Deotyma, a pamiętana dziś jako autorka romansowo-historycznej powieści Panienka z okienka.
Po konserwacji obraz znajdzie się na Galerii Sztuki Polskiej XVII-XIX wieku.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.