Przejdź do treści

Przemienienie Pańskie. Epitafium Friedricha Reinholda

twórca: nieznany

datowanie: 1659

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: epitafium, obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: wys. 123,5 x szer. 90,5 cm

napis:
u dołu po lewej: A 1659 den 14 Novembr Ist in Gott / sanft und seelig Ent Schlaffen Der Erbare / und Kunstreiche Fridrich Reinhold. Bür- / ger und Mahler alhir wie auch dero Zün- / ft Eltester ins 13 und seines ganzen Alters / 63 Jahr 47 Wohen. Dem Gott gnade.
  • Bimler, Kurt, Zur Kunstgeschichte der Breslauer Magdalenen- und Elisabethkirche, [w:] Quellen zur Schlesischen Kunstgeschichte, red. Kurt Bimler, z. 2, 1937
  • Die Kunstdenkmäler der Stadt Breslau, Zweiter Teil: Die kirchlichen Denkmäler der Altstadt, red. Burgemeister, Ludwig; Grundmann, Günther, t. 1, cz. 2, Breslau 1933, seria Die Kunstdenkmäler der Provinz Niederschlesien. Bd.1 Die Stadt Breslau
  • Oszczanowski, Piotr, Między Waltherem a Willmannem. Malarstwo Wrocławia 1. połowy XVII w., [w:] Willmann i inni. Malarstwo, rysunek i grafika na Śląsku i w krajach ościennych w XVII-XVIII wieku, red. Andrzej Kozieł, Beata Lejman, Wrocław 2002
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, kat. 199
  • Schultz, Alwin, Untersuchungen zur Geschichte der schlesischen Maler 1500-1800, Breslau 1882
  • Steinborn, Bożena, Oszczanowski, Piotr, Aneks. Spis rycin użytych w obrazach śląskich od XVI do połowy XVII w., [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003

pochodzenie: 2012, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-3151

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Spośród zachowanych obecnie, epitafium Reinholda jest jednym z późniejszych epitafiów obrazowych zachowujących jego tradycyjny schemat. Całość ma jednak charakter "oszczędnościowy" – to malowany na płótnie obraz łączący scenę religijną Przemienienie Pańskie na górze Tabor, zbiorowy portret klęczącej licznej rodziny zmarłego oraz namalowaną w lewym dolnym rogu tablicę z inskrypcją prezentującą głowę rodziny. Jest to malarz wrocławski i starszy cechu Friedrich Reinhold +1659 ukazany z dwiema kolejnymi żonami i dziesięciorgiem dzieci. Bliżej żon leży w powijakach kolejna ich szóstka jako zmarli w niemowlęctwie (kilkoro podczas zarazy we Wrocławiu w 1633 roku).

Scena Przemienienia u góry jest skomponowana tak samo jak na obrazie ołtarzowym z roku 1615 sygnowanym monogramem SB w kościele w Jędrzejowie koło Grodkowa, co świadczy o wykorzystaniu przez autorów obu malowideł tego samego, niezidentyfikowanego dotąd wzorca graficznego (Steinborn, Oszczanowski 2003, nr 157).

Burgemeister i Grundmann (1933), a także Bimler (1937) i Oszczanowski (2002) przyjęli, że obraz epitafijny namalował dla siebie sam Friedrich Reinhold starszy. To domniemanie autorstwa można jednak tylko odnotować jako propozycję, gdyż żadne inne obrazy Reinholda nie są znane. Wśród przedmiotów, które malarz zapisał w testamencie swemu synowi (Schultz 1882), noszącemu to samo imię i kształcącemu się od 1652 roku w jego pracowni (zbiór miedziorytów, Namiętność – olejne malowidło Strobla, sygnet pieczętny, herbarz norymberski) wymieniony jest także obraz olejny na desce Pięć zmysłów – być może własne dzieło tego malarza. Nie można wykluczyć, że obraz-epitafium wykonał malarz Friedrich Reinhold junior, jego czeladnicze wyzwoliny w warsztacie Gottfrieda Scholtza przypadły bowiem na rok śmierci ojca, dając mu możliwość przejęcia warsztatu. Zbyt duże, niezręcznie połączone z korpusami głowy postaci mogą świadczyć o nieporadności autora lub też o ich domalowaniu przez dość sprawnego portrecistę, który niezbyt zważał na proporcje.

Epitafium obrazowe upamiętniające malarza jest tu jednocześnie pomnikiem, ale i poniekąd reklamą – próbą podtrzymania popularności tego typu dzieł, stanowiących wcześniej ważną część produkcji warsztatów malarskich Wrocławia i dającą podstawy ich egzystencji, w sytuacji gdy zainteresowania taką formą upamiętnienia przygasa.
[Marek Pierzchała]

osoba przedstawiona: Reinhold, Adam (1630-1633) Reinhold, Anna Catharina (1644- ?) Reinhold, Anna Maria (1650- ?) Reinhold, Daniel (1626-1633) Reinhold, Elisabeth (1648-1649) Reinhold, Elisabeth z domu Gümpel – 1640 żona Friedricha Reinholda starszego Reinhold, Eva (1623-1625) Reinhold, Eva z domu Pfirschke (? – 1639) – 1613 (?) żona Matthiasa Heintze, 1622 żona Friedricha Reinholda starszego Reinhold, Ewa (1630-1633) Reinhold, Friedrich (1625 – przed 1641) Reinhold, Friedrich młodszy (1641- ?) Reinhold, Friedrich starszy (1596-1659) – malarz Reinhold, Matthias (1627? – 1633) Reinhold, Susanna (1642- ?)

słowa kluczowe: apostoł  |  Jezus Chrystus  |  kościół św. Marii Magdaleny (Wrocław) (dawna lokalizacja)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  Mojżesz (Biblia)  |  prorok Eliasz (Biblia)  |  Przemienienie Pańskie (Chrystus i 12 Apostołów: powołanie, misja i Przemienienie)  |  Reinhold – rodzina  |  św. Jakub Większy (apostoł)  |  św. Jan Ewangelista (apostoł)  |  św. Piotr (apostoł)  |  tematyka religijna

11D (Jezus Chrystus)  |  
11I62(MOSES) (Mojżesz)  |  
11I62(ELIJAH) (prorok Eliasz)  |  
73C713 (Przemenienie Pańskie)  |  
11H(JAMES THE GREAT) (św. Jakub Większy apostoł)  |  
11H(JOHN) (św. Jan Ewangelista)  |  
11H(PETER) (św. Piotr)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.