Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Przed 1945 rokiem prezentowano jeszcze w Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer dziś zaginione snycerskie zwieńczenie epitafium Petera Haunolda z herbami zmarłego i jego dwóch żon. Sam obraz pozostawał wówczas w kościele św. Elżbiety. Dziś jedynym zachowanym fragmentem epitafium pozostaje tylko samo znakomite malowidło, prezentowane w stałej ekspozycji muzeum.
Chrystus zabrał ze sobą na górę Tabor trzech apostołów, gdzie obudzeni ze snu, ujrzeli przemienionego podczas modlitwy Chrystusa w chwale, a obok niego Mojżesza i Eliasza – zabranych do nieba proroków. Mojżesz jako swój atrybut trzyma tablice z góry Synaj, ale bez zwyczajowo zaznaczanych na nich numerów przykazań. Ukazany poniżej św. Jakub ma w dłoniach książkę – zapewne Pismo Święte (można odczytać numer rozdziału XXVI). Takie zestawienie trzeba rozumieć jako aluzję do nauki, że łaska zbawienia nie jest ufundowana na uczynkach, lecz na wierze płynącej ze Słowa Bożego, przez które poznajemy Boga niemal tak, jak ujrzeli go świadkowie przemienienia.
Obecni w scenie Przemienienia św. Jan i św. Piotr to imiennicy fundatora epitafium Johanna Haunolda i jego zmarłego ojca Petera (Steinborn 1967). Datowanie obrazu wynika z analizy biograficzno-heraldycznej – epitafium zostało ufundowane nie wcześniej niż po wyjściu za mąż dwóch najmłodszych córek w 1588 roku.
Artystycznie tablica to jeden z najlepszych śląskich obrazów epitafijnych z XVI w. Prezentuje wybitne umiejętności twórcy jako portrecisty (zwłaszcza portret Johanna Haunolda, ale także zindywidualizowane, mimo wyraźnego rodzinnego podobieństwa, portrety córek, swobodne przełamywanie konwencji w upozowaniu mężczyzn i zmarłych dzieci). Jednocześnie obraz ujawnia bardzo sprawną recepcję nowinek stylowych, których źródłem było malarstwo działającego od początku lat 80. XVI wieku w stołecznej cesarskiej Pradze, na dworze Rudolfa II, wybitnego manierysty Bartholomaeusa Sprangera (charakterystyczne układy palców dłoni Jakuba i Piotra, "neogotyckie" długie i proste rzuty jakby napiętych draperii, ostra, kontrastowa kolorystyka, motyw ucieczki przestrzeni, "klockowe", anaturalistyczne pejzażowe motywy w planie głównym i świadomie zdawkowe sygnalizowanie elementów pejzażu w przezroczu po prawej, zaznaczane na szatach i karnacjach cienie rzucane przez ręce wzmacniające plastyczność przedstawienia). Interesującym zabiegiem jest wydzielenie w kompozycji partii portretowej iluzyjnym cokołem z gzymsem oraz przełamaniem w "boczną" ścianę (rozświetlenie za grupą mężczyzn) motywami podkreślającymi jego materialność. Malarz z lubością zdaje się obrazować splatanie się poziomów rzeczywistości. Żółty płaszcz Jakuba zsuwa się z owego cokołu jak z teatralnej rampy nad głową Johanna, a klejnoty znaków herbowych częściowo zasłaniają religijną scenę zwierciadła duszy.
Te obserwacje skłaniają, by szukać malarza wśród najwybitniejszych artystów wrocławskich o praskiej orientacji, takich jak Johann Twenger (mistrz od 1572), Bartholomaeus Strobel starszy (mistrz od 1584) czy Georg Hayer (mistrz od 1584). Fundator epitafium Johann Haunold, majętny spadkobierca imienia oraz części fortuny swego dziadka Johanna von Holtza, zamówił w 1593 roku graficzny portret Holtza u mistrza Georga Hayera, potwierdzając kierunek artystycznych preferencji i wykonawcy, i fundatora.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.