Przejdź do treści

Puzderko na medykamenty inro

twórca: nieznany

datowanie: 1. poł. XIX w.

miejsce powstania: Japonia

rodzaj: inro, puzderko

materiał: srebro, drewno, laka, złoto proszkowe

technika: hiramaki-e, raden, hyomon, hirame, nashi ji

wymiary: wys. 8,5 x szer. 6 cm

  • Róż-Mielecka, Dorota, Laka japońska. Ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2003, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 84, kat. 8

pochodzenie: 1947, przekaz

na ekspozycji: Cudo-Twórcy, Sztuka Wschodu (sala I), Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Rzemiosł Bliskiego i Dalekiego Wschodu

numer inwentarza: MNWr VI-125

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Puzderko pięciodzielne, z widocznymi prowadnicami sznura. Na wewnętrzną powierzchnię nałożono lakę w technice nashi ji. Inro jest pokryte czarną lśniącą laką. Dekoracja wykonana jest w niskim reliefie prószonym oksydowanym srebrem i złotym proszkiem o różnej grubości ziaren. Ukazuje zające siedzące podczas pełni księżyca na łące porośniętej rośliną zwaną tokusa (łac. Equisetum pratense) i gencjaną. Dalszy plan roztapia się we mgle, z której na horyzoncie wyłaniają się jedynie szczyty wzgórz porośnięte sosnami. Kompozycję zamykają od góry stylizowane obłoki, przechodzące swobodnie na wierzch puzderka, od dołu zaś - drobiny złotego kruszcu imitujące ziemię.

Według wierzeń Japończyków zając (usagi) żyje na księżycu, a źdźbła tokusa służą mu do polerowania powierzchni tej planety. Ta legenda przywędrowała do Japonii z Indii przez Chiny. Opowiadała o spotkaniu lisa, małpy i zająca ze starcem, który prosił o jedzenie. Małpa z lisem udały się na poszukiwania i przyniosły owoce i ryby. Zając przyszedł z pustym workiem, otrzymał więc naganę. Sprytne stworzenie, nie przejąwszy się karą, poprosiło przyjaciół o rozpalenie ogniska. Błyskawicznie skoczyło w płomienie i w ten sposób zapewniło wszystkim pożywienie. Starzec, który był w rzeczywistości bogiem Indru, przybrał swą właściwą postać i nagrodził zająca, przenosząc go na księżyc, by żył tam, "świecąc" przykładem dla wszystkich stworzeń.

Spoista koncepcja artystyczna i środki techniczne (czarna laka o lustrzanym połysku roiro urushi, subtelnie wzbogacona inkrustacją paskami złotej folii oraz iryzującego zielenią i błękitem perłowca awabi) stopione zostały w jednorodną całość. Taki sposób zdobienia rzadko występuje w późnych wyrobach tego typu i świadczy o wysokim poziomie umiejętności i niezwykłym smaku artystycznym tego nieznanego twórcy inro z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
[Dorota Róż-Mielecka]

słowa kluczowe: gencjana / goryczka (roślina)  |  księżyc  |  okres Edo (1603-1868)  |  pejzaż górski  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  skrzyp łąkowy (roślina)  |  sosna (drzewo)  |  sztuka Dalekiego Wschodu  |  sztuka japońska  |  Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Wrocław) / Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer (Breslau)  |  zając (zwierzę)  |  Zuckerkandl, Victor (1851-1927) – kolekcjoner, przemysłowiec

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.