Przejdź do treści

Puzderko na medykamenty inro

twórca: nieznany

datowanie: 2. poł. XIX w.

miejsce powstania: Nagasaki (Japonia)

rodzaj: inro, puzderko

materiał: laka roiro urushi, drewno, srebro, muszla perłowca z gatunku Awabi

technika: raden, hirame, nashi ji, hyomon

wymiary: wys. 9,4 x szer. 4 cm

  • Róż-Mielecka, Dorota, Laka japońska. Ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2003, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 94, kat. 17

pochodzenie: 1947, przekaz

na ekspozycji: Cudo-Twórcy, Sztuka Wschodu (sala I), Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Rzemiosł Bliskiego i Dalekiego Wschodu

numer inwentarza: MNWr VI-126

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Puzderko wydłużone, pięciodzielne, z widocznymi prowadnicami sznura. Na czarnym błyszczącym tle laki dekorację tworzy inkrustacja z cieniutkich płytek perłowca awabi mieniących się zielenią, błękitem i fioletem. Obie strony puzderka potraktowano jako ciągłą płaszczyznę obrazu, który przedstawia pejzaż "w stylu chińskim": skaliste brzegi połączone łukowatym mostkiem, ocienione sosnami zabudowania i odległe, wyłaniające się z mgły wierzchołki gór, z których spływa wodospad. Powierzchnię prowadnic oraz wierzch i spód zdobi motyw wici roślinnej, zwanej chińską trawą (karakusa), oraz stylizowane kwiaty wiśni inkrustowane srebrną blaszką. Wnętrze pokryte laką w technice nashi ji.

Pejzaż, jeden z najważniejszych tematów w zdobnictwie laki, był nośnikiem wielorakich treści. W dekoracji opisywanego inro ilustruje jedno z praw estetyki dalekowschodniej: ten-chi-jin, czyli wzajemną relację niebios, ziemi i człowieka. Woda reprezentowała niebiosa, skały - ziemię, a elementy architektoniczne symbolizowały ingerencję człowieka w kształtowanie pejzażu.

Omawiane puzderko wykonano w miejscowości Nagasaki, której warsztaty od końca XVIII wieku wytwarzały (głównie na eksport) wysokiej jakości przedmioty z laki. Zdobiono je często inkrustacją perłowcem z gatunku awabi (łac. Haliotis), których płatki barwiono, malując ich spodnią powierzchnię naturalnymi pigmentami.
[Dorota Róż-Mielecka]

słowa kluczowe: karakus – chińska trawa (ornament)  |  most (archit.)  |  pejzaż / krajobraz  |  pejzaż górski  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  sosna (drzewo)  |  sztuka Dalekiego Wschodu  |  sztuka japońska  |  Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Wrocław) / Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer (Breslau)  |  wić roślinna (ornament)  |  wodospad  |  Zuckerkandl, Victor (1851-1927) – kolekcjoner, przemysłowiec

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.