Przejdź do treści

Puzderko na medykamenty inro

twórca: Kansai, Koma (1767-1835)

datowanie: początek XIX w.

miejsce powstania: Japonia

rodzaj: inro, puzderko

materiał: laka typu fundame, drewno, złoto, ołów, muszla perłowca z gatunku Yokogai

technika: raden, inkrustacja ołowiem, nashi ji

wymiary: wys. 6 x szer. 5,1 cm

sygnatura:
spodnia powierzchnia, sygnatura wykonana złotą laką: Korin saku Kansai saichoku (choku?) [autor (według): Korin; skopiował (lub ponownie namalował): Kansai]
  • Róż-Mielecka, Dorota, Laka japońska. Ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2003, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 94, kat. 18

pochodzenie: 1947, przekaz

na ekspozycji: Cudo-Twórcy, Sztuka Wschodu (sala I), Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Rzemiosł Bliskiego i Dalekiego Wschodu

numer inwentarza: MNWr VI-129

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Puzderko na medykamenty inro czterodzielne, z widocznymi prowadnicami sznura. Wnętrze zdobi laka nalożona w technice nashi ji. Powierzchnię zewnętrzną pokrywa złota, matowa laka połyskująca miejscami grubszymi ziarnami złotego kruszcu. Celowe przetarcia ukazują brązowy podkład. Puzderko dekorują dwie płaskie reliefowe wstawki z cyny oraz perłowca z gatunku yakogai opalizującego bladą zielenią i różem, które przedstawiają leżącego daniela i kępę skrzypów. Wdzięczne sylwetki tych zwierząt, które wielokrotnie uwieczniano, są uważane w Japonii za wysłanników shintoistycznych bóstw Kasuga. Świątynia im poświęcona mieści się na stoku góry Mikasa w Nara. Na spodniej powierzchni znajduje się wykonana złotą laką sygnatura: Korin saku Kansai saichoku (choku?) - autor (według): Korin; skopiował (lub ponownie namalował): Kansai.

Twórca wrocławskiego zabytku Koma Kansai był adeptem znanej szkoły-rodu mistrzów laki Koma i działał około połowy XIX wieku w Edo. Inro jego autorstwa nawiązuje do stylu Ogata Korin, którego projektem prawdopodobnie się posłużył. Syntetycznie ujęty, nierozbity szczegółami motyw, stylizacja oraz reliefowe wstawki z perłowca i cyny są typowe dla wielokrotnie naśladowanego Korin. Ten wybitny przedstawiciel malarstwa dekoracyjnego zdobił również laki, ale tylko nieliczne uchodzą bezsprzecznie za jego dzieła. Następcy i naśladowcy tego artysty często używali jako podpisu na swoich pracach określenia: "w stylu Korin". Ten zwyczaj umieszczania obok podpisu mistrza laki również wskazówki dotyczącej twórcy projektu dekoracji lub obrazu służącego za wzór był charakterystyczny dla dziewiętnastowiecznych artystów laki. Wzorniki będące zbiorami rysunków wykorzystywanych do zdobienia przedmiotów z laki dziedziczono w obrębie danej rodziny artystów zajmujących się tą dziedziną sztuki.
[Dorota Róż-Mielecka]

słowa kluczowe: daniel (zwierzę)  |  okres Edo (1603-1868)  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  skrzyp łąkowy (roślina)  |  sztuka Dalekiego Wschodu  |  sztuka japońska  |  Śląskie Muzeum Rzemiosła Artystycznego i Starożytności (Wrocław) / Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer (Breslau)  |  Zuckerkandl, Victor (1851-1927) – kolekcjoner, przemysłowiec

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.