Przejdź do treści

Puzderko na medykamenty inro

twórca: nieznany

datowanie: koniec XVIII w.

miejsce powstania: Japonia

rodzaj: inro, puzderko

materiał: laka, masa / macica perłowa, koral szlachetny, złoto proszkowe

technika: hirame, raden, hyomon, takamaki-e

wymiary: wys. 6,3 x szer. 4,1 cm

  • Róż-Mielecka, Dorota, Laka japońska. Ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2003, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 78, kat. 1

pochodzenie: 1947, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Rzemiosł Bliskiego i Dalekiego Wschodu

numer inwentarza: MNWr VI-128

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Pięciodzielne, prowadnice sznura niewidoczne. Dekorację wykonano prószonym złotym proszkiem w dwóch tonacjach i uzupełniono inkrustację mlecznobiałym perłowcem i koralem. Wnętrze pokryte laką w technice nashi ji. Motyw zdobniczy zaczerpnięty z chińskiej legendy o dwóch starożytnych chińskich mnichach Hu You i Zhao Fu ukazano na tle górzystego krajobrazu, którego elementy ograniczono do stylizowanej skały z kwitnącym krzewem kamelii oraz wodospadu. W strudze wody Hu You myje uszy, chcąc je symbolicznie oczyścić ze słów cesarza, który zaproponował mu objęcie tronu. Zhao Fu uważając, że woda w strumieniu stała się w związku z tym "nieczysta", odciąga swego wołu od wodopoju.

Być może wzorem dla nieznanego twórcy wrocławskiego inro był dwuskrzydłowy parawan autorstwa Kano Eitoku (1543-1590) z wyobrażeniem tej właśnie sceny, znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Tokio. Osiemnastowieczni mistrzowie laki wielokrotnie wzorowali się na malarstwie i grafice. Pejzaże nawiązujące do chińskiego malarstwa tuszem klasycyzującej szkoły Kano wywarły szczególnie silny wpływ na tę sztukę. Dekorator omawianego puzderka umiejętnie wykorzystał typowo malarski temat do technicznych możliwości laki. Charakterystyczne dla stylu Kano komponenty - skały z wodospadem - "zatopił" w rozległej zamglonej przestrzeni, której efekt uzyskał, prósząc z rzadka opiłki złota na wilgotną powierzchnię pokrytą laką. Czerń tuszu i jej tonacje zastąpił odcieniami złota.
[Dorota Róż-Mielecka]

słowa kluczowe: kamelia (kwiat)  |  legenda chińska  |  okres Edo (1603-1868)  |  pejzaż górski  |  rzemiosło artystyczne (dziedzina działalności)  |  scena rodzajowa  |  sztuka japońska  |  wodospad  |  wół (zwierzę)

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.