wymiary:
arkusz: 26,4 x 19,0; odbitka: 24,9 x 16,2 cm
napis:
prawe górne naroże: pag. 732.
lewe górne naroże (przy lewej ręce), legenda do tatuaży na lewej ręce:
1. das Wapen von Ierusalem
2. das Wapen von Bethlehem
na lewej ręce:
na plakietce: 1669
pod gałązkami i herbem: JERVS//ALEM (wygięty w łuk)
nad trzema koronami: BETL//EHEM (wygięty w łuk)
u góry, po prawej stronie (przy prawej ręce), legenda do tatuaży na prawej ręce:
1. die Creutzigung Christi
2. Ein Stein so zwischen den / Berge Golgatha lieget / mit den Buchstaben / Lapis Ubi Christus fuit Unctus
3. das Grab Christi
4. die Aufferstehung Christi
5. die Himmelfarth Christi.
na prawej ręce:
na tabliczce krzyża: INRI
na plakietce symbolizującej kamień: LVCFV
ponad Chrystusem Zmartwychwstałym: RESVREXIT PROPTER IVSTIFICATIONEM (wygięty w łuk)
pod Wniebowstąpieniem: ET ASCEDIT IN CAELVM
pośrodku, z lewej strony (na lewo od stołu): pag. 121.
pośrodku, z prawej strony (na prawo od stołu): Schau=Brod=Tisch, wie Ihn der Franzos / Philip. d'Aquin aus der Hebraer / Beschreibung abbildet, ap. Schach. / sacror elaochrism. myrothec. / z. c. 38 et 40.
Lewy, Mordechay, Jerusalem unter der Haut. Zur Geschichte der Pilgertätowierung, "Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte http://www.academia.edu/8950844/Jerusalem_unter_der_Haut-_Zur_Geschichte_der_Pilgert%C3%A4towierung", z. 55, 1, Leiden 2003, s. 26-28
Lund, Johann, Die alten jüdischen Heiligthümer, Gottesdienste und Bewohnheiten ... ( http://digitale.bibliothek.uni-halle.de/vd18/content/pageview/2357824 ), Rudolstadt 1704, s. 732
Ousterhout, Robert, Permanent Ephemera: The ‘Honourable Stigmatisation’ of Jerusalem Pilgrims, [w:] Between Jerusalem and Europe: Essays in Honour of Bianca Kühnel
http://booksandjournals.brillonline.com/content/books/b9789004298187_007, red. Bartal, Renana, Vorholt, Hanna, 2015, s. 95, 96
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Grafika powstała jako ilustracja do księgi "Die alten Jüdischen Heiligthümer, Gottesdienste und Gewohnheiten", napisanej przez Johanna Lunda (wydanej po raz pierwszy w 1695/1696 roku, a kolejne liczne wydania m.in. w latach 1704 i 1738. Dzieło poświęcone starym żydowskim obyczajom religijnym podzielone zostało na pięć ksiąg. Grafika stanowi ilustarcję umieszczoną przy stronie 732, jako zakończenie księgi trzeciej. Miedzioryt nie jest sygnowany, ale większość grafik w tej publikacji opracował niemiecki artysta Johann Wilhelm Michaelis, stąd można przypuszczać, że prawdopodobnie jest on również autorem omawianego sztychu. Matryca grafiki powstała najprawdopodobniej już ok. 1695 roku na potrzeby pierwszego wydania publikacji, ale sama odbitka mogła zostać wykonana przy okazji późniejszych wydań (odbitka prawdopodobnie między 1696 a 1738).
W górnej partii miedziorytu zostały ukazane religijne tatuaże na rękach protestanckiego pielgrzyma Ratgera Stubbego z Hamburga, wykonane w 1669 roku w Jerozolimie. Na lewej ręce wytatuowano plakietkę z datą pielgrzymki do Jerozolimy (1669) i dwa herby: Jerozolimy (krzyż i cztery mniejsze) oraz Betlejem (gwiazda i trzy korony). Natomiast na prawej ręce widoczne są kolejno od dołu do góry: Ukrzyżowanie Chrystusa, plakietka symbolizująca Kamień Namaszczenia Chrystusa (leżący obecnie w Bazylice Grobu Świętego), Grób Chrystusa, Zmartwychwstanie oraz Wniebowstąpienie. Przy obu rękach zamieszczona jest legenda w języku niemieckim. Zwyczaj tatuowania pielgrzymów w Jerozolimie znany jest od czasu wypraw krzyżowych (1095). Najbardziej znane studio tatuaży chrześcijańskich prowadzone jest przez rodzinę Razzouk już od ponad 700 lat (od ok. 1300 roku po dziś dzień). Do wykonywania tatuaży używane są od wieków drewniane stempelki z motywami chrześcijańskimi. Na temat dawnych tatuaży chrześcijańskich powstało wiele artykułów naukowych, a grafika z tatuażami Stubbego jest w nich zawsze przywoływana.
Górna partia miedziorytu z wytatuowanymi rękami pielgrzyma została wykonana na podstawie wcześniejszego miedziorytu z 1676 r. autorstwa grafika Hansa Martina Wintersteina, działającego w północnych Niemczech w latach 1652-1698.
W dolnej partii miedziorytu został przedstawiony Stół chlebów pokładnych, który był ustawiony w Miejscu Świętym Namiotu Spotkania, a potem w świątyni Izraelitów. W każdy szabat na stole układano 12 chlebów pokładnych (dużych placków z mąki przaśnej), ofiarowanych jako symbol wdzięczności Izraela dla Jahwe za chleb powszedni.
[Zuzanna Mikołajek]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.