Przejdź do treści

Sarkofag księcia Henryka IV Probusa

twórca: nieznany rzeźbiarz wykształcony we Fryburgu, Strasburgu i Marburgunieznani twórcy wykształceni w Nadrenii

datowanie: ok. 1300 (płyta wierzchnia), ok. 1310-1320 (tumba)

miejsce powstania: Dolny Śląsk

rodzaj: płaskorzeźba / relief, sarkofag, rzeźba

materiał: piaskowiec nieszlifowany (tumba), mikryt żółtawy, polerowany (płyta wierzchnia), złoto płatkowe / folia złota, tempera

technika: rzeźbienie, polichromowanie, polerowanie

wymiary: wys. 118 x szer. 86 x dł. 200 cm

napis:
Na obrzeżu płyty wykuty w kamieniu majuskułowy napis: "+ HEN[RICUS] # QVARTUS # MILLE # TRIA #C[ENTVM] #
MINVS # X # OBI[I]T # ILLE # EGREGIIS # ANNIS # S[I]LE[SIAE] # CRA[COVIAE] SAN[DOMIRIAE]# DVX # NOCTE # JOHANNIS"
  • Bauch, K., Das mittelalterliche Grabbild. Figürliche Grabmäler des 11. bis 15. Jahrhunderts in Europa, Berlin – New York 1976, s. 135-136, przyp. 285, 286, il. 217
  • L. Burgemeister, Die Kunstdenkmäler der Stadt Breslau, cz. 1: Die kirchlichen Denkmäler der Dominsel und der Sandinsel, Die Kunstdenkmäler der Provinz Niederschlesien, t. 1: Die Stadt Breslau, t. 1, cz. 1, Breslau 1930, s. 190, 191, il. 151, 152
  • J.G.G. Büsching, Grabmal des Herzogs Heinrich des Vierte von Breslau. Ein Beitrag zur Geschichte der altdeutschen Kunst im dreizehnten Jahrhundert. Nebst einer urkundlichen Darstellung des Lebens Heinrichs des Vierten, Breslau 1826, ss. 20, tbl. 1,2
  • T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów. Zarys dziejów, Warszawa 1993, s. 234-236, il. 187
  • T. Dobrowolski, Nagrobki Henryka IV Probusa i Bolka I świdnicko-jaworskiego, "Analogie", z. 9, 1971, seria Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki, s. 18-24
  • T. Dobrowolski, Stan badań nad nagrobkami książąt piastowskich i innymi średniowiecznymi pomnikami Śląska (Na podstawie prac wydanych po r. 1945), "Roczniki Sztuki Śląskiej", r. 10, 1976, s. 148, 149, 150, 152-154, 161-166, 167, 168
  • Dobrowolski, T., Sztuka na Śląsku, Katowice 1948, s. 89-91
  • T. Dobrzeniecki, Wrocławski pomnik Henryka IV. Z dziejów pomników piastowskich na Śląsku do połowy XIV wieku, Warszawa 1964, seria Klejnoty Sztuki Polskiej, ss. 36, il. il. 65
  • J.E. Dutkiewicz, Rzeźba, [w:] Historia sztuki polskiej, red. T. Dobrowolski, W. Tatarkiewicz, t. 1, Kraków 1962, s. 261, 264
  • D. Frey, Die Kunst im Mittelalter, [w:] Geschichte Schlesiens, red. H. Aubin, t. 1, Breslau 1938, s. 452
  • A. Grzybkowski, Kościół św. Krzyża. Przewodnik, Wrocław 1998, s. 22, il. 11
  • B. Guldan, Śląska rzeźba kamienna XII-XVI w. Zbiory Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 1989, s. 28-34, poz. kat. 14, il. 14a-e
  • B. Guldan, Śląska rzeźba kamienna XII-XVI w., t. VII, Wrocław 1982, seria Śląska Sztuka Średniowieczna, s. nlb., il. nlb
  • Bożena Guldan, Śląska sztuka średniowieczna. Rzeźba kamienna, [w:] Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Zbiory i wystawy. Przewodnik, red. Maria Starzewska, Wrocław 1983, s. 14-15, il. 4-5
  • Guldan-Klamecka, Bożena, Ziomecka, Anna, Sztuka na Śląsku XII-XVI w. Katalog zbiorów, Wrocław 2003, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 146-153, kat. 2
  • M. Gumowski, Grobowiec Henryka IV, "Zaranie Śląskie", z. 3-4, 1935, s. 148-159, 229-238
  • Gündel, H., Das Schlesische Tumbengrab im XIII. Jh., Strassburg 1926, s. 17-27
  • M. Jeżewska, Nagrobek księcia Henryka IV Probusa, z. X, Wrocław 1991, seria Śląska Sztuka Średniowieczna, s. nlb., il. 1-9
  • R. Kaczmarek, Nagrobek księcia Henryka IV Probusa a wrocławska rzeźba architektoniczna, [w:] O sztuce sepulkralnej na Śląsku. Materiały z sesji Oddziału Wrocławskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 25-26 października 1996 roku, red. B. Czechowicz, A. Dobrzyniecki, Wrocław 1997, s. 23-34, il. 1-9
  • Kaczmarek, Romuald, Rzeźba architektoniczna XIV w. we Wrocławiu., Wrocław 1999, s. 21, 99, 100-101
  • A. Karłowska-Kamzowa, Sztuka Piastów Śląskich w średniowieczu. Znaczenie fundacji książęcych w dziejach sztuki na Śląsku, Warszawa 1991, s. 41-42, 92, 125, il. 36
  • Kębłowski, J., Dzieje sztuki polskiej. Panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa 1987, s. 53, il. 106
  • J. Kębłowski, Kilka słów na temat systematyki w badaniach nad pomnikiem nagrobnym, [w:] O sztuce sepulkralnej na Śląsku. Materiały z sesji Oddziału Wrocławskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 25-26 października 1996 roku , red. B. Czechowicz, A. Dobrzyniecki, Wrocław 1997, s. 13, 15, il. 2
  • Kębłowski, Nagrobki gotyckie na Śląsku, Poznań 1969, s. 11-13, 45-60
  • J. Kębłowski, Nagrobki gotyckie na Śląsku. Treści i funkcje ideowe, "Biuletyn Historii Sztuki", z. 30, 1968, s. 502-505
  • Kębłowski, J., Polska sztuka gotycka, Warszawa 1976, s. 108, 110
  • J. Kębłowski, Pomniki Piastów śląskich w dobie średniowiecza, Wrocław 1971, s. 44-72
  • J. Kębłowski, Treści ideowe gotyckich nagrobków na Śląsku, Poznań 1970, s. 42-61
  • F. Landsberger, Breslau, Berühmte Kunststätten, t. 75, Breslau 1926, s. 55, il. 36, 37
  • H. Luchs, Schlesische Fürstenbilder des Mittelalters, Breslau 1872, cz. 10, ryc. 10a-d, s. 21-28
  • Z. Michniewicz, Biały orzeł na grobowcu Henryka IV we Wrocławiu, "Roczniki Sztuki Śląskiej", r. 1, Wrocław 1959, s. 34-45
  • H. Pieńkowska, Uratowane skarby artystyczne kościołów wrocławskich. Nagrobki Henryka IV i Henryka II, "Komunikaty Instytutu Śląskiego", z. 8, Katowice 1947, s. 1-3
  • W. Pinder, Die deutsche Plastik vom ausgehenden Mittelalter bis zum Ende der Renaissance, Handbuch für Kunstwissenschaft, t. 1, Wildpark – Potsdam 1924, , s. 108, 109, il. 71
  • A. Romanowicz, H. Jędrzejewska, Konserwacja sarkofagu Henryka IV Probusa, "Prace Komisji Historii Sztuki", r. 2, Wrocław 1960, s. 173-188
  • M. V. Schwarz, Höfische Skulptur im 14. Jahrhundert. Entwicklungsphasen und Vermittlungswege im Vorfeld des Weichen Stils, t. 1, Worms 1986, s. 333
  • K. Stronczyński, Pomniki książęce Piastów, lenników dawnej Polski w pieczęciach, budowlach, grobowcach i innych starożytnościach zebrane i objaśnione, Piotrków 1888, s. 203-207
  • E. Wiese, Die Plastik, [w:] Die Kunst in Schlesien, Berlin 1927, s. 154, il. 22
  • Wojturski, Grzegorz, Sztuka Śląska XII-XVI w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 15-17, il. s. 16
  • Ziomecka, Anna, Rzeźba i malarstwo od 2. połowy XIII do początku XVI w., [w:] Wrocław, jego dzieje i kultura, red. Z. Świechowski, Wrocław 1978, s. 155-156
  • Ziomecka, Anna, Sztuka gotycka 1250-1500. Rzeźba i malarstwo, [w:] Sztuka Wrocławia, red. T. Broniewski, M. Zlat, Wrocław 1967, s.119

pochodzenie: 1969, przekaz

na ekspozycji: Śląska rzeźba kamienna XII-XVI w., Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Galeria Sztuki XII–XV w.

numer inwentarza: MNWr XI-319

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Książę Henryk IV Probus na płycie wierzchniej sarkofagu przedstawiony został w niezwykle zdobnym stroju podkreślającym zarówno jego rolę władcy, jak i rycerza. Zbroję w którą ubrany jest książę przykrywa tunika ściągnięta zdobionym pasem, na jego ramiona zarzucony został płaszcz związany na piersi taśmą, jednak szczególną uwagę przykuwa znajdująca się na jego głowie bogato dekorowana mitra. Można zauważyć na niej nie tylko wzór z kamieni szlachetnych, ale również niezwykły haft przedstawiający wpisanego w okrąg anioła otoczonego przez smoki. Po obu stronach głowy księcia znajdują się tarcze – na jednej z nich przedstawiony został orzeł śląski, na drugiej natomiast ukoronowany orzeł polski. Jedną z teorii tłumaczącą pojawienie się takiego zestawienia jest chęć podkreślenia wyrażanych przez Henryka IV dążeń do zjednoczenia Polski.

W przypadku wrocławskiego sarkofagu bardzo interesujący jest również sam sposób przedstawienia i upozowania księcia, zależny od perspektywy przyjętej przez oglądającego – gdy na płytę wierzchnią spoglądamy od frontu, książę zdaje się stać wyprostowany i prezentować trzymaną w dłoniach broń. Jego stopy oparte są na wsporniku, a szaty spływają wzdłuż ciała. Oglądając sarkofag od boku, z pewnego oddalenia, zwracamy uwagę na znajdującą się pod głową Henryka IV poduszkę, a sam książę zdaje się leżeć na płycie wierzchniej całym ciężarem ciała.

Wizerunek władcy przedstawiony został nieco niżej w stosunku do podniesionych lekko brzegów płyty. Dzięki temu podkreślona została biegnąca wokół niej, zapisana gotycką majuskułą inskrypcja informująca m.in. że władca zmarł w noc św. Jana, a więc 23 czerwca 1290 roku. Poniżej inskrypcji zauważyć można natomiast nieopracowany brzeg płyty, który do dziś stanowi jej najbardziej tajemniczą część. Za jej sprawą niektórzy z badaczy przychylają się do stwierdzenia, że płyta ta pierwotnie wmurowana zostać miała w posadzkę lub ścianę świątyni.

Na bokach tumby sarkofagu, w arkadach, przedstawione zostały postacie żałobników. Pochód ten rozpoczyna postać biskupa umieszczona po stronie nóg księcia. Jego osobę niektórzy badacze utożsamiają z biskupem wrocławskim Tomaszem II, który – choć przez wiele lat skonfliktowany był z Henrykiem IV – został w końcu wykonawcą jego testamentu.
Po jednej ze stron tumby przedstawieni zostali duchowni – jak zwykło się uważać, członkowie kapituły kościoła św. Krzyża. Po drugiej natomiast, postacie świeckich żałobników. Wśród nich szczególną uwagę należy zwrócić na odzianą w czerwony płaszcz kobietę, podtrzymywaną przez dwie męskie postacie. Niewiastę tę utożsamia się z księżną Matyldą, wdową po księciu Henryku IV. Na brzegach tumby wyrzeźbieni zostali również czterej aniołowie podtrzymujący płytę ze zmarłym władcą. Odgrywają oni niezwykle istotną rolę – zgodnie ze słowami antyfony "In paradisum deducant te angeli", mają bowiem zaprowadzić władcę do raju.
[Agata Stasińska]

osoba przedstawiona: Henryk IV Probus (ca 1258-1290) – książę wrocławski, krakowski, ścinawski Matylda brandenburska (ca 1270 – ca 1298) – księżna wrocławska, żona Henryka IV Probusa Tomasz II Zaremba (ca. 1230-1292) – biskup wrocławski

słowa kluczowe: anioł  |  biskup  |  duchowny (zawód)  |  kościół św. Krzyża (Wrocław)  |  kościół św. Krzyża (Wrocław) (dawna lokalizacja)  |  książę  |  mężczyzna  |  orzeł (godło Królestwa Polskiego)  |  portret męski  |  Śląsk (herb)  |  władca / król / książę

11G (anioł)
ARTEfakty II – Agata Stasińska opowiada o sarkofagu księcia Henryka IV Probusa
(PJM) Sarkofag księcia Henryka IV Probusa, ok. 1300-1320
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.