Barigozzi Brini, Amalia, Garas, Klara, Carlo Innocenzo Carloni, Milano 1967, s. 37-38, 124, 132, il. 15, 16
Benesch, Otto, Carlone’s frescoes of the Evangelists and the Fathers of the Church in the Chapel of the Electors at Breslau, "Gazette des Beaux-Arts", z. 31-32, 1947, s. 42-45, il. 3
Bernatowicz, Tadeusz, Projekt kaplicy elektorskiej we Wrocławiu. Pompeo Ferrari a barokowy eklektyzm przełomu XVII i XVIII wieku, "Techne", z. nr 9 , 2022
Carlo Innocenzo Carlone (1686–1775): Ölskizzen, Katalog der Ausstellung vom 25.06.– 07.09.1984, Salzburger Barockmuseum, red. Klara Garas, Wilfried Hansmann, Salzburg 1986, nr kat. 5
Moro, Franco, Piazenza, terra di frontiera: pittori lombardzi e liguri del Seicento. Dipinti e disegni inediti, catalogo della mostra, con i contributi di Filippo Maria Fero e Stefano Pronti, Galleria Rosso Tiziano, Piacenza 2010, s. 99
Mossakowski, Stanisław, Kaplica elektorska przy Katedrze we Wrocławiu, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", z. z. 45 , 1962, seria Prace z Historii Sztuki, s. 195-222
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Niewielkich rozmiarów obraz wykonany techniką olejną na płótnie jest jednym z trzech zachowanych szkiców przygotowawczych do dekoracji czterech pendentywów pod tamburem kopuły wieńczącej kaplicę Elektorską. Budowla ta wzniesiona została w latach 1715-1724 przy katedrze wrocłwskiej (od pn.-wsch.), jako mauzoleum jej fundatora księcia biskupa Franciszka Ludwika von der Pfalz-Neuburg (1664-1732).
Freski eliptycznej kopuły i żagielków wykonał w 1721 roku włoski malarz Carlo Innozenzo Carlone. Twórca ten urodził się i zmarł w lombardzkiej miejscowości Scaria niedaleko Como. Jego ojciec Giovanni Batista Carlone był sztukatorem, rzeźbiarzem i budowniczym, zapewne on wybrał dla syna specjalizację malarską. Naukę rozpoczął Carlo w wieku 12 lat w Wenecji u Giulia Quaglia i kontynuował ją w Rzymie u Francesca Trevisaniego. Znany jest z rozlicznych realizacji na terenach Italii, Austrii i Niemiec, m.in. w Innsbrucku, Pasawie, Ratyzbonie, Wiedniu, Weingarten, Brühl, Linzu, Ludwigsburgu, Einsiedeln, Pradze, Brescii, Bergamo, czy Como. Ze Śląska, należącego wówczas do korony Czeskiej w ramach Rzymskiego Cesarstwa Narodu Niemieckiego, znane jest tylko to jedno, ale ważne i wybitne jego dzieło.
Fundator i twórca programu ikonograficznego – Franciszek Ludwik z rodu Wittelsbachów, syn palatyna reńskiego, jako brat cesarzowej Eleonory (żony Leopolda I Habsburga) w 1683 otrzymał biskupstwo wrocławskie. Rok później objął księstwo Nyskie i starostwo generalne Śląska, był wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego, został także biskupem Wormacji, arcybiskupem Moguncji i Trewiru, a tym samym jednym z elektorów Rzeszy Niemieckiej i dodatkowo jej arcykanclerzem. Starannie przemyślana w zakresie form i kontrreformacyjnych treści kaplica Bożego Ciała przy katedrze św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu, zwana Elektorską, wyznaczona jako miejsce pochówku z credo wyznaniowym fundatora, miała wieńczyć dzieło jego życia. Wzniósł ją, według projektu cesarskiego architekta Johanna Bernharda Fischera von Erlach (1656-1723), wrocławski budowniczy Johann Blasius Peintner. Twórcą wystroju rzeźbiarskiego, w tym ołtarza z Arką Przymierza pomiędzy figurami Mojżesza i Aarona, był Ferdinand Maximilian Brokoff z Pragi. Obrazy olejne dekorujące boczne ściny namalował w 1725 roku. Flamand Johann Franz de Backer (Ostatnia Wieczerza i Ofiara Melichzedecha). Prace kamieniarskie wykonał Casper Herberger i Johann Adam Karinger, a sztukatorskie Santino Bussi. Kaplica, a w niej freski poddawane konserwacji w 1936 i 1989 roku, szczęśliwie przetrwały II wojnę światową w prawie nienaruszonym stanie.
Scena główna malowidła w kopule prezentuje Niebiańską adorację Imienia Pańskiego oraz św. Michała Archanioła strącającego do piekieł Lucyfera i upadłe anioły (na tle obłoków i złotych kasetonów), wieńczy ją w latarni hebrajskie imię Boga. W pendentywach parami przedstawieni zostali Ewangeliści z Ojcami Kościoła.
Schizzo przygotowawcze południowo-zachodniego pendentywu – podobnie jak wykonany wedle tego wzoru fresk – prezentuje: św. Ambrożego, który siedzi w szatach biskupich z piórem nad otwartą księgą oraz zwróconego w przeciwnym kierunku św. Łukasza redagującego Ewangelię, a za jego plecami widzimy obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem unoszony przez anioły; jeden z nich trzyma paletę i pędzel jako, że Łukasz uważany jest za twórcę pierwszego wizerunku Madonny. Scena rozgrywa się na architektonicznym tle w otoczeniu aniołów.
Poza wrocławskim bozzettem, znamy także dwa analogiczne malarskie szkice żagielków kopuły, o prawie identycznych wymiarach, z Ewangelistą Mateuszem i św. Grzegorzem Wielkim oraz Janem Ewangelistą i św. Augustynem z Hippony. Pierwszy z nich pozyskany w 1920 przez Galerię dr. Fröhlicha w Domu Aukcyjnym Glückselig & Warndorfer w Wiedniu, po zakupie został w tym samym roku przekazany do zbiorów Kunsthistorisches Museum (Gemäldegalerie, nr inw. 6342) przez Oswalda Kutschera-Woborsky’ego, a prezentowano go w stolicy Austrii m.in. w 1937 roku na wystawie włoskiego malarstwa barokowego w Galerii św. Łukasza. Ten drugi – z prywatnej kolekcji dr. Hansa Gronau w Londynie – był wystawiany na aukcjach Christie’s w Londynie (3.12.2008 i 9.07.2010 roku). Wszystkie trzy malowane są wprawną ręką, szybko, śmiałymi pociągnięciami pędzla by rozrysować układ figur i rozłożyć barwne akcenty, co należało sharmonizować z freskiem w kopule oraz pozostałymi elementami wystroju i wyposażenia kaplicy jak przystało na komplementarne, spójne dzieło sztuki baroku (tzw. Gesamtkunstwerk). Zachowane szkice przygotowawcze (pierwotnie zapewne cztery) miały pomóc artyście i jego współpracownikom w kształtowaniu kompozycji i kolorystyki pendentywów, nie wykluczone, że widział je także Franciszek Ludwik ciekaw każdego szczegółu dotyczącego powstania pomnika jego wiary i chwały. Tego typu obrazy ważne dla organizacji warsztatu malarskiego cieszyły się w XVIII w. coraz większą popularnością także na rynku sztuki jako autonomiczne dzieła dokumentające etapy pracy malarzy, zawierajace ceniony rys spontaniczności i mistrzostwa pędzla artysty. Ich datowanie na 1720 lub, co bardziej zasadne, na początek kolejnego roku, wynika z terminu rozpoczęcia przez Carlonego prac nad freskami wiosną 1721 roku. Dokumentacja związana z powstaniem wystroju kaplicy Elektorskiej jest stosunkowo bogata, ponieważ zachował się również projekt rysunkowy dekoracji kopuły (Londyn, British Museum, nr inwentarzowy 1926,0713.12). Wykonany ołówkiem i lawowany dla uzyskania efektu trójwymiarowości, był ważnym ogniwem procesu kształtowania koncepcji. Przedłożony został zapewne do akceptacji fundatorowi, który wcześniej określił wymagania w zakresie tematyki i służył wypracowaniu ostatecznej wersji projektowej, przygotowanej najprawdopodobniej w postaci barwnego obrazu olejnego – wzoru malowideł kopuły zatwierdzonego przez zleceniodawcę. Wiemy, że o to prestiżowe zlecenie biskupie starali się także Pompeo Ferrari – w zakresie architektury (zachwał się rysunek) i Martino Altomonte – w odniesieniu do dekoracji freskowej (bozzetto jego autorstwa; MNWr nr inw. VIII-2640), ale nie weszli w skład ostatecznie wybranych twórców.
[Beata Lejman]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.