Przejdź do treści

Tablica pamiątkowa Wenceslausa Wolgemuta

autor: nieznany

datowanie: 1603

miejsce powstania: Wrocław (pow. Wrocław; woj. dolnośląskie), Żórawina (pow. wrocławski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: tablica pamiątkowa

materiał: deska świerkowa

technika: polichromowanie, technika snycerska, technika kaligraficzna

wymiary: 306 x 165 cm obramienie (poszczególne elementy: wys. 161 cm x szer. 161 cm x gł. 11 cm / wys. 74 cm x szer. 120 cm x gł. 11 cm / wys. 74 cm x szer. 116 cm x gł. 9 cm)

fundator: Wolgemut, Martha z domu Jeltsch (?-1622) – żona Wenceslausa Wolgemuta , Wolgemut, Wenceslaus (?-1607) – zarządca majątku Hanniwaldów w Żórawinie

napis:
renesansową minuskułą w kartuszu górnym:
Isaia 46 / Dabo in Sion Salutem / Et in Israel gloriam meam,

w kartuszu dolnym:
Honestus doctrinae et virtute / laudabilis vir WENCESLAUS WOLGE- / MUT, per multos annos fidelis Praefectus / in Rottensirben sibi et dulciss. con- / jugi suae MARTAE JELTSHIN / hoc monu- / mentum F. F. / A[nn]o 1604. (oba napisy zachowane częściowo, cytowane wg Grunaeusa),

na górnej listwie dolnego kartusza:
Pie obiit A[nn]o 1607 men. 18 Aprill. / illa vero A[nn]o 1622 die 12 Novembr.
  • Burgemeister, Ludwig, Die katolische Pfarrkirche in Rothsürben, "Schlesische Zeitung", z. nr 805, 1911
  • Burgemeister, Ludwig, Die katolische Pfarrkirche in Rothsürben, "Schlesische Monatshefte", z. nr 4, r. I, 1924
  • Degen, Kurt, Die Bau- und Kunstdenkmäler des Landkreis Breslau, Frankfurt am Main 1965
  • Kluzowicz, Katarzyna, Niderlandzkie wzorce nowożytnej ikonografii maryjnej na Śląsku, [w:] Niderlandyzm na Śląsku i w krajach ościennych, red. Mateusz Kapustka, Andrzej Kozieł, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2003
  • Oszczanowski, Piotr, Sztuka śląska późnego renesansu. Przy okazji otwarcia stałej wystawy sztuki Śląska XVI – XIX wieku w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, "Dzieła i Interpretacje", z. 1, r. 1994, Wrocław 1994, seria 127-151
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 155 - 156, kat. 66
  • Pierzchała, Marek, Ze studiów nad śląskim malarstwem epitafijnym doby renesansu, [w:] O sztuce sepulkralnej na Śląsku, Wrocław 1997
  • Schmidt, P., Geschichte der katholischen Pfarrkirche zur heiligsten Dreifaltigkeit in Rotsürben, Kreis Breslau,, Frankenstein 1918
  • Szafraniec-Rdułtowska, Beata, "Pokłon pasterzy" Hansa von Aachen – wzór dla kilku zabytków sztuki śląskiej, "Biuletyn Historii Sztuki", z. nr 3, r. LVI, 1994

pochodzenie: 1973, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala III, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2255/a-b

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

W prezbiterium żórawińskiego kościoła tablica z obrazem Pokłon pasterzy pełniła pierwotnie funkcję pamiątkową, podobnie jak fundacja Daniela Rindfleischa z obrazem Sen Jakuba (1596) pędzla Johanna Twengera (Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Rama obrazu z motywami jubilerskimi w lustrze otrzymała górą i dołem dwa kartusze z inskrypcjami, a po bokach węższe uszaki z wolutami i motywem strączkowym. W późniejszym czasie charakter epitafijny nadały owej fundacji dyskretne napisy z imionami i datami śmierci fundatorów dopisane na profilach dolnego kartusza. Nieczytelne inskrypcje (znaczne ubytki warstwy malarskiej) długo uniemożliwiały określenie fundatora i interpretację konceptu treściowego. Tablica uchodziła za epitafium nieznanej rodziny lub – błędnie – za epitafium Gottfrieda Uthmanna von Schmoltz (Schmidt 1918). Właściwe określenie i pełną rekonstrukcję treści napisów umożliwił odpis tekstów sporządzony w początkach XVII wieku. przez Simona Grunaeusa (Oszczanowski 1994; Pierzchała 1997). Fundatorami monumentu okazali się Wenceslaus Wolgemut (+1607), zarządca majątku Hanniwaldów w Żórawinie i jego żona Martha Jeltsch (+1622).

Umieszczony w górnym kartuszu obramienia cytat biblijny (Iz 46,13) przywołuje obietnicę zbawienia, którego na Syjonie dostąpi wybrany lud. Można go traktować i jako aluzję eschatologiczną, i jako aluzję do świątyni żórawińskiej, gdzie swą wiarę w Słowo, które stało się ciałem wyznaje wraz z pasterzami Wolgemut.

W scenie Pokłonu pasterzy przy żłóbku z nagim Dzieciątkiem klęczy po lewej Maria, za nią św. Józef, nad główką Dzieciątka – skrzydlaty anioł, a po prawej pasterz, który przyniósł w darze owcę. Za nimi można dostrzec grupę kolejnych dziewięciorga pasterzy z psem i osiołkiem. Górą unoszą się wśród chmur dwa aniołki, a przy dolnej krawędzi ukazano w półpostaci od tyłu kobietę, która przyszła tu z dzieckiem na ręku. Kamienna posadzka, fragment boniowanej ściany, trzon kolumny, architektoniczny łuk w głębi otwarty na daleką symultaniczną scenkę Zwiastowania pasterzom są sygnałem, że szopka mieści się w pozostałościach pałacu króla Dawida. Warto też zwrócić uwagę na nowatorską około roku 1600 nokturnową konwencję tego obrazu, ale też innych prac w żórawińskim kościele (wspomniany Sen Jakuba i większość malowideł empory).

Wcześniejsi badacze, nie znając graficznego wzoru malowidła, dostrzegali w nim oddziaływanie malarstwa weneckiego (Burgemeister 1911) czy też uznawali za pracę "śląskiego malarza Christopha Schwarza" (Schmidt 1918). Z kręgiem rudolfińskich manierystów, a zwłaszcza z dziełami Hansa von Aachen i Josepha Heintza starszego łączyli obraz Burgemeister (1924), Müller (1935) i Degen (1965), dostrzegając i w kompozycji, i w posługiwaniu się kolorem echa dzieł ze stołecznej Pragi. Wzorem dla wrocławskiego malarza okazał się rzeczywiście miedzioryt Johannesa I Sadelera z 1592 roku według Hansa von Aachen, jednego z artystów dworu Rudolfa II (Steinborn 1966). Istnieją inne, dość liczne malarskie powtórzenia tego wzoru. Śląskie przykłady odnotowali m.in. Szafraniec-Rdułtowska (1994), Kluzowicz (2003) oraz Oszczanowski (2006).
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: Adoracja Dzieciątka Jezus – narodziny Jezusa (Narodzenie i młodość Jezusa; Nowy Testament)  |  anioł  |  Betlejem (Palestyna)  |  dziecko  |  inskrypcja  |  kompozycja symultaniczna  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  Maria / Najświętsza Maria Panna  |  matka  |  nokturn  |  ornament  |  ornament chrząstkowy  |  ornament jubilerski  |  ornament okuciowy  |  ornament zwijany  |  osioł (zwierzę)  |  owca (zwierzę)  |  pasterz / pasterka (ikonografia)  |  pies (zwierzę)  |  sztuka śląska  |  szyszka  |  św. Józef

73B2 (Adoracja Dzieciątka Jezus)  |  
11G (anioł)  |  
11F (Najświętsza Maryja Panna)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.