grecką majuskułą w dwóch kolumnach na cokole
gotycką minuskułą na fryzie: Johannes Hessus, doctor theologiae, pas- / tor ecclesiae dei in hac urbe uuratislauia: / decessit, ex hac mortali vita, anno dom[in]i / millesimo qui[n]ge[n]tes[imo: xlvij, die vj Januarij
napis gotycką minuskułą na tablicy obok Hessa:
Di sünd ist des Todes Spies, aber / Das gesetz ist der Sünden Kraft. / 1. Cor: 15. [1Kor 15,56] das gesetz richtett / nur tzorn an. Rom. IIII [Rz 4,15],
obok Hedwig Hess:
Der Gerecht lebt seines glaube[n]s. / Ro. 3. [Rz 1,17]. Wir haltenn, das der mensch / gerecht werde, durch den glaube[n]. / ohn des gesetzes wergk. Ro. 3. [Rz 3,28];
przed Anną Hess:
Sihe: dass ist Gotes / Lamb, welches dehr / weldt sünnde tregt. / Johann. 1. [J 1,29]
za nią: Der Tod ist verschlungenn im sieg. Tod: wo / ist dein Spiess? Helle: wo ist dein sieg. Gothe / aber sey Danngk der unns den siegk giebett. / Durch Jesum Christum un- / serenn Herren. / 1. Kor. 15. [1Kor 15,55, 15,57]. Das gesecz und all Pro- / pheten geenn bis auf Johan[n]is / zeit. Mat. 11. [Mt 11,13].
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Wraz z obrazem zachowała się środkowa część smukłego, architektonicznego obrania z bocznymi płycinami bez kapiteli i szerokimi fryzami mieszczącymi inskrypcje.
Bogaty kompozycyjnie i treściowo obraz to tzw. Tablica Prawa i Łaski, ilustrująca tezę, że zbawienie jest wyłącznym darem łaski Boga i efektem przyjęcia jej z wiarą przez człowieka. Nie zależy ono od uczynków – człowiek sam nie może się nimi zbawić. Luter powoływał się tu na autorytet Pisma Świętego (św. Paweł), a także na stanowiska Atanazego, Ambrożego i Augustyna. "Usprawiedliwienie nie jest zapłatą" (Atanazy), nie wiąże się z przestrzeganiem czy nieprzestrzeganiem Mojżeszowych przykazań (Rz 7,4). Nauka Starego Testamentu, oparta na prawie Mojżeszowym, wiodła ku perspektywie osądzenia i potępienia, ale straciła aktualność wobec dobrej nowiny, jaką przyniosły Ewangelie (drzewo wiary suche po stronie Prawa – żywe po stronie Łaski). Syn Boży przyjął ciało jako człowiek, umarł na krzyżu stając się ofiarą jak baranek, a następnie zmartwychwstał, pokonując w ten sposób władzę grzechu, śmierci i piekła nad grzesznikami. Umęczony, lecz zwycięski Chrystus jest źródłem łaski i zbawienia, jedynym pośrednikiem wobec Boga dla wszystkich, którzy zwrócą się ku niemu, wierząc, że mają w tej łasce swój udział. Wiara w niego wiedzie ku zmartwychwstaniu i zbawieniu.
W trosce o czytelność najważniejsze sceny rozmieszczono w płytkim planie tuż nad klęczącą rodziną, a pomiędzy tymi strefami ulokowano cytaty z Pisma Świętego – argumenty i dowody prezentowanej tezy. Wybrano je z listów św. Pawła i z dwóch Ewangelii – św. Jana i św. Mateusza. Kompozycję dzieli pośrodku symboliczne drzewo – martwe z lewej, a żywe z prawej strony. Pod nim z lewej stoi otoczony prorokami Mojżesz trzymając tablice przykazań, a diabeł i śmierć spychają grzesznika w płomienie piekła (1Kor 15,56). Zamykający czasy Prawa, a rozpoczynający czasy Łaski św. Jan Chrzciciel (Mt 11,13) został umieszczony już po prawej stronie drzewa. Nagiego wiernego prowadzi do ukrzyżowanego Chrystusa (J 1,29), który zmartwychwstał i triumfuje depcząc diabła/grzech i śmierć (1Kor 15,55, 15,57). Powyżej, w scenerii pejzażowej i w mniejszej skali, umieszczono motywy poboczne. Z lewej Grzech pierworodny i Chrystus jako sędzia zasiadający w chwale (Rz 4,15), a więc przyczyna i skutek upadku człowieka. Po prawej Wywyższenie węża miedzianego i Zwiastowanie pasterzom przykłady przyjęcia dobrej nowiny i dowody zbawczej mocy wiary (Rz 1,17, 3,28), a ponadto jeszcze Wcielenie i Wniebowstąpienie Chrystusa spinające klamrą dzieje zbawienia.
Kompozycję o tak radykalnej treści, prezentowanej symultanicznie w kilku kluczowych scenach jako historię grzechu i odkupienia, przygotował w 1529 roku Lucas Cranach starszy w ścisłej współpracy z Lutrem, który wskazał do niej stosowne biblijne cytaty. Miała ona potem liczne wersje i odmiany. Wersja zwana północną – drzeworyt Erharda Altdorfera (ok. 1485-1561) – trafiła w 1533 na stronę tytułową Pisma Świętego w języku dolnoniemieckim. Dla tablicy z epitafium Hessa wzór stanowiła tzw. wersja gotajska, podpowiadana m.in. drzeworytem Lucasa Cranacha młodszego używanym od roku 1541 jako bordiura stron tytułowych wittenberskich wydań Biblii luterańskiej. Sceny niepowiązane ze sobą w drzeworycie z frontispisu Biblii we wrocławskim malowidle tworzą kompozycję spójną. Choć to nie narracja, ale argumentacja decyduje o odczytaniu treści, udało się uniknąć wrażenia sztuczności i rebusowej układanki motywów. Niemal identyczny układ jak w epitafium Hessa mają kompozycje unikatowych iluminacji Cranacha młodszego (1543-1544) w drugim tomie wittenberskich Biblii Lutra, drukowanych na pergaminie dla trzech synów księcia anhalckiego Ernesta – Jana, Jerzego i Joachima (Berlin, Staatsbibliothek; oraz Jena, Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek). Ze względu na ich ekskluzywność trudno domyślać się ich powiązań z wrocławskim epitafium.
Wykład prawd wiary zawarty w obrazie dopełnia umieszczona na dolnej tablicy inskrypcyjnej epitafium elegia żałobna autorstwa zaprzyjaźnionego z Hessem Filipa Melanchtona, bliskiego współpracownika Lutra. Grecki tekst opiewa Hessa jako rozumnego i niezłomnego nauczyciela Ewangelii. Choć greka (jeden z trzech języków Pisma Świętego) była zrozumiała tylko dla erudytów, samą swą obecnością na epitafium podbudowywała teologiczny i humanistyczny prestiż zmarłego i podnosiła epitafijny obraz do rangi konfesyjnego testamentu pozostawionego gminie przez jej pierwszego pastora.
W kościele św. Marii Magdaleny epitafium zawisło naprzeciw ambony i jako pierwsze przełamywało schemat tematów scen religijnych ograniczonych do Ukrzyżowania lub Zmartwychwstania.
Głęboki, niepozbawiony walorów atmosferycznych pejzaż w kształcie nadanym przez malarza pozwala na naturalną wędrówkę oka, przynosząc wciąż nowe wrażenia. Nie ma efektu schematycznego piętrzenia planów. Choć dwa pierwsze z nich to właściwie układy izokefaliczne, realność przestrzeni i umieszczonych w niej postaci pozostają nienaruszone. Obraz sytuuje się jako ważny składnik w głównej grupy wrocławskich malowideł epitafijnych z lat 1535-1555 z tablicami epitafiów Jenckwitza (+1537), Hertwiga (+1541), Auctusa (+1543), Mehla (+1545) i Uthmanna (+1547).
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.