Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Typu crespina; zagłębiony, na pierścieniowej stopie, kołnierz puklowany, krawęź sfalowana. Dekoracja malowana: w centrum lustra okrągły medalion z profilowym męskim popiersiem w typie all´antica, na pozostałej części – wieniec z owoców; na kołnierzu wiciowa bordiura. Na odwrociu – dekoracja reliefowa: pierścień stopy ujęty sześcioma muszlami, na kołnierzu, przemiennie, maszkarony (na dwu maskach zaznaczone kobaltem kontury twarzy) i żołędzie.
Ceramiczne talerze lub płytkie misy (crespine) na niskiej stopie, często o powierzchniach żłobionych, wzorowane na naczyniach metalowych, pojawiły się we Włoszech po 1535 roku, najwcześniej w Faenzie i Casteldurante. Służyły zazwyczaj do podawania słodyczy, orzechów, czasami owoców. Największa popularność crespine (scannellate) przypada na 3. ćw. cinquecenta. W dużych ilościach wykonywano je wówczas także i w innych ośrodkach: Urbino, Derucie, Castelli. Tradycję w XVII wieku podtrzymywały warsztaty prowincjonalne, na przykład z odległej Apulii. W ostatnim dziesięcioleciu XVI wieku naczynia podobnego kształtu pojawiły się także w rejonach przedalpejskich, wszędzie tam, dokąd migrowali włoscy ceramicy.
Popiersiowy portret mężczyzny w hełmie namalowany w lustrze to popularny motyw zdobniczy, ustalony już w czasach quattrocenta. Wzorowany na antycznych monetach i gemmach, początkowo był stosowany w ilustracjach książkowych. Przedstawienia w większości wyobrażały rzymskich cesarzy (ale także abstrakcyjnych żołnierzy, legionistów) i niekiedy bywały dość wiernymi kopiami starożytnych numizmatów. Malarze majolik, na których motyw pojawił się z początkiem XVI wieku, wzorowali się głównie na współczesnych publikacjach z graficznymi kopiami dawnych artefaktów, na przykład Andrei Fulvia Illustrium Imagines.
Wrocławska crespina zdobiona jest w sty lu compendiario (szkicowym), zapocząt kowanym w Faenzie około 1540 roku, najpewniej w warsztacie Virgiliotta Calamellego. Cechą wyróżniającą tego stylu jest wąska skala barw, niemalże monochromatyzm, ograniczona do błękitu, żółcieni i oranżu. Mniej skomplikowany jest również sam wzór dekoracyjny zawężony do poje dynczych motywów: herbów, samotnych postaci, zwierząt lub ptaków. Epicka storia niewielkich rozmiarów z rzadka tylko pojawiała się w lustrze. Skromne dekory malowane szkicowo, jakby pospiesznie, fortunnie kontrastowały z nieskazitelną bielą cynowego szkliwa.
[Jolanta Sozańska]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.