Gloria Deo. Rzemiosło sakralne, red. Korżel-Kraśna, Małgorzata, t. 1, Wrocław 2010, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 323, 346, kat. 10
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Tarcza z blachy mosiężnej, lekko wypukła, prostokątna, nierówno przycięta, zwężająca się do góry, o ściętych narożnikach z czterema okrągłymi otworami montażowymi na obwodzie. Na niemalowanej tarczy szrafowany herb hrabiowski von Hochberg, w złotym polu sercowym pod mitrą książęcą, czarny cesarski orzeł dwugłowy, z tarczą na piersi, w czerwonym polu srebrny pas. W 1. i 4. srebrnym polu tarczy głównej złoty lew wspięty w koronie, z rozdwojonym ogonem (w lewo), w polach 2. i 3., dwudzielnych w pas, herb rodowy Hochbergów, w czerwonym polu górnym błękitne trójwzgórze, środkowe wyższe, pole dolne szachowane, czerwono-srebrne. Nad tarczą herbową trzy hełmy w koronach z labrami czerwono-srebrnymi, w klejnocie nad hełmem środkowym orzeł dwugłowy, taki jak w polu sercowym, w klejnocie po prawej czerwona róża z zieloną łodygą, pomiędzy 2 pstrągami w kolorze naturalnym, głowami w dół, na grzbietach ryb po trzy strusie pióra (czerwone, srebrne, czerwone), w klejnocie po lewej lew wspięty, taki jak w polach 2. i 3., w prawo. Ponad klejnotami rytowany napis GRAF. HOHBERG.. Powierzchnia tarczy przebarwiona, porysowana.
Von Hochbergowie (Hobergowie, Hohbergowie), według tradycji wywodzą się ze Styrii, w rzeczywistości – z Miśni. Na Śląsku ta stara szlachta odnotowana jest już w źródłach z 1. połowie XIII w. Hochbergowie (linia hrabiowska z Książa) zostali baronami czeskimi 23.09.1650 roku, hrabiami czeskimi 12.02.1666 roku z przydomkiem Freiherr zu Fürstenstein, hrabiami Rzeszy 17. 03.1683 roku, tytuł hrabiowski zatwierdzony w Królestwie Prus 25.10.1738 roku; zob.: "Wappen- und Handbuch des in Schlesien" Kranego. Hochbergowie dzielili się na linię szlachecką z Dobrocina (Guettmannsdorf), linię hrabiowską z Książa (Fuerstenstein) – linia wymarła w 1742 roku, linię hrabiowską z Roztoki (Rohnstock) i Książa, z tej linii Hans Heinrich X (1806-1855) dzięki spadkowi przejął Pszczynę i uzyskał w 1846 roku dziedziczny tytuł książęcy Fürst von Pless, linię baronowską z Buczka (Buchwald), wymarła w 1864 r. Hans Heinrich VI (1768-1833) z linii hrabiowskiej z Roztoki i Książa, właściciel Książa odziedziczył państwo Roztokę i Trzebień (Kittlitztreben), w 1800 roku kupił państwo i zamek Grodziec (Groeditzberg) z majątkami Wiatrów (Wederau) i Sokola (Falkenberg), jego synem był Hans Heinrich X, który oprócz wspomnianej Pszczyny posiadał także Książ, Mieroszów (Friedland) i Roztokę.
[Tadeusz Fercowicz]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.