wymiary:
odcisk płyty wys. 432 x szer. 290 mm; arkusz wys. 437 x szer. 293 mm
sygnatura:
awers, pośrodku przy dolnej krawędzi: M. Aur. Imp. Triumphi imago, ad haec usq. tempora Romae in Capitolio, pulcherrimo marmore inter tot / Vrbis ruinas posteritati seruata, et Ant. Lafr. Sequan. typis. M.D.LX. express.
Bartsch, Adam, Le Peintre graveur, t. 1-21, Vienne 1803-1821, t. 15, s. 264, poz. 88
Bury, Michael, The Print in Italy 1550-1620, London 2001, s. 137, poz. 84
Le Blanc, E.Ch., Manuel de l'amateur d'estampes, t. 1-4, Paris 1854-1890, t. 1, s. 219, poz. 84
Linzeler, André, Bibliotheque Nationale Département des Estampes. Inventaire du Fonds Français. Graveurs du seizieme siecle par André Linzeler du Cabinet des Estampes, Paris 1932, t. 1, s. 88
Robert-Dumesnil, Alexandre-Pierre-François, Le peintre-graveur français, ou Catalogue raisonné des estampes gravées par les peintres et les dessinateurs de l'école française, t. 1-11, Paris 1835-1871, t. 9, s. 168, poz. 91
Żak, Izabela, Dawna grafika włoska, t. 1-2, Wrocław 2017, t. 1, s. 71
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Miedzioryt nawiązuje swoją kompozycją do jednej z marmurowych płaskorzeźb znajdujących się niegdyś w rzymskim kościele pod wezwaniem św. Łukasza i Marcina (Santi Luca e Martina). Płaskorzeźby wyrażały hołd dla Marka Aureliusza, a ta konkretnie przedstawiała jego triumf. Na wzgórze kapitolińskie została przeniesiona w 1515 roku na polecenie Leona X i obecnie stanowi część kolekcji Muzeów Kapitolińskich (Palazzo dei Conservatori).
Marek Aureliusz (121-180 n.e.) – cesarz rzymski od 161 roku. Był człowiekiem wykształconym, filozofem (stoikiem) i pisarzem. Autor "Rozmyślań" (w oryginale: "Do siebie samego"). Zreformował administrację i prawo. Jego panowanie przypadło na okres walk z plemionami germańskimi i Partami; zmarł na dżumę w Vindobonie (obecnie Wiedeń) w czasie wyprawy wojennej przeciw Markomanom.
Zwycięstwa cesarza nad plemionami Kwadów, Markomanów i Sarmatów upamiętnia także relief spiralnie obiegający kolumnę na Piazza Colonna. Kolumna ta, mylnie nazwana przez Sykstusa V Colonna Antonina, była faktycznie ustawiona na placu w roku 180, po śmierci Marka Aureliusza (zob. grafiki w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu o nr inw. MNWr VII-16519, MNWr VII-2298).
Stan II/II
[Izabela Żak]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.