Przejdź do treści

Tronująca Maria z Dzieciątkiem na lwach (Madonna ze Skarbimierza)

warsztat: Pracownia Mistrza Figur Apostołów

datowanie: 2. tercja XIV w.

miejsce powstania: Śląsk

rodzaj: grupa figuralna, figura

materiał: drewno lipowe

technika: rzeźbienie, polichromowanie, tempera, złocenie, laserowanie srebra, srebrzenie

wymiary: wys. 99 x szer. 65 x gł. 24 cm

napis:
na odwrociu na podstawie napis czerwoną farbą: "F. Graner. / Dec. Maler 1[8]<...>"
  • Abramowski, P.J.K., Zur Ausbreitung des Löwenmadonnenkreises im Gebiet der Deutschordenslandes, "Schlesiens Vorzeit in Bild und Schrift. Zeitschrift des Schlesischen Altertumsvereins, N.F.: Jahrbuch des Schlesischen Museums für Kunstgewerbe und Altertümer", z. 10, 1933, s. 46, 49
  • Bachmann, H., Gotische Plastik in den Sudetenländern vor Peter Parler. Beiträge zur Geschichte der Kunst im Sudeten-Karpathenraum, t. 7, Brünn 1943, s. 63
  • Bachmann, H., Schlesien und die böhmische Plastik des 14. Jahrhunderts, "Zeitschrift für Ostforschung", z. 4, 1953, s. 522
  • Białłowicz-Krygierowa, Z., Studia nad snycerstwem XIV wieku w Polsce, Warszawa – Poznań 1981, t.1, s. 37-42, 80, przyp. 4, s. 97-98
  • Białłowicz-Krygierowa, Z., Ze studiów nad kręgiem Madonn na lwach. Motyw i system, [w:] Ze studiów nad kręgiem Madonn na lwach. Motyw i system, red. Świechowski, Z. , Warszawa 1978, s. 247-252 i nn., il. 2-6
  • Bloch, P., Die Muttergottes auf dem Löwen, "Jahrbuch der Berliner Museen", z. 2, r. 12, 1970, s. 261, 280, il. 31
  • Braune, H., Wiese, E., Schlesische Malerei und Plastik des Mittelalters. Kritischer Katalog der Ausstellung in Breslau 1926, Leipzig 1929, s. 13, poz. kat. 9, il. 6;
  • Buchwald, C., Einige Hauptwerke der kirchlichen Malerei und Bildhauerei des Mittelalters. Führer durch das Schlesisches Museum für Kunstgewerbe und Altertümer, Breslau 1925, s. 6-7
  • Clasen, K.-H., Die mittelalterliche Bildhauerkunst im Deutschordensland Preussen, Berlin 1939, s. 101, 102, il. 68
  • Clasen, K.-H., Die preussischen Werkstätten des Löwenmadonnenstiles und ihre Auswirkung auf die Nachbarräume, "Die Hohe Strasse. Schlesische Jahrbücher für deutsche Art und Kunst im Ostraum", z. 1, 1938, s. 97
  • Dobrowolski, T., Rzeźba i malarstwo gotyckie w województwie śląskim, Katowice 1937, s. 17
  • Dobrowolski, T., Sztuka na Śląsku, Katowice 1948, s. 105-106, il. 45
  • Dutkiewicz, J., Małopolska rzeźba średniowieczna 1300-1450, Kraków 1949, s. 58
  • Dutkiewicz, J.E., Rzeźba, [w:] Sztuka średniowieczna, red. Dobrowolski, T. , t. 1, Kraków 1965, seria Historia sztuki polskiej, s. 302, il. 188
  • Frey, D., Schlesiens Künstlerisches Antlitz, "Die Hohe Strasse. Schlesische Jahrbücher für deutsche Art und Kunst im Ostraum", z. 1, 1938, s. 26-27
  • Guldan-Klamecka, B., Tronująca Maria z Dzieciątkiem na lwach, [w:] Sztuka Śląska XII-XVI w. Skarby w Muzeum. Informator, red. B. Guldan-Klamecka, Wrocław 1997, s. 12, il. na s. 13
  • Guldan-Klamecka, B., Trůnící Madona s Dítetem stojící na lvech ze Skarbimierze/Madonna auf dem Löwenthron von Hermsdorf, [w:] Gotické madony na lvu / Gotische Löwenmadonnen. Splendor et Virtus- Reginae Coeli, [kat. wyst., Muzeum umění Olomouc we współpracy z Bergbau- und Gotikmuseum Leogang, 13 II -11 V 2014 i 5 VI-31 VIII 2014], red. Hlobil, I., Hrbáčová, J. , Olomouc 2014, s. 126-128
  • Guldan-Klamecka, Bożena, Ziomecka, Anna, Sztuka na Śląsku XII-XVI w. Katalog zbiorów, Wrocław 2003, seria Katalogi zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 203-204
  • Kaczmarek, R., s. 9-25, O proweniencji trzech najważniejszych śląskich rzeźb Madonn na lwach, "Roczniki Sztuki Śląskiej ", z. XXIV, r. 2015, Wrocław 2015, s. 9-25
  • Kębłowski, J., Dzieje sztuki polskiej. Panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa 1987, s. 71, il. 162
  • Kębłowski, J., Polska sztuka gotycka, Warszawa 1976, s. 24
  • Le Goff, J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970, s. 453, il. 221
  • Metz, P., Die Muttergottes über Löwen aus Hermsdorf, "Schlesien. Eine Vierteljahresschrift für Kunst, Wissenschaft und Volkstum", z. 4, r. 6, 1961, s. 193-199, il. 3
  • Sukale, R., Die "Löwenmadonna", ein politischer Bildtyp aus der Frühzeit Karl IV.?, [w:] Das mittelalterliche Bild als Zeitzeuge: Sechs Studien, red. Sukale, R. , Berlin 2002, s. 172, 177, 181
  • Świechowski, Z., Osteuropäische Architektur und Plastik, [w:] Das Mittelalter II. Das Hohe Mittelalter, red. Simson, O. v. , t. 6, cz. 2, Berlin 1972, seria Propyläen Kunstgeschichte, s. 289, 296, nr 305b
  • Walicki, M., Ze studiów nad plastyką XIV wieku w Polsce, "Biuletyn Historii Sztuki i Kultury", z. 9, r. 2, 1933-1934, il. 6
  • Wiese, E., Schlesische Plastik vom Beginn des XIV. bis zur Mitte des XV. Jahrhunderts, Leipzig 1923, s. 21-26, 74, tab. IV
  • Wojturski, Grzegorz, Sztuka Śląska XII-XVI w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., Wrocław 2012, s. 22, il. s. 23
  • Ziomecka, Anna, Rola Wrocławia w kształtowaniu drewnianej rzeźby na Górnym Śląsku w XIV i XV wieku, [w:] Między Wrocławiem a Krakowem. Sztuka gotycka na Górnym Śląsku, red. Nowak, O. , Katowice 1995, s. 10
  • Ziomecka, Anna, Śląska rzeźba gotycka. Katalog zbiorów., Wrocław 1968, s. 37-41, poz. kat. 6
  • Ziomecka, A., Thronende Muttergottes auf dem Löwen aus Skarbimierz, [w:] Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern. Ein Handbuch zur Ausstellung des Schnütgen-Museums in der Kunsthalle Köln, red. Legner, A. , t. 2, Köln 1978, s. 493-494

pochodzenie: 1948, przekaz

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Galeria Sztuki XII–XV w.

numer inwentarza: MNWr XI-121

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu
  • wizerunek obiektu

Znajdująca się we wrocławskich zbiorach figura uważana jest za najlepszy przykład dzieła powstałego w kręgu Madonn na Lwach. Uznaje się ją za powstałą we Wrocławiu i wiąże z dziełami pracowni Figur Apostołów z kościoła pod wezwaniem św. Marii Magdaleny. Z uwagi na wysoką klasę oraz wyjątkową ikonografię rzeźby jej fundatora najpewniej poszukiwać należy wśród przedstawicieli intelektualnej elity ówczesnego Wrocławia, która docenić mogła skomplikowaną i wyrafinowaną formę tego dzieła.

Stanowiąca dominującą postać grupy Madonna zasiada na poduszce położonej na ławie o smukłych nóżkach. Jej twarz jest okrągła, zastygła w szerokim uśmiechu charakterystycznym dla przedstawień tego kręgu. Uformowane w ciasno splecione loki włosy Marii przykrywa welon podtrzymywany przez diadem. Na jej prawym kolanie stoi dzieciątko odziane od pasa w dół w długą, złoconą szatę. Gestem prawej ręki błogosławi wiernym. Stopy małego Jezusa, pobodnie jak trzymane przez Madonnę berło, podpierają dwaj aniołowie. Klęczą oni na przedstawieniach lwów – na jednym z nich również Madonna opiera swoją stopę. To właśnie ich pojawienie się sprawia, że reprezentowane przez wrocławską grupę ujęcie ikonograficzne nazywane bywa również Marią na Lwim Tronie.

Symbolika tych przedstawień jest niejednoznaczna, co wiążę się między innymi z wieloma, niekiedy przeciwstawnymi sposobami interpretacji lwów w ikonografii chrześcijańskiej. W jednej z nich zwierze to może stanowić symbol pokonanego zła, Szatana (szczególnie gdy bestia przedstawiona została jako szczerząca kły lub prężąca grzbiet). Lew bywa jednak również symbolem władzy i sprawiedliwego prawa, towarzyszem i atrybutem władców.

W przypadku omawianej figury ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu – z uwagi na potulność zwierząt oraz ich łagodny wyraz pysków – przychylić należy się więc do drugiego, pozytywnego znaczenia obecności tych zwierząt. Co więcej, na ich grzbietach wciąż można dostrzec resztki srebra pokrytego złotymi laserunkami. Barwa ta, kojarzona z tym co boskie i niebiańskie, dodatkowo odwodzi tu od zinterpretowania zwierząt jako symbolu zła.

Pojawienie się spokojnych, pokornych zwierząt spoczywających pod stopami Marii interpretowane jest często jako ilustracja starotestamentowego proroctwa Jakuba dotyczącego nowego Lwa Judy, który – za sprawą Wcielenia – został wywiedziony z rodu Dawida przez Marię. Sposób ustawienia zwierząt po obu stronach tronu Madonny nasuwa również skojarzenie z Tronem Salomona opisanym w Starym Testamencie (2 Krn 9, 17-19). W tym przypadku miałby on przyjąć jednak formę zredukowaną w stosunku do biblijnego opisu, a pojawiające się przy jego poręczach lwy pełniłyby tu funkcję podnóżków. W takim ujęciu przedstawienie Marii wiąże się również z ikonografią "Sedes Sapientiae" – Madonna zasiadając na tronie, sama równocześnie stanowi tron dla Chrystusa trzymanego na swoich kolanach.
[Agata Stasińska]

słowa kluczowe: anioł  |  gotyk  |  Granier, F. (fl. ca 1888) – malarz, konserwator  |  lew (zwierzę)  |  Madonna na lwach (Matka Boska / Maria z Dzieciątkiem / Madonna / Bogurodzica)  |  Matka Boska / Maria z Dzieciątkiem / Madonna (Maria / Najświętsza Maria Panna)  |  Skarbimierz (woj. opolskie)  |  tron

11G (anioł)  |  
11F4 (Matka Boska / Maria z Dzieciąkiem)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.