gotycką minuskułą w tympanonie zwieńczenia: JOHAN[NES] XI: / Ego sum resurrectio et / vita, qui credit in me, etiam si / mortuus fuerit vivet. Et omnis qui / vivit et credit in me non morietur in / aeternum; (Jan 11, 25-26)
renesansową minuskułą w części fryzowej u dołu: Anno d[omi]ni MDXLIII. xvi may obdormiuit in d[omi]no clariss[imus] vir / et Doct[or] Matthias Auctus physicus ordinarius huius civitatis
Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
pobierz
Epitafium zachowało się wraz z drewnianym architektonicznym obramieniem o smukłych proporcjach, z pilastrami i niemal półkolistym tympanonem. Cytat ewangeliczny umieszczono w polu zwieńczenia, sentencję odnoszącą się do osoby zmarłego – we fryzie części cokołowej.
Malowana tablica ze Zmartwychwstaniem prezentuje górski pejzaż zdominowany pośrodku skalistą górą z jaskinią grobu. Stanowi ona tło dla głównego przedstawienia z unoszącym się w powietrzu Chrystusem i z żołnierzami straży jako świadkami cudu. W lewe przezrocze krajobrazu wpisano trzy dodatkowe sceny z Ewangelii: Maria Magdalena wracająca od pustego grobu, Noli me tangere – Maria Magdalena spotykająca zmartwychwstałego Chrystusa jako ogrodnika oraz Trzy Marie idące namaścić pochowane ciało.
Na pierwszym planie po bokach klęcząca para małżonków: Mathias Auctus (zmarły 1543) – pierwszy wrocławski medyk miejski i jego żona z domu Kindler, z rodziny wrocławskich lekarzy i aptekarzy. Przy obojgu ich herby. Niewielki, lecz znakomity portret Auctusa ma odpowiednik w wersji kredkowej wśród portretów innych wrocławian z lat 1535-1550 w albumie ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu (Oddział Rękopisów, sygnatura IVF23m – zob. Moda na Cranacha, Wrocław 2017, poz. 30).
Na cranachowskie inspiracje wskazuje m.in. kamienisty teren pierwszego planu oraz gloria z chmur, z której wychylają się anielskie główki – charakterystyczny motyw religijnych obrazów Cranacha z ok. 1520. Dyskusja wokół autorstwa malowidła sprowadza się do interpretacji znaczenia różnic i podobieństw w głównej grupie bliskich sobie jakościowo obrazów z epitafiów wrocławskich, poczynając od epitafium Jenckwitza-Posadowskiego (+1537) po epitafia Niclasa Uthmanna (+1547) i Johanna Hessa (+1547), aż do nieco późniejszego epitafium Niclasa Burghausa (+1552). We wszystkich z nich obecny jest jako dominujący składnik południowoniemiecki z obecnością południowoniderlandzkiej wrażliwości na efekty powietrzne.
U dołu obrazu herby: Auctus von Nieskorov, Kindler
[Marek Pierchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.