Urodzony pomiędzy 1520 a 1530, zmarł 23 I 1576 we Wrocławiu. Malarz i rytownik wykształcony zapewne w pracowni Lamberta Lombarda w Liege, z której wyszedl także Frans Floris. Czynny we Wrocławiu od 1565, w roku następnym uzyskał tytuł mistrzowski, w 1569 przyjął prawa miejskie, od 1571 był starszym cechu. W 1572 kupił dom przy obecnej ulicy Wita Stwosza. Poślubił Evę Adam, która po jego śmierci wyszła za mąż w 1577 za Simona Frobeniusa z Nysy, opiekuna Anny Walditz, przyszłej żony malarza Daniela Modera, oraz jej siostry Judith, później żony malarza Matthiasa Heintze. Znane cztery obrazy Fendta – trzy omówione poniźej oraz Wskrzeszenie Łazarza z kościoła parafialnego w Trzebnicy (1569) – ujawniają zależność od dzieł romanistów niderlandzkich: Jana van Scorela, Jana van Amstela, Lamberta Lombarda, Fransa Florisa i Lamberta Suaviusa, która po czeoeci może być jedynie efektem wprawnego posługiwania się wybranymi elementami wzorów graficznych. Artysta podejmuje w nich aktualną problematykę malarstwa europejskiego: plany kolorystyczne w pejzażu, studium aktu, antyczne motywy architektoniczne, przy pełnym wykorzystaniu walorów techniki olejnej. Ponadto jest autorem 129 miedziorytów (wykonanych według rysunków, które zebrał Seyfried Rybisch podczas podróży po Włoszech w latach 1553-1555), wydanych własnym nakładem w 1574 pod tytułem Monumenta sepulcrorum cum epigraphis ingenio et doctrina excellentium virorum (...), dedykowanych Rudolfowi II, za które uzyskał w roku następnym przywilej cesarski (wznawiano je pięciokrotnie do 1671). Inne jego prace to polichromia nakrywy chrzcielnicy – dzieła Hansa Fleisera – w kościele św. Marii Magdaleny (1570 – niezachowana) i seria graficzna Genesis (około 1570), odnawiał też kaplice kuśnierzy, krawców i karczmarzy w kościele św. Marii Magdaleny. Przypisuje mu się sygnowane monogramem TF ryciny ilustrujące dzieło Hansena von Francolin Turnier Buch (Wiedeń 1561) oraz malowidło Józef przedstawia faraonowi Jakuba ze świdnickiego epitafium Andreasa Naucka. Poza Wrocławiem wymieniony w aktach Kłodzka (1566) i Świdnicy, notowany we Frankfurcie nad Menem i w Wiedniu. Był najwybitniejszym twórcą wśród malarzy wrocławskich swego czasu, wywarł znaczący wpływ na śląskie środowisko artystyczne. Nazwisko występowało w licznych odmianach: Fend, Fhend, Freindt, Vendt. Prace swe sygnował wiązanym monogramem TF, wpisanym pomiędzy cyfry daty.
[Marek Pierzchała]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.