Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, zrealizowała dyplom z ceramiki w pracowni prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej. Zajmuje się projektowaniem mebli, ceramiki sanitarnej, sodowego i kryształowego szkła użytkowego, ceramiki stołowej (fajans i porcelana), tkanin drukowanych i żakardów oraz aranżacją wnętrz. Współpracowała między innymi z Fabryką Porcelany Włocławek S.A. (ceramika sanitarna), Hutą Szkła Gospodar czego "Irena" w Inowrocławiu, Hutą Deco-Glass w Krośnie, Krośnieńskimi Hutami Szkła "Krosno" S.A., firmą Amer-Glass, DECORA S.A. (żakardy). W Inowrocławiu prowadzi autorską pracownię szkła.
Katarzyna Hałas swój pierwszy kontakt ze szkłem zawdzięcza przypadkowi. Zachęcona przez Beatę Bochińską przygotowała rysunkowe projekty na konkurs "Szkło ’95". Wówczas nie przypuszczała nawet, że z ogromnej puli zgłoszeń do fazy realizacyjnej jury wybierze właśnie jej propozycje. Jak sama wspomina "myślała wtedy ceramiką", nie znała szklanego tworzywa, jego specyfiki i warsztatowych wymogów. Dopiero faza realizacyjna uświadomiła jej nie zwykłą odmienność tych materii i odkrycie, że… szkło jest przejrzyste. Zaprojektowany przez nią zestaw wazonów "Impresja", który otrzymał drugą nagrodę, był prawdziwą eksplozją twórczej radości zapisanej w pozornie chaotycznej, rozwibrowanej konstelacji drobnych grawerowanych rysunków zdobiących czaszę naczyń.
Katarzyna Hałas z powodzeniem i sukcesami po owym debiucie przez kilka lat zajmowała się projektowaniem szkła. W kolejnych latach na wystawach i targach nagradzano przy gotowane przez nią projekty: zestaw "Fan Fan Tulipan" (1996), zestaw "Salomon" (1996),, zestaw "Cesarski" (1997). Związała się z założonym przez Beatę Bochińską Autorskim Bankiem Projektów "Wzornik". Inicjatywa Bochińskiej była w Polsce działaniem prekursorskim, mającym na celu stworzenie instytucji pełniącej rolę menadżera i pośrednika w kontaktach pomiędzy artystą projektantem a zleceniodawcą i wytwórcą. "Wzornik" swoją aktywność prowadził na polu rozmaitych dyscyplin, nie tylko szkła, ale i mebli, tkanin, kompleksowych aranżacji wnętrz i zadań doradczo-konsultingowych.
Artystka tworzyła wzory zarówno do produkcji szkieł kryształowych z dekorem w szlifie, jak i kryształu prasowane go w formie. Większość jednak jej projektów przeznaczona była do realizacji w szkle sodowym, m.in. w Hucie Deco-Glass. Propozycje Katarzyny Hałas są dziś świadectwem rodzącego się wówczas, u progu pierwszej dekady XXI wieku, nurtu szkieł ekonomicznych w produkcji, dekorowanych metodą piaskowania.
Najwcześniejszym przykładem tak dekorowanych form jest komplet "Salomon" z nietypowymi kieliszkami o masywnej nóżce, która jest jednocześnie także częścią czaszy i daje się wypełnić trunkiem. Mają one prostą dekorację w postaci pionowych lub poziomych pasów – fragmenty piaskowane i gładkie rytmicznie podkreślają tektonikę naczyń.
[Barbara Banaś]
bibliografia
- Banaś, Barbara, Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945–2020), Wrocław 2023, s. 30