Urodzony 20 czerwca 1897 roku we Wrocławiu, zmarły 11 lutego w 1945 roku w Gądkowie Wielkim. W latach 1911-1914 uczył się w Miejskiej Szkole Rękodzielnictwa i Przemysłu Artystycznego we Wrocławiu, następnie studiował w Królewskiej Akademickiej Szkole Wyższej Sztuk Pięknych w Berlinie, między innymi pod kierunkiem Petera Breuera. Od 1918 roku mieszkał i tworzył jako niezależny artysta naprzemiennie w Berlinie i na Śląsku (do 1929 roku w Jaszkowej Górnej, od 1932 roku w Gądkowie Wielkim). W 1919 roku otrzymał Nagrodę Państwową Pruskiej Akademii Sztuki za rzeźbę Hiob i przyjaciele oraz Rompreis (do Rzymu wyjechał jednak dopiero w 1932). W latach 1938-1943 uczył rysowania aktów w Szkole Tekstyliów i Mody w Berlinie. Część jego dzieł uznano w 1937 roku za sztukę wynaturzoną i zniszczono. Także jego berlińskie atelier padło ofiarą bombardowania w 1943 roku. Po zajęciu Gądkowa przez Armię Czerwoną w 1945 artysta wraz z żoną popełnili samobójstwo.
Głównym tematem twórczości Karscha był człowiek – artysta modelował portrety, sylwetki ludzkie naturalnych rozmiarów oraz mniejsze figurki. Wypracował własny, charakterystyczny styl o dużym ładunku ekspresji, dodatkowo wzmaganym w niektórych realizacjach przez nierówną fakturę brązowych odlewów. Działalność artystyczną Karscha można zasadniczo podzielić na dwa etapy. Początkowo, w drugiej dekadzie XX wieku, widoczna jest wyraźna fascynacja kubizmem. Jego dzieła były wówczas kształtowane geometrycznie, z rozbiciem formy na płaszczyzny, miały przy tym gładko opracowaną powierzchnię. Później wypracował swój własny, oryginalny (choć zainspirowany Gerhardem Marcksem), uspokojony i bardziej realistyczny styl, z charakterystycznym typem fizjonomii oraz zastosowaniem chropowatej jak niewygładzona glina powierzchni.
Twórczość Joachima Karscha opracował jego syn i zarazem berliński antykwariusz Florian Karsch, gromadząc listy i szkice rzeźbiarza oraz zachowane modele dzieł ojca. Próżno szukać w jego publikacjach tej konkretnej płaskorzeźby, ale nie odrzuca to kategorycznie autorstwa Karscha. Mimo wysiłków syna nie znamy pełnego dorobku rzeźbiarza - twórca borykający się z problemami finansowymi tworzył w gipsie, natomiast odlewy były przygotowywane dopiero po znalezieniu chętnego na dzieło (większość funkcjonujących na rynku brązowych rzeźb Karscha zostało odlane już po jego śmierci z inicjatywy Floriana Karscha). Sam artysta wielokrotnie niszczył modele swoich rzeźb a ostatecznie również obie jego pracownie – w Berlinie i w Gądkowie – padły ofiarą działań wojennych.
[Barbara Andruszkiewicz]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.