Urodzony w San Michele d’Appiano (Tyrol Południowy) w 1704 roku, zmarł w San Michele d’Appiano w 1761. Syn malarza Johanna Viktora Plazera (1665-1708), pochodził z rodziny artystycznej. W związku z wczesną śmiercią ojca został wykształcony przez ojczyma, Josepha Antona Kösslera, a później wuja, Christopha Plazera, malarza dworu książęcego w Pasawie. Od 1721 działał w Wiedniu, gdzie w latach 1726-1728 i 1730-1733 studiował w Akademii. Zaprzyjaźnił się z rówieśnikiem Franzem Christophem Janneckiem, który pod jego wpływem wyspecjalizował się w malowaniu wirtuozowskich obrazów gabinetowych. Platzer nie miał pomocników, wszystkie prace tworzył własnoręcznie, co potwierdzają źródła. Około 1755 roku, będąc zamożnym człowiekiem u szczytu powodzenia, gdy na skutek przebytego udaru mózgu ręka zaczęła odmawiać mu posłuszeństwa, zrezygnował z kariery i wrócił do rodzinnego miasta. Platzer jest reprezentantem wiedeńskiego rokoka, znanym przede wszystkim ze swoich wielofigurowych scen towarzyskich, zwanych też konwersacjami, malowanych z wielką precyzją na miedzi. Te kunsztowne prace oddają zmysłową atmosferę ówczesnych salonów wiedeńskich, ich wyrafinowanie i przepych oraz typowe rozrywki. Nie są to jednak przedstawienia rodzajowe, lecz raczej rozmaite alegorie, chętnie prezentowane przez malarza w zestawach tematyczno-kompozycyjnych. Idealizowane i zwykle typizowane postacie przedstawiał Platzer w wytwornych kostiumach z różnych epok, często teatralnych, nawiązujących do mody niderlandzko-francuskiej z XVII wieku, o dowolnie dobranych detalach stroju i kosztownej biżuterii. Aranżowana sceneria, w której grupował figury, obfituje w dzieła sztuki i rzemiosła: barwne kobierce, draperie, kosztowne zegary, a także egzotyczne drzewa i zwierzęta. Ten tworzony przez artystę luksusowy, pełen przepychu świat przedstawiany jest jakby w ujęciu pozaczasowym. Wśród podejmowanych przez Platzera tematów były tzw. historie, często w postaci scen mitologicznych (np. Solon u Krezusa, Walka Lapitów z centaurami, Bacchanalia, Olimp, Porwanie Heleny), biblijnych (Zemsta Samsona, Pokłon Trzech Króli) lub inspirowanych literaturą. Prace, które stworzył w ciągu 30 lat bardzo wyrównanej twórczości, drobiazgowo wypracowane, emaliersko wykończone, cieszyły się dużym powodzeniem wśród wyższych warstw społeczeństwa, szczególnie w gronie wielbicieli malarstwa niderlandzkich "małych mistrzów". Tam też należy szukać korzeni twórczości Platzera, wśród geselschapje Davida Vinckboonsa i Willema Buytewecha Starszego, antwerpskich pracowni Jana Brueghela Starszego, Davida Teniersa Młodszego, Franckenów, Simona de Vosa, Hieronymusa Janssensa, Gerarda Thomasa, Balthasara van den Bosschego czy wreszcie lejdejskich fijnschilders – od Gerarda Dou przez Mierisów po Werffów. Jego pełne galanterii i świetliste kompozycje pozostawały też pod wpływem dworskiego nurtu sztuki francuskiej (Caspar Netscher, Boucher, może też Watteau, Lancret, de Troy), która w XVIII wieku dyktowała modę całej Europie. Wskazuje się także na Włochów jako źródło inspiracji wymieniając zwłaszcza osiadłych w Wiedniu Galli-Bibienów (szczególnie scenografie Giuseppego). Jasna i szeroka paleta barwna Platzera o wyszukanych tonach mieści się w nurcie rokoka, sięga on zarazem retrospekcyjnie do estetyki manieryzmu: porcelanowo gładkich, rudolfińskich obrazów z około 1600. Pod koniec życia malował pozbawione precyzji obrazy, noszące znamię jego choroby objawiającej się drżeniem rąk.
[Beata Lejman]
Lejman, Beata, Malarstwo Europy Środkowej XVI-XVIII w. Niemcy, Austria, Czechy, Węgry, Słowacja. Katalog zbiorów., Wrocław 2012, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 204
Dzieła w naszych zbiorach ()
20
Twórca jako temat dzieła ()
20
Ta treść jest hostowana przez kogoś innego. Jeśli chcesz ją obejrzeć, musisz zmienić swoje zgody na pliki cookies.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.