Przejdź do treści

Schmidt, Peter (1583-1625)

malarz, rysownik

Urodzony w 1583 w Lichtenbergu (Frankonia), zmarł 13. czerwca 1625 roku we Wrocławiu, malarz i rysownik. W 1610 przebywał w Gdańsku, wcześniej - prawdopodobnie - w Dreznie i Pradze. Jako wykształcony już artysta zamieszkał w 1613 we Wrocławiu, poślubił tu w tym samym roku Marię (urodzona 1594) osieroconą córkę malarza Bartholomäusa Strobla starszego i uzyskał tytuł mistrzowski po namalowaniu obrazu Narodzenie Chrystusa, w następnym roku przyjęto go do wrocławskiego cechu.

Związany był przede wszystkim ze zleceniodawcami katolickimi (ojcem chrzestnym jego syna Nicolausa był opat wrocławskich augustianów Bartholomaeus Fuchs), wykonał malowidła ścienne ze scenami pasyjnymi (Biczowanie Chrystusa, Cierniem koronowanie, Ukrzyżowanie) w nawie południowej kościoła Marii Panny na Piasku (1614 - niezachowane), tu też odnawiał w 1616 polichromię gotyckiej Piety (obecnie Muzeum Narodowe we Wrocławiu), był autorem obrazu Złożenie do grobu w epitafium Georga Scholza (Scultetusa), opata premonstratensów (1614 - niezachowane, do 1871 w kościele św. Michała). W 1619 powstały nieistniejące dziś trzy monumentalne malowidła ścienne (każde 500 x 540 cm) w prezbiterium kościoła św. Bernardyna: Niesienie krzyża (z portretem własnym artysty), Zmartwychwstanie i Sąd Ostateczny. Inne znane prace to kilka sygnowanych rysunków (najstarszy z 1608), obrazy ołtarzowe Odpoczynek Świętej Rodziny i Zabójstwo św. Stanisława w kościele w Tyresö w Szwecji (1613) oraz Pokłon Pasterzy (1623 - MAD). Przypisuje się Scmidtowi obraz Adoracja DzieciątkaJezus (kościół jezuitów w Nysie), można z nim chyba również łączyć opatrzone sygnaturą PS malowidło Modlitwa w Ogrojcu (Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego). Miękki modelunek, zwłaszcze we wczesnych rysunkach, świadczy o wpływie włoskich manierystów. Późniejsze prace wykazują zainteresowanie tenebryzmem i związki artystyczne z twórczością szwagra malarza Bartholomäusa Strobla mł. W pracowni Schmidta kształciło się sześciu uczniów, między innymi jego brat Hans.

Nazwisko występowało również w wersjach Schmiedt, Schmied, Schmid. Sygnował swe prace imieniem i nazwiskiem lecz także monogramem PS.
[Marek Pierzchała]

miejsce urodzenia:
bibliografia
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 172

Dzieła w naszych zbiorach ()

20

Twórca jako temat dzieła ()

20
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.