Przejdź do treści

Trzewik-Drost, Eryka (1931-)

projektantka szkła

W latach 1951–1957 studiowała w Katedrze Szkła w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, dyplom realizowała w pracowni profesora Stanisława Dawskiego. Tuż po obronie rozpoczęła pracę jako projektantka w Zakładach Porcelany "Bogucice" w Katowicach-Bogucicach. Z wytwórnią związana była do 1964 roku. Kilkanaście wzorów jej autorstwa wdrożono do produkcji, między innymi serwis obiadowy "Epos", serwis do kawy "Luna", figurkę "Pierwszy bal".

W 1965 roku rozpoczęła pracę w Hucie Szkła Gospodarczego "Ząbkowice" w Dąbrowie Górniczej, dołączając do męża Jana Sylwestra Drosta, który od 1960 roku był kierownikiem ośrodka wzorcującego. Razem stworzyli jeden z najdynamiczniejszych teamów projektanckich w historii polskiego wzornictwa szkła, a z hutą "Ząbkowice" związali się na całe swoje zawodowe życie.

Eryka Trzewik-Drost projektowała zestawy naczyniowe w szkle prasowanym i dedykowane im dekoracje. Pierwsze wzory – małe wazoniki – wykorzystywały najprostsze formy dwudzielne. Do ciekawych wczesnych propozycji zalicza się zaprojektowany w 1967 roku zestaw "Conti", pomyślany jako kompaktowy komplet naczyń złożony z elementów nadających się do układania w stosy.

W latach 70. XX wieku ząbkowicka huta zaczęła wprowadzać do produkcji całe serie naczyń – wieloelementowe zestawy składające się z pater, talerzy, misek, miseczek, rozmaitego kształtu pucharków i salaterek. Eryka zaprojektowała wówczas szereg dekoracji reliefowych: "Sahara", "Igloo", "Amonit", "Cora", które nie pojawiają się jako punktowe ornamenty, a obejmują całą powierzchnię naczynia. Działanie strukturalnymi deseniami stało się znakiem rozpoznawczym projektów Eryki Trzewik-Drost.

Odrębne i oryginalne pole projektanckiej aktywności Eryki Trzewik-Drost to szklana mała plastyka, stanowiąca – co warto podkreślić – zupełnie wyjątkowy przypadek w historii polskiego wzornictwa szkła. Pierwsze figuralne szkła projektantki były jeszcze formami łączącymi w sobie elementy funkcjonalne z dekoracyjnymi, na przykład świecznik "Meksykanka" czy popielniczka "Ptaszek".
[Barbara Banaś]

bibliografia
  • Banaś, Barbara, Eryka i Jan Drostowie. Mistrzowskie szkła ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Wrocław 2022
  • Banaś, Barbara, Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945–2020), Wrocław 2023, s. 13

Multimedia / teksty

ARTEfakty XXXII – dr Barbara Banaś opowiada o szkle Eryki i Jana Drostów

Dzieła w naszych zbiorach ()

20

Twórca jako temat dzieła ()

20
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.