Przejdź do treści

Aaron

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: 1681

miejsce powstania: Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

rodzaj: obraz

materiał: deska świerkowa

technika: olej

wymiary: wys. 220 cm x szer. 118 cm (z ramą: wys. 218,5 x szer. 121 cm x gł. 7 cm)

napis:
na odwrocie po prawej: Kreide oben zu lesen: / Den 16
July 1681 / ist dieser Haubt altar / anfertigen zu staffiert worden;
po lewej: 1681 / Den 1 July ist dieser / Haubt Altar an gefangen
/ zu staffieren worden. / DMaul;
u góry ślad napisu pierwotnego
  • Willmann. Opus magnum, Pawilon Czterech Kopuł, oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, 22.12.2019 - 04.10.2020
  • Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, red. Chudzikowski, Andrzej, t. 1-2, Warszawa 1967, II, nr 1478, il.
  • Cimbal, Hugo, Michael Willmann. Sein Leben und seine Werke, "Bericht der wissenschaftlichen Gesellschaft Philomathie in Neisse ", Neisse 1900-1902, s. 158
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik, red. Gołaj, Iwona, Wrocław 2006, s. 112, il.
  • Jubiläums-Ausstellung Michael Willmann 1630-1930, Schlesisches Museum der bildenden Künste, Mai – September 1930, Breslau 1930, nr 47a, b
  • Teatr i mistyka. Rzeźba barokowa pomiędzy Zachodem a Wschodem / Theater and mysticism. Baroque sculpture between West and East, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu. czerwiec-sierpień 1993, red. Kalinowski, Konstanty, Poznań 1993, nr III.10a
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 94, nr A.I.164- 165, il. 61 (jako Melchizedek)
  • Klossowski, Erich, Michael Willmann, Breslau 1902, s. 26
  • Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 6
  • Kozieł, Andrzej, Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willmann, czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku, Wrocław 2006, s. 297, 299
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 27, 33, nr A.4, il. (jako Melchizedek)
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 42 (jako Melchizedek)
  • Kapustka, Mateusz, Kozieł, Andrzej, Oszczanowski, Piotr, Op nederlandse Manier. Inspiracje niderlandzkie w sztuce śląskiej XV-XVIII w., katalog wystawy, Legnica 2001, nr III.10, il.
  • Aneks do katalogu wystawy "Michael Willmann (1630-1706)", red. Pierzchała, Marek, Houszka, Ewa, Wrocław 1994, nr I.15
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 232, kat. 170
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Dzieła i interpretacje", z. III, r. 1995, 1995, s. 122
  • Pühringer-Zwanowetz, Leonore, Matthias Steinl, Wien 1966, s. 213-214
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 13
  • Sztarbałło, Kazimierz, Niezwykłe losy obrazów z kolekcji lubiąskiej, "Ochrona zabytków", z. nr 1, r. LIII, 2000, s. 36, nr 4
  • Wels, Paul, Kloster Leubus in Schlesien, Breslau 1908, s. 12, 42

pochodzenie: 1981, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Śląska XVI-XIX w., sala VI, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-2630

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Aaron był synem Amrama z rodu Lewiego, bratem Mojżesza. Na polecenie Jahwe został wyświęcony na pierwszego arcykapłana, a ród Lewitów przyjął na siebie posługę kapłańską. W Księdze Wyjścia (28) dokładnie określono szaty – efod, pektorał z naszytymi dwunastoma kamieniami, naramienniki z oprawnych w złoto onyksów z wyrytymi imionami synów Izraela, suknia z dzwonkami, tunika i tiara, a na niej diadem z napisem "poświęcony dla Jahwe". Aaron składa ofiarę (Wj 29) na ołtarzu przed Przybytkiem ukrytym za zasłoną Namiotu Spotkania. Z dwóch baranków jeden jest ofiarą całopalenia, drugi – wyświęcenia. W kadzielnicy nie ma ognia, gdyż ten ma wyjść wprost od Jahwe.

Jako protoplasta kapłańskiej linii przodków Chrystusa Aaron wystąpił już obok Dawida, protoplasty linii królewskiej na obrazie ołtarza głównego w kościele klasztornym w Krzeszowie. W Lubiążu jego wyobrażenie stanowiło parę z przedstawieniem Melchizedeka. Cystersi odwoływali się zarówno do Aaronowej służby przy ołtarzu nakazanej przez Boga, jak i do ofiary najwyższego kapłana, czyli Chrystusa, której figurą są chleb i wino niesione przez Melchizedeka. Aaron przyklęka, a Melchizedek dostojnie kroczy w królewskim płaszczu. Chrystus to kapłan "wieczny, niewinny i skuteczny", który dokonał rzeczywistego odkupienia grzechów ofiarą swego ciała i krwi, natomiast składający ofiary ze zwierząt Aaron jest jedynie jego niedoskonałym typem: o grzechu tylko przypomina i zapowiada odkupienie.
[Marek Pierzchała]

Według Kozieła (Legnica 2001B) punktem wyjścia tej kompozycji była postać kapłana świątyni Zeusa na miedziorycie Jana Saenredama według Karela van Mandera (Św. Paweł i św. Barnaba odmawiają przyjęcia ofiary w Lystrze), którą Willmann ujął z profilu, odwracając też lustrzanie jej układ. Autor ten uznaje technikę tego dzieła – swobodną, eksponującą materialną strukturę – za najlepszy na Śląsku przykład popularnej w kręgu Rembrandta ruwe manier.

Postać Aarona, błędnie rozpoznana przez Maula (1914) jako Melchizedek, występuje pod tym imieniem także w literaturze późniejszej.
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: Aaron (Biblia)  |  baran / baranek (zwierzę)  |  barok  |  efod  |  kadzielnica / trybularz (sprzęt kościelny / liturgiczny)  |  kapłan / kapłanka (ikonografia)  |  kościół klasztorny Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Lubiąż) (dawna lokalizacja)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  obraz ołtarzowy  |  pektorał  |  składanie ofiary  |  Stary Testament (Biblia)  |  szata liturgiczna  |  tematyka biblijna  |  tiara  |  tunika (ubiór)

11I62(AARON) (Aaron)  |  
71 (Stary Testament)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.