Prawa autorskie do wizerunku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Abakany stanowią prawdopodobnie najbardziej znaną i dla wielu również najciekawszą część twórczości Magdaleny Abakanowicz. To właśnie one stanowiły punkt zwrotny w jej karierze i zachwyciły międzynarodową krytykę nie tylko samą formą, ale i artystyczną odwagą odrzucenia uświęconych tradycją reguł tkackiej dyscypliny. W kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu znajduje się dwadzieścia osiem abakanów ofiarowanych przez artystkę w 2010 roku. Są to zarówno wczesne, datowane na 1967 rok, pojedyncze formy, jak i wykonane w latach 70. XX wieku zespoły rozbudowane do kilku, a nawet kilkunastu sztuk. Wszystkie utkane z barwionego włókna sizalowego, gdzieniegdzie wplecione mają końskie włosie. Część z nich uformowana jest dodatkowo za pomocą metalowych elementów: obręczy czy prętów pozwalających na zachowanie założonej przez artystkę trójwymiarowej formy dzieła. Miękkie, przestrzenne formy abakanów wymykały się jakimkolwiek dotychczasowym definicjom panującym w świecie sztuki. Ich monumentalna forma góruje nad odbiorcą, przytłacza i niekiedy jawi się jako odrębny pulsujący organizm. Ich kształt nawiązuje do elementów organicznych, przywodzi na myśl formy roślinne, jak pusty pień rosnącego drzewa, bądź formy bardziej złożone: miękkie tkanki, zwierzęta, ludzkie narządy. Powierzchnia jest nieregularna; "ciała" abakanów porastają różnego rodzaju narośla, nić zmienia swoją grubość, strzępi się, tworzy fantazyjne odnogi, które żyją własnym życiem i coraz śmielej eksplorują przestrzeń. Kluczeniu pomiędzy abakanami towarzyszy wrażenie obcowania z żywymi, choć uśpionymi organizmami.
Czy jest to jeszcze gobelin? Rzeźba? A może instalacja? Rewolucyjność abakanów w dużym stopniu wynika z usytuowania pomiędzy utartymi granicami dyscyplin. Tkaninę postrzegano jako rodzaj rzemiosła, sztukę użytkową, czemu Abakanowicz się przeciwstawiała. "Abakan jest wymagający. Potrzebuje szczególnej troskliwości i szczególnej ekspozycji. Nie nadaje się na ścianę, do dekoracji. Do niczego się nie nadaje" – mówiła w wywiadzie dla "Wysokich Obcasów" w 2008 roku. Uciekając od płaskiej powierzchni tkaniny i jej powiązania z płaszczyzną ściany, artystka wymykała się ze świata form użytkowych, pretendując do miana rzeźbiarki, a nie tylko twórczyni tkaniny. Coraz bardziej rozrastające się w różnych kierunkach prace wieszała w galerii tak, by organizowały przestrzeń i wchodziły w żywą relację między sobą i widzami. Specyficznym wkroczeniem w trzeci wymiar, użyciem nietypowych materiałów oraz pracą bezpośrednio na krośnie Abakanowicz zrewolucjonizowała myślenie o tkaninie. A tworząc śmiałe, trójwymiarowe obiekty z materiałów jeszcze mniej typowych dla rzeźby, wpisała się także w krąg artystów redefiniujących pojęcie dzieła rzeźbiarskiego, buntujących się wobec panujących w świecie sztuki podziałów i utartych definicji.
[Małgorzata Santarek]
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.
Niezbędne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
cookie Consent
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje o preferencjach użytkownika w zakresie plików cookies, wyrażenie zgody lub jej odmowę.
Data ważności:
6 miesięcy
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
PHPSESSID
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Plik PHPSESSID jest plikiem natywnym PHP i pozwala witrynom na zapamiętywanie danych dotyczących stanu sesji. W Witrynie jest wykorzystywany do ustanawiania sesji użytkownika i przekazywania danych na temat stanu przy użyciu tymczasowych plików cookie znanych powszechnie pod nazwą sesyjnych plików cookie. Ponieważ plik cookie PHPSESSID nie ma określonego terminu ważności, znika w momencie zamknięcia przeglądarki.
Data ważności:
Zamknięcie przeglądarki
Rodzaj:
Techniczny plik cookie
Statystyka (4)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
_ga
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Rejestruje unikalny identyfikator, który jest używany do generowania danych statystycznych na temat sposobu, w jaki odwiedzający korzysta z witryny.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_gid
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna.
Data ważności:
1 dzień
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_GJZ5NZ7YE3
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do rozróżniania poszczególnych użytkowników podczas ich wizyt na stronie. Przechowuje unikalny identyfikator użytkownika, co pozwala Google Analytics śledzić powtarzające się wizyty oraz analizować, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny na przestrzeni czasu. To pomaga w lepszej optymalizacji treści i funkcjonalności strony.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Nazwa:
_ga_59B58CLBBD
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Służy do przechowywania i śledzenia danych o aktywności użytkownika w ramach konkretnej sesji. Umożliwia analizę ruchu użytkowników na stronie w narzędziu Google Analytics, co pomaga administratorom zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Jest częścią Google Analytics 4 i pozwala mierzyć sesje użytkowników na poziomie poddomen.
Data ważności:
2 lata
Rodzaj:
HTTP
Funkcjonalne (2)
Nazwa
Dostawca
Cel
Data ważności
Rodzaj
Nazwa:
contrast
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących trybu wysokiego kontrastu w witrynie. Jego zadaniem jest dostosowanie kolorystyki strony, aby zwiększyć czytelność treści dla osób z problemami ze wzrokiem lub użytkowników preferujących wyższy kontrast wizualny.
Data ważności:
7 dni
Rodzaj:
Funkcjonalny plik cookie
Nazwa:
textsizestyle
Dostawca:
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Cel:
Przechowuje informacje na temat preferencji użytkownika dotyczących wielkości czcionki na stronie internetowej. Jego głównym celem jest dostosowanie i utrzymanie wybranego rozmiaru tekstu (np. powiększonego lub pomniejszonego) podczas kolejnych odwiedzin witryny, co poprawia dostępność oraz wygodę użytkownika, szczególnie w przypadku osób o słabszym wzroku.