Przejdź do treści

Chrystus w Ogrójcu

autor: Willmann, Michael Lucas Leopold (1630-1706)

datowanie: 1682

miejsce powstania: Lubiąż (pow. wołowski; woj. dolnośląskie), Dolny Śląsk

miejsce pochodzenia: Luboradz (pow. jaworski; woj. dolnośląskie)

rodzaj: obraz

materiał: płótno

technika: olej

wymiary: wys. 238 x szer. 162 cm

  • Johann Gustav Gottlieb Büsching, Bruchstücke einer Geschäftsreise durch Schlesien, unternommen in den Jahren 1810, 11, 12, Breslau 1813, s. 64
  • Kloss, Ernst, Michael Willmann. Leben und Werke eines deutschen Barockmalers, Breslau 1934, s. 83, 102, nr A.I.239
  • Knoblich, Augustin, Leben und Werke des Malers Michael Lucas Leopold Willman, 1629-1706. Ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens, Breslau 1868, s. 18
  • Lossow, Hubertus, Michael Willmann (1630-1706). Meister der Barockmalerei, Würzburg 1994, s. 39, 40, nr A.28, il.
  • Lutterotti, Nikolaus, Michael Willmann Gemälde in der Schlosskapelle zu Lobris, "Schlesische Geschichtsblätter", z. nr 2, r. 1930, 1930, s. 29
  • Maul, Dietrich, Michael Willmann. Ein Beitrag zur Barockkunst Schlesiens, Strasburg 1914, s. 47
  • Barok na Śląsku. Rzeźba i malarstwo ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Miedzi w Legnicy, luty-maj 2001, red. Nowak, Romuald, Pierzchała, Marek, Legnica 2001, s. 28 nr 7
  • Aneks do katalogu wystawy "Michael Willmann (1630-1706)", red. Pierzchała, Marek, Houszka, Ewa, Wrocław 1994, nr I.19
  • Malarstwo śląskie 1520-1800, red. Pierzchała, Marek, Wrocław 2009, seria Katalogi Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 238, kat. 175
  • Pierzchała, Marek, Michael Willmann malarz baroku, "Art & Business", z. nr 1-2, r. 1995, 1995, s. 120
  • Regulińska, Maria, Restaurování děl slezského barokního malíře Michaela Lukase Lepolda Willmanna v dilnach Muzea Výtvarných Umění ve Wroclavi, "Museum-Bulletin", z. nr 1-2, r. 1994, 1994, s. 58-59
  • Steinborn, Bożena, Michał Leopold Willmann, Wrocław 1989, nr 17

pochodzenie: 1966, przekaz

poza ekspozycją

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-1652

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Modlitwa Chrystusa w ogrodzie Getsemani poprzedzała pojmanie i mękę. To moment zawahania, gdy Chrystus doświadcza ludzkiego lęku przed cierpieniem i okrutną śmiercią, ale stawia ponad nim wolę Ojca i przyjmuje symboliczny kielich goryczy (Mt 26, 39 i 42; Mk 14, 36; Łk 22, 41-44; J 18, 11), który na obrazie podaje mu anioł.

Kloss wskazuje, że dzieło omawiane oraz malowidło obecnie uznawane za zaginione z cyklu Drogi Krzyżowej z kościoła klasztornego w Krzeszowie powtarzają kompozycyjny schemat rysunku piątej stacji Krzeszowskiego modlitewnika pasyjnego z 1682 r. (Kloss 1934). W stosunku do szkicu Willmanna obraz wykazuje znaczące modyfikacje. Inny jest gest prawej dłoni, głowa jest mniej odchylona do tyłu i nastąpiło wysunięcie do przodu postaci Chrystusa, wypełniającej znaczną część płótna. Na szkicu Zbawiciel przyklęka, podczas gdy w obrazie jego poza jest mało czytelna pod draperią sukni. Przesunięta została do narożnika i dynamicznie przecięta krawędzią kompozycji figura anioła z kielichem, który nie klęczy na wzgórku lecz nadlatuje. Swoboda modyfikowania kompozycji stanowi tu istotną przesłankę potwierdzającą autorstwo Willmanna.

Obraz pochodzi z kaplicy pałacowej w Luboradzu. Wyróżnia go grube, fakturowe nakładanie gęstej farby na czerwonej i błękitnej szacie Chrystusa, co kontrastuje z typowo willmannowską malarską techniką opracowania karnacji i lekkich szat anioła podającego kielich (modelunek podobny jak np. w Apoteozie św. Wacława). Obecny wygląd draperii to jednak rezultat dawniejszych, swobodnych, impastowych przemalowań, być może jeszcze z XVIII w. (Regulińska 1994) i to one stały się źródłem wysuwanych dawniej wątpliwości w kwestii autorstwa obrazów z Luboradza (Büsching 1813; Luterotti 1930). Zob. też uwagi do obrazu Willmanna Ecce Homo (MNWr).

Pewne analogie ujęcia (np. draperia luźnej i obszernej szaty wzmacniająca ekspresję gestu) łączą dramatyczną postać Chrystusa z Modlitwy z późniejszym, powstałym w 1702 willmannowskim Chrystusem wypędzającym przekupniów ze Świątyni z kościoła Krzyżowców w Pradze (Neumann 1984; Legnica-Praga 2006).
[Marek Pierzchała]

słowa kluczowe: anioł  |  barok  |  Droga Krzyżowa (Sceny od pałacu Piłata do Golgoty; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  Góra Oliwna / Getsemani / Ogrójec (Pojmanie Chrystusa, sąd, kaźń; Pasja Chrystusa; Nowy Testament)  |  Jezus Chrystus  |  kaplica pałacowa (Luboradz)  |  kielich (naczynie)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo religijne  |  malarstwo śląskie  |  pałac Nostitzów, Luboradz (dawna lokalizacja)  |  tematyka biblijna  |  tematyka religijna

11G (anioł)  |  
73D43 (Droga Krzyżowa)  |  
73D31 (Góra Oliwna / Getsemani / Ogrójec)  |  
11D (Jezus Chrystus)
PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.