Przejdź do treści

Cykl Szkoła szlachcica I: Pierwsze ćwiczenia

autor: Grottger, Artur (1837-1867)

datowanie: 1858

miejsce powstania: Wiedeń (Austria) ?

rodzaj: obraz

materiał: papier

technika: akwarela

wymiary: wys. 30,4 x szer. 25,6 cm (w świetle passe-partout)

sygnatura:
po prawej, na dole: AG / 18 [ostatnie cyfry i fragment monogramu zasłonięte passe-partout]
  • Sztuka polska XVII-XIX w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Przewodnik., red. Iwona Gołaj, Wrocław 2012, s. 40, il. s. 40
  • Houszka, Ewa, Łukaszewicz, Piotr, Malarstwo polskie od baroku do modernizmu, Wrocław 2013, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 76-78, kat. 135a, il.

pochodzenie: 1948, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Polska XVII-XIX w., sala V, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-54

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Charakterystyczna dla twórczości Grottgera formuła plastyczna, jaką był składający się z kilku obrazów cykl, została zastosowana tu po raz pierwszy. Podobnie jak w Lituanii fabułę obrazów łączy w Szkole szlachcica postać jednego bohatera. Jego opowiedziana w czterech odsłonach historia rozgrywa się w ciągu kilkunastu lat, a życiowych nauk udziela chłopcu występujący w trzech obrazach, patriarchalnie surowy ojciec. Nastrój scen cyklu, wywołujących idealizowane, sielskie wspomnienie odchodzącego w przeszłość świata szlacheckich dworków, w którym panuje prawość, surowość i czystość obyczaju, bliski jest popularnym około połowy XIX w. literackim gawędom i "obrazkom" z życia szlacheckiego Henryka Rzewuskiego, Ignacego Chodźki, Wincentego Pola, Władysława Syrokomli i podobnie jak one ma wymowę patriotycznej opowieści z morałem. Ten typ ikonografii schodzącej z "wielkiej drogi historii", rekonstruującej "obyczajowo-anegdotyczny obraz" czasów dawnej polskiej świetności zapoczątkowany został – w opinii Mieczysława Porębskiego – niektórymi pomysłami Antoniego Oleszczyńskiego w Rozmaitościach polskich (1833). Niesygnowany szkic ołówkiem do Reprymendy w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie różni się znacznie od akwareli (poza młodzieńca, postacie kobiet w tle, detale wystroju wnętrza, pies leżący po lewej, a nie po prawej stronie, dywan w miejscu niedźwiedziej skóry).

Inne tytuły obrazu: Pierwsza nauka, Strzelanie z łuku
[Ewa Houszka, Piotr Łukaszewicz]

słowa kluczowe: chłopiec  |  drzewo  |  dziecko  |  ilustracja  |  łuk  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo polskie  |  nauka / uczenie się (czynność)  |  Okręgowa Galeria Obrazów we Lwowie (instytucja)  |  pies (zwierzę)  |  Salonie Sztuk Pięknych Gracjana Ungra w Warszawie (instytucja)  |  scena rodzajowa  |  strzelanie (czynność)  |  Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (stowarzyszenie)

Powiązane (3):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.