Przejdź do treści

Cykl Szkoła szlachcica IV: Ostatnia przestroga

autor: Grottger, Artur (1837-1867)

datowanie: 1858

miejsce powstania: Wiedeń (Austria) ?

rodzaj: obraz

materiał: papier

technika: akwarela

wymiary: wys. 30,5 x szer. 25,4 cm (w świetle passe-partout)

sygnatura:
po prawej, na dole: 18 A.G. [monogram] 58
  • Houszka, Ewa, Łukaszewicz, Piotr, Malarstwo polskie od baroku do modernizmu, Wrocław 2013, seria Katalog zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, s. 77-78, kat. 135d, il.

pochodzenie: 1948, przekaz

na ekspozycji: Sztuka Polska XVII-XIX w., sala V, Gmach Główny MNWr

Muzeum Narodowe we Wrocławiu Dział Malarstwa XVI–XIX w.

numer inwentarza: MNWr VIII-57

prawa autorskie do obiektu: DOMENA PUBLICZNA
Pobierz

Charakterystyczna dla twórczości Grottgera formuła plastyczna, jaką był składający się z kilku obrazów cykl, została zastosowana tu po raz pierwszy. Podobnie jak w Lituanii fabułę obrazów łączy w Szkole szlachcica postać jednego bohatera. Jego opowiedziana w czterech odsłonach historia rozgrywa się w ciągu kilkunastu lat, a życiowych nauk udziela chłopcu występujący w trzech obrazach, patriarchalnie surowy ojciec. Nastrój scen cyklu, wywołujących idealizowane, sielskie wspomnienie odchodzącego w przeszłość świata szlacheckich dworków, w którym panuje prawość, surowość i czystość obyczaju, bliski jest popularnym około połowy XIX w. literackim gawędom i "obrazkom" z życia szlacheckiego Henryka Rzewuskiego, Ignacego Chodźki, Wincentego Pola, Władysława Syrokomli i podobnie jak one ma wymowę patriotycznej opowieści z morałem. Ten typ ikonografii schodzącej z "wielkiej drogi historii", rekonstruującej "obyczajowo-anegdotyczny obraz" czasów dawnej polskiej świetności zapoczątkowany został – w opinii Mieczysława Porębskiego – niektórymi pomysłami Antoniego Oleszczyńskiego w Rozmaitościach polskich (1833). Niesygnowany szkic ołówkiem do Reprymendy w zbiorach MWP różni się znacznie od akwareli (poza młodzieńca, postacie kobiet w tle, detale wystroju wnętrza, pies leżący po lewej, a nie po prawej stronie, dywan w miejscu niedźwiedziej skóry).

Inne tytuły obrazu:
Ostatnia nauka
Błogosławieństwo ojcowskie
[Ewa Houszka, Piotr Łukaszewicz]

słowa kluczowe: dziecko  |  koń (zwierzę)  |  malarstwo (sztuki plastyczne)  |  malarstwo polskie  |  mężczyzna  |  Okręgowa Galeria Obrazów we Lwowie (instytucja)  |  panoplia (motyw dekoracyjny)  |  scena rodzajowa  |  szlachta

Powiązane (3):

PL | EN

Ustawienia prywatności (cookies)

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniżej stronie.
Polityka prywatności (link otworzy się w nowym oknie)
*z wyjątkiem niezbędnych plików cookies do prawidłowego działania strony oraz realizacji obowiązków prawnych administratora
Przesuwając suwak w prawo aktywujesz konkretną zgodę. Przesuwając suwak w lewo wyłączasz taką zgodę.